در حال خواندن
سخنان روحانی در مجمع عمومی بانک‌مرکزی
0

نود فناوری-رییس‌جمهوری روز گذشته در مجمع عمومی بانک‌مرکزی درباره شرایط اقتصادی کشور سخنان مفصلی گفت؛ سخنانی که ترکیبی از انتقادات شدید به بانک‌ها و دلجویی از آنان در برابر تخریب‌ها بود. گرچه رسانه‌های وابسته به دولت در گزارش‌های خود از این سخنان ترجیح دادند، انتقادات روحانی به بانک‌ها را حذف کنند ولی حضور خبرنگاران سایر رسانه‌ها اجازه پنهان ماندن این بخش از سخنان رییس‌جمهور را نداد.

بر اساس گزارش رسانه‌های غیردولتی، رییس‌جمهور انتقادات تندی به مدیران بانک‌ها کرد البته این نقدها درست چند دقیقه بعد از آن بیان شد روحانی از حملات غیرمنصفانه برخی به همین مدیران گلایه کرده‌بود.

رییس‌جمهور همچنین به شدت از ادامه بنگاه‌داری بانک‌ها انتقاد کرد گرچه اشاره‌ای به علت این معضل که بخش بزرگی از آن به بازپرداخت بدهی‌های شرکت‌های دولتی در قالب واگذاری بنگاه‌ها به جای بدهی بانکی نکرد. رییس‌جمهور همچنین اشاره‌ای به این نکرد که وثائق تودیع شده در ازای تسهیلات تکلیفی دولتی به بانک‌ها یکی دیگر از عوامل اصلی بنگاه‌داری بانک‌ها است.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به آنچه رویه اشتباه تعدد بی‌مورد شعب بانک‌ها نامید، اشاره کرد. ولی در سخنان او توجهی به بدهی دائما رو به افزایش دولت و شرکت‌های دولتی به شبکه بانکی نشد. این در حالی است که یکی از علل افزایش یا حفظ شعب بانک‌ها، جلب منابع بیشتر برای برقراری توازن میان منابع و مصارف دربانک‌ها برای جبران بدهی‌های تسویه نشده شرکت‌های دولتی است.

 با این وجود روز گذشته روحانی ترجیح داد به قولی که حدود ۴۰ روز قبل در گفت‌وگوی تلویزیونی به مردم درباره قیمت دلار داده بود، هیچ اشاره‌ای نکند در حالی تنها کمی آن سوتر از ساختمان فیروزه‌ای بانک‌مرکزی، مردم در صف‌هایی طولانی ایستاده بودند تا از صرافی‌ها میدان مادر ارز بخرند!

رییس‌کل بانک‌مرکزی هم در تأسی به رییس‌جمهور در گزارش مفصلی که از اقدامات انجام شده طی دولت یازدهم ارائه کرد طبق روال همیشگی به کاهش نرخ تورم و… اشاره داشت.

ولی‌اله سیف البته به موضوع ارز پرداخت ولی نه درباره شرایط امروز بلکه آنچه به گفته او ثبات ارزی در سال ۹۵ بود. تنها بخشی از سخنان سیف که در آن اشاره‌ای به موضوع ارز شد، مرور سه اقدام بانک‌مرکزی در یک ماه اخیر یعنی پیش‌فروش سکه، انتشار اوراق سپرده و برخورد پلیسی با دلال‌ها بود که به نظر رییس‌کل بانک‌مرکزی تأثیر خوبی در کنترل نوسانات بازار ارز داشته‌اند.

هماهنگی رییس‌جمهوری و رییس‌کل بانک‌مرکزی در بی‌اعتنایی به نوسانات نرخ ارز طی ماه‌های گذشته در شرایطی که نه تنها جامعه بلکه رسانه‌های عمومی و تخصصی هم در این مدت هشدارهای فراوانی در این مورد داده‌اند، احتمال اتفاقی بودن این بی‌توجهی را به حداقل می‌رساند و گمانه‌های دیگری را تقویت می‌کند؛آیا رییس‌جمهور به تغییر ترکیب تیم اقتصادی خود در تابستان ۹۷ می‌اندیشد و ترجیح می‌دهد هزینه بیشتری بابت وعده‌هایی که تیم فعلی توان انجام آن را ندارد، پرداخت نکند؟

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر