در حال خواندن
ساخت نمایشگری با پیکسل های یک میلیون بار کوچکتر از موبایل
0

به گزارش خنود فناوری به نقل از گیزمودو، تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند دیگر نمی‌توانند درباره تعداد پیکسل‌های موجود در نمایشگر دستگاه‌هایشان فخر فروشی کنند. محققان دانشگاه کمبریج راهی جدید برای ابداع پیکسل‌هایی ابداع کرده‌اند که یک میلیون بار کوچک‌تر از پیکسل‌هایی است که در نمایشگر رتینا اپل استفاده می‌شود. اما تراکم انبوه پیکسل فقط یکی از وجوه این دستاورد جالب است.

پیکسل‌های مذکور با پوششی از جنس ذرات میکروسکوپی طلا و پلیمری الکترواکتیو ابداع شدند. پلیمر مذکور پلی آنیلیننام دارد که ساختار آن در معرض یک میدان مغناطیسی تغییر می‌کند. این فرایند در مکان ترکیب ذرات طلا و پلیمر اتفاق می‌افتد. ماده حاصل به یک فیلم پلاستیکی اضافه می‌شود که پوششی آینه‌ای و منعکس کننده نور دارد. این فرایند بسیار ساده به نظر می‌رسد و اکنون مشخص شده این یکی از بهترین ویژگی‌های فناوری جدید است.

در فناوری جدید به جای تهییج یک ماده شیمیایی برای انتشار فوتون‌ها، نور بین ذرات میکروسکوپی طلا و پوشش منعکس کننده آنها به دام می‌افتد. اما با وجود سایز بسیار کوچک پیکسل ها آنها نوعی نور تولید می‌کنند که برای چشم انسان بسیار درخشان به نظر می‌رسد.

می‌توان با استفاده از جریان الکتریکی خاصی که پوشش پلیمری ذرات طلا را تغییر می‌دهد، رنگ هر پیکسل را با طیفی خاصی هماهنگ کرد. هنگامی‌که این تغییر اتفاق بیفتد هر پیکسل برای مدت زمانی نامحدود رنگ خود را حفظ می‌کند. بنابراین دیگر نیازی به یک منبع مداوم انرژی نیست.

این بدان معناست که فناوری جدید علاوه بر ارزان بودن، انعطاف پذیر نیز است.

محققان دانشگاه کمبریج معتقدند می‌توان از این فناوری برای ساخت نمایشگرهایی در ابعاد بسیار بزرگ استفاده کرد که در ساختمان‌ها به کار می‌رود یا با استفاده از آن می‌توان پارچه‌هایی تولید کرد که به صاحب خود کمک می‌کند در محیط استتار شود. اما در کل استفاده از این فناوری در نمایشگرهای شکننده چندان مناسب نیست.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر