در حال خواندن
روش بدست گرفتن کنترل کامپیوتر پس از هک شدن سیستم
0

این روزها هکر ها در هر گوشه و کناری در اینترنت در کمین نشسته اند تا از افراد سوء استفاده کنند. با کلیک روی یک لینک، باز کردن ضمیمه یک ایمیل یا حتی گاهی تنها با حضور در فضای شبکه اینترنتی، ممکن است که سیستم شما هک شود یا آلوده به یک نوعی از بد افزار شود.

نود فناوری – در این مطلب، مراحلی را که شما باید پس از هک شدن سیستم تان یا آلودگی به بدافزار انجام دهید را به شما نشان دهیم:پاکسازی سیستم آلوده:قبل از اینکه هر صدمه جدیدی به سیستم و داده های شما وارد شود، شما نیاز دارید تا به طور کامل، ارتباط خود را با اینترنت قطع کنید. اما دقت کنید که تنها غیر فعال کردن شبکه ،  کافی نیست. شما باید همچنین به طور فیزیکی تمام کابل های شبکه و اتصال آن با کامپیوترتان را قطع کنید. علاوه بر این مودم وای وای خود را نیز خاموش کنید.این کار باعث می شود تا ارتباط بین بد افزار و ملحقات آن با سیستم کنترلی کامپیوتر شما قطع شود تا نتواند فایلی را به کامپیوتر شما بفرستد یا فایلی را از کامپیوتر شما کپی کند. کامپیوتر شما که تحت کنترل یک هکر قرار گرفته است، همچنین ممکن است در حال انجام یک سری پروسه باشد که در حال جابجایی فایل های خرابکارانه است مثل حملات Dos که با قطع ارتباط، می توانید جلوی آن را نیز بگیرید.پاکسازی سیستم شما ممکن است کمک کند تا جلوی هک شدن کامپیوتر های دیگری که ممکن است از طریق کامپیوتر شما ، به واسطه کنترلی که هکر هکر روی آن دارد، آلوده شوند را بگیرد.یک سیستم کامپیوتری دیگر برای پاکسازی و بازیابی فایل های از دست رفته آماده کنید:برای اینکه بتوانید راحت تر فایل ها و سیستمی را که آلوده شده است، به حالت عادی و سالم بگردانید، خوب است که از یک سیستم سالم دیگر که مطمئن هستید هیچ گونه آلودگی ندارد، استفاده کنید.فقط اینکه مطمئن شوید که کامپیوتر ثانویه، آنتی ویروس و آنتی بد افزار به روز شده و مناسبی دارد و همه سیستم را یک باردر ابتدا scan کنید. اگر یک USB drive که بتوانید فایل های آلوده را به آن انتقال دهید ، وجود داشته باشد نیز بسیار خوب است. سپس باید آن USB drive  را scan کنید.ضمنا اطمینان حاصل کنید که نرم افزار anti malware شما طوری تنظیم شده که یک بررسی کامل از هر فایل ورودی جدید یاUSB جدید انجام می دهد.از یک ضد بد افزار اضافی هم استفاده کنید:اگر بتوانید علاوه بر anti malware از یک ضد بدافزر ثانویه نیز استفاده کنید بسیار خوب است. حتما بر روی سیستم کمکی (سیستم غیر آلوده) از ضد بدافزار ثانویه نیز استفاده کنید. Malware bytes یک scanner اضافی و بسیار مناسب است که می توانید نصب کنید.همچنین خوب است بدانید که یک USB drive اضافی ، به تسهیل این پروسه کمک می کند.به محض اینکه به drive موجود در کامپیوتر ثانویه که آلوده نیست وصل شدید، هر دو scan را انجام دهید و مطمئن شوید که حتما یک ردیابی آنتی ویروس و anti malware  قوی انجام می دهید تا بتوان اطمینان یافت که همه فایل ها پاک سازی شده اند و خطری وجود ندارد.پس از اینکه به خوبی از داده ها نسخه پشتیبان back up))  تهیه کردید، فایل های کامپیوتر آلوده را توسط یک منبع مورد اطمینان پاکسازی کنید و دوباره بارگذاری کنید.پس از اینکه  نسخه پشتیبان از تمام قسمت های کامپیوتر آلوده تهیه کردید، قبل از هر کاری، باید مطمئن شوید که دیسک های os و اطلاعات license key را دارید.بنابراین، نیاز دارید تا درایو های آلوده را با یک ابزار disk wip پاکسازی کنید و مطمئن شوید که همه نواحی درایو به طور مطمئنی پاکسازی شده اند.  پس از اینکه drive پاکسازی شد، دوباره آن را scan کنید تا بد افزار های قبلی از بین بروند.سپس درایو آلوده قبلی را به کامپیوتر تان باز گردانید و سیستم را یک بار restart و دوباره آن anti virus ثانویه را اجرا کنید. و یکscan  کلی را روی سیستم خود انجام دهید.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر