در حال خواندن
ساخت ربات‌های قاتل پروژه جدید هوش مصنوعی
0

نود فناوری – پروژه ساخت ربات‌های قاتل بیشتر یادآور داستان‌های علمی-‌ تخیلی است‌؛ اما با پیشرفت‌های چشمگیری که در حوزه هوش مصنوعی به دست آمده، تولید ماشین‌هایی که مرگ یا زندگی انسان‌ها در گرو تصمیم‌ آن‌هاست، وارد مرحله جدیدی شده است.

هوش مصنوعی پتانسیلی عظیم برای کمک به دنیا دارد‌؛ اگر ما مانع سوء استفاده از آن شویم. سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که خودشان تصمیم می‌گیرند مردم را بکشند، به اندازه سلاح‌های بیولوژیکی، منزجرکننده و بی‌ثبات‌کننده هستند و به همین روش باید به آنها رسیدگی شود.

 

اما ربات قاتل چیست و چگونه کار می‌کند؟

ربات قاتل یک سلاح کاملاً مستقل است که می‌تواند اهداف را بدون دخالت انسان انتخاب و نابود کند. این ربات‌ها در حال حاضر وجود ندارند، اما فناوری دستیابی به آن‌ها به سرعت در حال پیشرفت است.

ربات قاتل حاصل پیشرفت فناوری هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی که در سال ۱۹۵۶ توسط جان مک کارتی، یک مهندس کامپیوتر ابداع شد به شبیه‌سازی فرآیندهای هوشی انسان توسط ماشین‌آلات، به ویژه سیستم‌های کامپیوتری گفته می‌شود. این فرآیند شامل یادگیری (کسب اطلاعات و قواعد و استفاده از آنها)، استدلال (استفاده از قوانین برای رسیدن به نتایج تقریبی یا قطعی) و خود اصلاحی است.

استفاده از موتور جست‌وجوگر گوگل یا وب‌‎گردی در سایت آمازون نمونه‌ای ابتدایی از مواجهه با هوش مصنوعی در زندگی امروزی است، اما گفته می‌شود که نوع پیشرفته این فناوری به “خودآگاهی” نیز دست خواهد یافت. دسترسی به چنین فناوری برای تولید ربات‌های قاتل نگرانی بسیاری از نخبگان و کشورها را برانگیخته است.

 

آیا چنین پیش‌بینی‌هایی موثر واقع خواهند شد؟

به گزارش نکست‌وب‌نیوز، متخصصان هوش مصنوعی در بخشی از اجلاس مجمع جهانی اقتصاد (داووس ۲۰۱۸) گردهم آمدند تا در مورد آینده سلاح‌های خودمختار (ربات‌های قاتل) به گفت‌وگو بنشینند.

مهمانان حاضر در این اجلاس طی کنفرانسی که پیرامون موضوع هوش مصنوعی و ربات‌های قاتل تشکیل شده بود، دیدگاه‌های خود را در مورد استفاده از ربات‌های قاتل بیان کردند. به نوشته این وبسایت، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به جای فرستادن فرزندان خود به جنگ از ربات استفاده کنند، اما به هیچ وجه مایل نیستند که دشمن برای شکار آن‌ها از ربات قاتل استفاده کند.

 

اما چالش‌های دیگری نیز جان انسان را تهدید می‌کند!

چالش اصلی در این است که هر فردی می‌تواند یک ربات قاتل داشته باشد. تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک ربات ارزان قیمت، یک دوربین و دریافت چند کد از اینترنت است. حتی لزومی ندارد به مهمات گرم دسترسی داشته باشید، تنها ضربه یک سنگ که با شدت توسط ربات پرتاب شود نیز موجب مرگ انسان خواهد شد.

علاوه بر این امکان دستیابی هکرها به سیستم ربات‌ها را نیز باید در نظر گرفت. ممکن است این فناوری پس از تولید به راحتی تحت کنترل افراد فاقد “صلاحیت دولتی یا نظامی” قرار گرفته و برای مقاصد شخصی استفاده شود.

با این وجود، به ‌رغم سیل مخالفت‌هایی که در سرتاسر جهان به راه افتاده است، طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بزرگترین کمپانی‌های دنیا در حال سرمایه‌گذاری بر روی هوش مصنوعی هستند و به نظر نمی‌رسد که از روند پیشرفت این فناوری کاسته شده باشد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر