در حال خواندن
سال ١۴٠٠ اولین ماهواره عملیاتى ایران پرتاب مى‌شود
0

نود فناوری-حسن حدادپور رئیس پژوهشگاه فضایى ایران در مراسم افتتاح برنامه فضا در این پژوهشگاه با اشاره به کلیدى‌ترین پروژه‌هاى پژوهشگاه فضایى گفت: طراحى و ساخت ماهواره ناهید ١، ناهید ٢، ماهواره سها و ساخت بلوک انتقال مدارى و فاز دوم آزمایشگاه سیستمى کلیدترین پروژه هاى پژوهشگاه فضایى است.

ماهواره ناهید ١ در صف پرتاب وى با بیان اینکه ماهواره ناهید ١ آماده پرتاب است، ادامه داد: هدف از ساخت ناهید ١ کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط با ماهواره و دریافت داده هاى ماموریتى بوده و اکنون مدل مهندسى، کیفى و پروازى آن ساخته شده است.

حدادپور عنوان کرد: قراداد ماهواره ناهید ٢ با سازمان فضایى در سال گذشته منعقد شد و طراحى مفهومى و اولیه و طراحى جزئى تمام زیر سیستم ها و ساخت مدل مهندسى برخى زیر سیستم ها انجام شده است و اکنون در مرحله تجمیع مدل فلت قرار دارد.

رئیس پژوهشگاه فضایى با اشاره به ماهواره سها عنوان کرد: طراحى و ساخت ماهواره سها با هدف تهیه تصاویر و فراداده هاى لازم به منطور تهیه نقشه در زمینه آب کره، زمین کره و انسان کره ساخته شده و اکنون در مرحله تجمیع مدل فلت قرار دارد.

وی به چشم‌انداز پژوهشگاه فضایى در سال ١۴٠٠ اشاره کرد و گفت: دستیابی به جایگاه برتر منطقه در زمینه تسخیر فضا و فناوری‌های مربوط به آن با کسب دانش فنی طراحی، ساخت، پرتاب و بهره‌برداری از ماهواره زمین آهنگ و توسعه سامانه‌ها و فناوری‌های سنجش از دور، چشم‌انداز پژوهشگاه فضایی ایران است.

وى افزود: دستیابى به جایگاه برتر منطقه در حوزه توسعه فناورى فضایى از اهداف ما در سال ١۴٠٠ است که ماهواره ناهید٢، ناهید ٣ و ماهواره ایران ست در حوزه مخابراتى را در دست ساخت و پرتاب داریم.

وى افزود: ماهواره “ایران ست “به عنوان نخستین ماهواره عملیاتى کشور در سال ١۴٠٠ آماده پرتاب مى شود.

ساخت ٢ ماهواره سنجشى بومى در کشور تا سال ١۴٠٠ رئیس پژوهشگاه فضایى ایران با اشاره به برنامه این پژوهشگاه در حوزه سنجشى گفت: پارس و سها ۲ ماهواره سنجشى هستند که تا سال ١۴٠٠ ساخت و آماده سازى آنها انجام مى شود.

حدادپور از توسعه پارک فناورى فضایى خبر داد و افزود: توسعه پارک فناورى فضایى براى فعالیت شرکت هاى دانش بنیان در دست اقدام است.

اهداف هفته جهانى فضا ٢٠١٧ و برنامه هاى پژوهشگاه فضایى حدادپور با بیان اینکه در هفته جهانى فضا قرار داریم، اظهار کرد: در تاریخ ششم دسامبر ۱۹۹۹ برابر با ۱۵ آذر ۱۳۷۸ سازمان ملل متحد روزهای چهار تا ۱۰ اکتبر را با عنوان هفته جهانی فضا نامگذارى کرد و پس از آن هر سال مراسم هفته جهانی فضا در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اهداف برگزاری هفته جهانی فضا، گفت: ایجاد فرصت مناسب برای آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه فضا، آموزش مردم سراسر دنیا در زمینه مزایای استفاده از فضا، آموزش در زمینه استفاده از فضا برای توسعه اقتصادی پایدار، جلب حمایت مردمی از برنامه‌های فضایی و علاقه‌مندکردن جوانان به علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات و ترویج همکاری‌های بین‌المللی در زمینه آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه فضا از جمله اهداف برگزاری هفته جهانی فضا است.

وی افزود: انجمن هفته جهانی فضا که از سوی سازمان ملل مسئولیت برگزاری این مراسم را بر عهده دارد، هر سال شعاری را برای این هفته انتخاب می‌کند که شعار انتخاب شده محور برنامه‌ها و آموزش‌های ترویجی در مراسم هفته فضا کشورها قرار مى گیرد.

حدادپور با بیان اینکه شعار انتخابی هفته جهانی فضا ۲۰۱۷ “اکتشاف دنیاهای جدید در فضا” است گفت: هدف از انتخاب این شعار علاقه‌مندی انسان به کاوش و ماجراجویی در فضا، طرح موضوع کاوش در فضا در مراکز علمی، دانشگاه‌ها، مدارس، باشگاه‌های نجوم، آسمان‌نماها، شرکت‌ها و موزه‌ها، بحث و بررسی درباره محل بعدی اکتشافات بشر در ماه، مریخ یا فراتر از آن است.

وی با اشاره به نقش فناوری فضایی در زندگی روزمره انسان، اظهار کرد: با توجه به مواهب الهی موجود در فضا و نقش آن در زندگی بشر کشورهای دنیا برای دستیابی به آن و بهره‌مندی از این فرصت سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده اند و برنامه‌های متعددی را به اجرا درآورده‌اند که از جمله آنها حوزه طراحی و ساخت انواع ماهواره‌ها است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به ماموریت پژوهشگاه فضایى ادامه داد: توسعه فناوری‌ها و سامانه‌های بومی- فضایی مورد نیاز در جهت استفاده صلح‌آمیز از فضا در راستای بهبود زندگی نوع بشر و با توجه به نیازها و اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه پرشتاب و پایدار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و فناوری ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران است.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر