در حال خواندن
رکود جهانی بازار گوشی‌های تلفن هوشمند آغاز شد
0

نود فناوری – به نظر می‌رسد که کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی و همچنین رکود اقتصادی در بازارهای موبایل نه تنها شرکت آمریکایی اپل بلکه گریبان شرکت‌های متعدد دیگر آسیایی همچون سامسونگ را نیز گرفته است.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته بود که اخبار و گزارش های زیادی در رسانه ها منتشر شده که نشان می داد میزان فروش گوشی‌های آیفون در بازار چین که همواره یکی از بزرگترین و مهم ترین بازارهای فروش محصولات تکنولوژی در جهان محسوب می شود، به شدت سقوط کرده و کاهش یافته است که کارشناسان و تحلیلگران سعی کردند به ریشه یابی و علت آن بپردازند و این مساله را از دیدگاه‌های مختلفی تحت بررسی و تحلیل قرار دهند.

کارشناسان علت اصلی کاهش شدید میزان فروش گوشی‌های آیفون در چین را تبعات منفی جنگ تجاری و تنش‌های سیاسی میان چین و ایالات متحده آمریکا عنوان کرده و بر این باورند که دستگیری و بازداشت مدیر ارشد مالی هواوی، شرکت چینی تکنولوژی و تولیدکننده موبایل در کانادا به علت دور زدن تحریم های اقتصادی آمریکا علیه برخی کشورها نظیر ایران نیز به تشدید کشمکش و تنش های سیاسی و تجاری میان این دو کشور کمک کرد. به دنبال این اتفاق، هواوی در کنار بسیاری دیگر از شرکت های چینی از کاربران و شهروندان چینی خواستند که در یک اقدام تلافی جویانه خریداری و استفاده از محصولات آمریکایی را تحریم و بایکوت کنند.

این در حالیست که بسیاری دیگر از کارشناسان با دیدگاه متفاوتی سعی کرده‌اند علت کاهش درآمد و فروش گوشی‌های جدید آیفون را بررسی کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نداشتن جذابیت خاص، عدم وجود فناوری و نوآوری‌های شگفت انگیز و قیمت بسیار بالا اشاره کرد

اما حالا جدیدترین آمارهای منتشر شده در وب سایت phonearena حاکی از آن است که علاوه بر شرکت آمریکایی اپل، سامسونگ نیز از رکود اقتصادی بازارهای چین به شدت آسیب دیده و متحمل ضرر و زیان نسبتا قابل توجهی شده است.

سامسونگ برای نخستین بار در دو سال گذشته، مجبور شده است که پیش بینی سود عملیاتی سه ماهه خود را کاهش دهد و این بدان معناست که از وضعیت و میزان فروش و سودآوری خود در سه ماهه گذشته ناراضی بوده است.

سود عملیاتی سالانه این شرکت کره‌ای با ۱۲ درصد افت و کاهش مواجه شده است این در حالی است که درآمدزایی سامسونگ تحت تاثیر کاهش فروش تراشه‌های پردازنده پنج درصد کمتر شده است.

اما حالا به نظر می‌رسد که کاهش میزان فروش محصولات و سودآوری در بازار چین، تنها به اپل ختم نمی‌شود و گریبان‌گیر شرکت‌های آسیایی دیگری همچون سامسونگ نیز شده است و به شدت میزان فروش آن را تحت تاثیر قرار داده است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر