در حال خواندن
زیرساخت، خسارت ۵۰ میلیاردی را دلیل مقابله با قاچاقVoip ندانست
0

مدیرکل مهندسی عملیات شبکه دیتا در برنامه دونیم ساعت شبکه خبر سیما علت جمع آوری تجهیزات ماهواره ای و جلوگیری از قاچاق در بخش voip را تضمین کیفیت ارایه خدمات امن و سطح بالا به کاربران داخلی اعلام و خسارت ۵۰ میلیاردی دولت از این بخش را به عنوان عامل این مسئله تکذیب کرد.
نود آی سی تی – وی همچنین در پاسخ به سوال پرویزی کارشناس حقوق فناوری اطلاعات در موضع دفاع از شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان دستگاه ناظر حاکمیتی برای شبکه زیرساخت و دیتای کشور در خصوص وجود رانت در بخش voip و مسائل غیرشفاف که موجبات خساراتی را برای شرکت های فعال در این زمینه در گذشته نزدیک فراهم کرده است گفت : سخنی نگویید که اطلاع کافی و سند محکمی در خصوص آن در دست نداشته باشید.
مجری در سوالی از مدیر کل مهندسی عملیات شبکه دیتا پرسید که سوء استفاده های مختلفی در خصوص قاچاق voip  در این چند سال در کشور شده است مانند گاوداری که ۲۲۰ خط تلفن را برای قاچاق مکالمه در اختیار داشت! با این وجود چه تمهیداتی در این خصوص وجود دارد؟
کریمی در پاسخ گفت: در بحث ارتباطات بین الملل یک مسیر رفت داریم ارجینیشن (تماس داخل به خارج) دومین نوع از خارج به داخل است که ترمینیشن و یک ارتباط ترانزیت هم هست که کاربر از خارج به خارج از طریق یک شبکه ترانزیت تماس برقرار می‌کند.
در حال حاضر دولت مثلا برای زائران عتبات عالیات یارانه پرداخت می‌کند. این می تواند مورد سوء استفاده از سوی افراد سود جو قرار گیرد.
پرویزی کارشناس حقوق فناوری اطلاعات در این بخش اعلام کرد : خسارت ۵۰ میلیاردی دولت از بخش voip موجبات کنترل بیشتر این فضا و جمع آوری تجهیزات ماهواره ای را موجب شد و وزارت ارتباطات برای اقدام دست بکار شد.
 کریمی در پاسخ گفت: حاکمیت بر اساس اساسنامه این مهم را به شرکت ارتباطات زیرساخت واگذار کرد و این خسارت موجب نشد بلکه ایجاد کیفیت و امنیت در برقراری ارتباط صوتی در شبکه آی پی موجبات کنترل بیشتر و نگاه حاکمیتی را موجب شد.
بحث اصلی اقتصادی نیست، ما یا هر اپراتور بزرگ دیگر در برابر مشتریان خودشان مسوول هستیم و باید سرویس خود را تضمین کنیم، اگر از طریق غیر قانونی سرویس به داخل ارایه شود کیفیت پایین می‌آید، مشکل زیادی در این وادی به دلیل افت کیفیت پیش آمد. بر اساس اساسنامه شرکت زیر ساخت، درگاه‌های بین المللی در اختیار دولت است.
وقتی ترافیک به سمت ما قاچاق می‌شود، دولت متضرر می‌شود. ارتباطات وقتی از مسیر قانونی برقرار باشد حریم خصوصی افراد را تضمین می‌کند اگر این مسیر غیر قانونی باشد این حریم به مخاطره می افتد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سرویس های اطلاعاتی بیگانه سوار بر اطلاعات از طریق نرم‌افزار های رایگان که اکنون هم غیر قانونی استفاده می شود نیستند؟ آیا این استفاده غیر قانونی، مرزهای کشور را به مخاطره نمی‌اندازد؟ گفت: پس از خصوصی سازی مخابرات، دروازه‌های بین المللی به دلیل حفظ امنیت و حقوق مردم در اختیار حاکمیت باقی ماند که وظیفه کنترل آن به عهده زیرساخت است. کسانی که این تجارت را وارد می‌کنند ناشناس هستند.
پرویزی در این باره گفت: باید ببینیم اجرای قانون چگونه صورت می‌گیرد، نقش زیر ساخت در خصوص جرم در بخش VOIP چیست؟ آیا از سال ۸۸ تاکنون ارزیابی درستی صورت گرفته است؟
وی گفت: بحث‌های متعددی اتفاق می‌افتد که حق و ناحق می‌شود و تبعیض صورت می‌گیرد. در خصوص موضوع، بنده بارها شاهد مواردی بوده ام.
کریمی مدیرکل مهندسی عملیات شبکه دیتا در این خصوص صریحا گفت: از آقای پرویزی می‌خواهم اگر مواردی بوده است، مدارک محکم خود را ارایه دهند اما بی اطلاع از تلاش‌های صورت گرفته سخن نگویند.
وی در ادامه گفت: یکسری مجوزهای اورجینیشن در سال‌های گذشته صادر شده که بعضا باطل نشده است اما در کل ۵ اپراتور رسمی داریم که بر اساس برگزاری مزایده رسمی VOIP در حال فعالیت در بخش ترمینیشن هستند که کیفیت و سرعت خدمات مناسبی دارند.
این اپراتورها در چارچوب قوانین و مقررات دولتی کار را شروع کرده و فعالیت می‌کنند.
اظهار نظری نکنیم که تلاش‌ها را کم رنگ نشان دهد.
در ادامه پرویزی کارشناس حقوق فناوری اطلاعات در برنامه دونیم ساعت شبکه خبر سیما، با اشاره به نقش زیرساخت حقوقی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با به کارگیری ICT در کشورهای مختلف، فقدان زیرساخت حقوقی به عنوان یک چالش مطرح شد که این موضوع مرزهای سیاسی، حقوقی و داده ای کشور را را به خطر می‌اندازد بنابراین دولت‌ها ناچار به تامین زیرساخت‌های لازم حقوقی در این حوزه شدند.
شانه ساز زاده کارشناس محتوا در این برنامه ضمن تاکید بر نقش محتوا در حوزه زیرساخت فرهنگی فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: در حوزه فرهنگی با توجه به جذابیت‌های اینترنت و ICT به سرعت فرهنگ استفاده رشد کرده است.
با توجه به این فرهنگ زیرساخت‌های دولت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و غیره توسعه یافته است و از طرفی در مقابل مزایا و خطراتی نیز وجود دارد.
وی گفت: در حال حاضر دولت و شرکت‌ها فرهنگ استفاده مناسب مثل خدمات الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی را ایجاد و توسعه داده‌اند.
کریمی، کارشناس فنی و زیرساخت در صحبت‌های خود در خصوص نقش زیرساخت فنی در توسعه ICT گفت: مباحث فنی و آماده سازی زیر ساخت‌های فنی باید وجود داشته باشد تا مردم از طریق بستر الکترونیکی به خدمات لازم و با کیفیت دسترسی آسان و آنلاین داشته باشند.
مدیرکل مهندسی عملیات شبکه دیتا تاکید کرد: بحث مهم مبحث امنیت است. هم امنیت در اتصال و هم امنیت در تبادل ارتباط که مردم به راحتی بتوانند کارهای خود را در شبکه‌ای امن انجام دهند.
کریمی گفت: شبکه زیرساخت ایران بزرگترین نوع خود در منطقه است. وی در ادامه به شبکه‌های زیرساختی در بخش فیبرنوری، سوئیچینگ، مایکرو ویو، شبکه ای برای ماهواره های بومی اشاره کرد.
کارشناس زیرساخت در ادامه سخنان خود بر آماده بودن شبکه ملی اطلاعات و ارایه سرویس در داخل کشور با پهنای باند مناسب اشاره کرد و گفت : البته بحث اصلی شبکه ملی اطلاعات بحث تولید محتوای بومی است.
شانه ساز زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص تولید محتوای بومی گفت: اولین قدم زیرساخت‌های فنی قوی است، سپس تولیدکنندگان محتوا انگیزه سرمایه‌گذاری را خواهند داشت.
طبق  آمار در توسعه زیر ساخت‌ها بسیار موفق بوده‌ایم، اما در بخش کیفیت باید تلاش کنیم.
وی گفت: دولت الکترونیکی به غیر از این نیست که بنگاه‌های اقتصادی برایشان به صرفه باشد تا خدمات خود را در زیرساخت دولت الکترونیکی ارایه دهند.
پرویزی در این بخش و در بیان اهمیت زیرساخت‌های فنی قبل از زیرساخت حقوقی و محتوا گفت: نخست فناوری می‌آید زیرساخت فنی بکارگیری آن ایجاد می‌شود و بعد جنبه‌های حقوقی آن در نظر گرفته می شود . فقط محتوا نیازمند مباحث حقوقی نیست بلکه معمولا زیرساخت فنی بوجود می آید، تا بعد حقوقی برای آن شناخته شود و روابط اشخاص را تنظیم کند.
برای امنیت محتوا،کاربران، و در کل ایجاد ارتباط بر اساس ارزش هایی که ICT آن را بوجود آورده است، مثل محرمانگی، قانون وضع شود و براساس آن جلوی جرایم گرفته شود.
کریمی، مدیرکل مهندسی عملیات شبکه دیتا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به تقاضا در کشور اقدامات خوبی برای توسعه پهنای باند صورت گرفته است.
یک شبکه IP داخلی یعنی اینترانت در کشور داریم. ظرفیت آن حدود ۷۰۰ گیگابیت بر ثانیه است. هم اکنون این بخش یک بستر بزرگ IP در کشور محسوب می‌شود که زیرساخت شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر دولت الکترونیک را بنا کرده است و سرویس این شبکه نهایتا به کاربران خانگی می رسد.
وی در خصوص چالش سرعت دسترسی کاربران به شبکه اینترنت گفت: سرعت پارامترهای مختلفی دارد که سرعت نقطه اتصال، سرعت میان کاربر تا سرویس دهنده، سرعت میان سرویس دهنده تا سرویس دهنده دیگر و در لایه بالاتر تا زیر ساخت محاسبه می شود.
بزرگترین مشکل ما این است که شبکه دسترسی کاربران به اینترنت در بستر شبکه دولت الکترونیکی است که این موضوع به لحاظ امنیتی خطرناک است.
وی گفت: از باب آنچه باید در لایه زیرساخت باشد شبکه توسعه خوبی داشته است.
بر روی شبکه دروازه بین المللی ۶۵ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند موجود است که متقاضی بیشتر در حال حاضر در کشور نداریم. در خصوص ظرفیت داخلی هم این شبکه بسیاری از توانمندی‌های آن استفاده نشده و خالی است. عمده اتصال مردم به اینترنت هم اکنون از طریق خطوط DSL و وایمکس است.
شانه ساز زاده در خصوص اینکه آیا نداشتن کاربر در سطح کشور دلیل عدم کیفیت و وجود ترافیک شبکه است گفت: نداشتن متقاضی موجب ترافیک شبکه و افت کیفیت نیست. کشور ما می تواند با ۱۰ میلیون کاربر پهنای باند بالا داشته باشد.
رسالت زیرساخت از مرز کشور است تا استان که تحویل واسطه‌های بزرگ مثل مخابرات می دهد. مخابرات آن را به مراکز و از مراکز به PAP‌ها ارایه می‌شود.
مدیرکل مهندسی عملیات شبکه دیتا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عمده مشترکان مابا سیم مسی ارتباط برقرار می‌کند. گپی هم در لایه تجمیع داریم که در حال برطرف شدن است.
فیبرنوری هم برای ارایه پهنای باند خانگی به مردم تا ۲۰مگابیت برثانیه تا درب منازل در دستور کار است که فناوری هم این امکان را در اختیار می‌گذارد اما محتوای بومی لازم برای استفاده مورد نیاز است.
گفتنی است، سازمان صدا و سیما در برنامه زنده دونیم ساعت شبکه خبر سیما رویکرد متفاوت و صریحی را نسبت به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور با نگاهی چالشی و شفاف در پیش گرفته است.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر