در حال خواندن
شبکه شاد قدرت زیرساخت و توان فنی کشور را ثابت کرد
0

حوالی دی ماه سال ۱۳۹۸ بود که خبرهایی مبنی بر شیوع نوعی ویروس در دنیا به ویژه در کشور چین سرخط اخبار رسانه های آن روزها شد. ویروسی که هر روز جان افراد بیشماری را می گرفت و هر روز تعداد بیشتری را به خود مبتلا می کرد. هر تماس بین دو فرد خطری جدی برای ابتلا و شیوع به شمار می رفت. کم کم بیانیه های وزارت بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کشورها شروع به انتشار پروتکل های بهداشتی برای قطع زنجیره ابتلا کردند و در بازه های زمانی مختلف مکان های عمومی و مشاغل تعطیل یا دورکار شدند. ترس بر روابط و تماس های فیزیکی حاکم شد و دیگر هیچ رفت و آمد غیرضروری صورت نمی گرفت. در این میان کودکان و نوجوانانی که هر روز به مدرسه می رفتند نیز تحت الشعاع این همه گیری قرار گرفتند. هرچند رده های سنی کودک و نوجوان کمتر از سایر گروه های سنی هدف این ویروس قرار می گرفتند اما هیچ والدی را جرات آن نبود که فرزند خود را با فرستادن به مدرسه در معرض چنین ریسکی قرار دهد. بنابراین در کنار سایر مشکلات اقتصادی و روانی که خانواده ها را درگیر می کرد مساله آموزش فرزندان نیز به نوبه خود مساله ای اساسی و نگران کننده تبدیل شده بود. در شرایط آن روزها هر کشوری با توجه به بنیه ای از فناوری در اختیار داشت برای آموزش از راه دور فرزندان کشورش اقدامی کرد. آنچه در کشور ما برای ادامه مسیر آموزش کودکان و نوجوانان صورت گرفت موضوع این گزارش است که در ادامه می خوانید.

 

پلتفرم  “شاد” راهکار همراه اول برای آموزش مجازی

شبکه آموزشی دانش‌آموز یا همان شاد راهکاری بود که توسط تیم برنامه‌نویسان همراه اول در پی همه گیری ویروس کرونا برای ادامه تحصیل دانش آموزان تهیه شد. این نرم افزار در ابتدا در ۱۶ فروردین سال ۹۹ فقط روی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اجرا می‌شد و مدیران، معلمان و دانش‌آموزان نیاز داشتند که یکی از پیام‌رسان‌های واتس‌اپ، سروش، گپ، آی‌گپ یا روبیکا را نصب کنند. اما پس از مدت کوتاهی در ۲۱ فروردین امکان استفاده از شبکه شاد بدون نیاز به این پیام‌رسان‌ها ممکن شد. پس از مدتی تعداد زیادی از دانش آموزان و معلمان به این شبکه اجتماعی پیوستند به طوری که تا ۱۳ مهر ماه سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۱ میلیون و ۴۰۸ دانش‌آموز در شبکه شاد حضور پیدا کردند.

در حالی که فرآیند آموزش از طریق این اپ در حال اجرا بود در چهاردهم شهریور۱۳۹۹ امکانات بیشتری به این برنامه اضافه شد. این پیامرسان طبق اعلام رسمی وبگاه خود حدود ۱۴ میلیون کاربر دارد و از این جهت بزرگ‌ترین پیامرسان ایرانی از لحاظ تعداد کاربر است .

آنچه توسط همراه اول انجام شد اقدامی بزرگ بود چرا که در شرایط مشابه بسیاری از کشورها نتوانستند در این زمینه اقدامی به موقع و همه جانبه انجام دهند تا جایی که بسترهایشان را تنها به سمت پلتفرم های آماده ارائه سمینار که ظرفیت های محدودی دارند، برده اند. اهمیت شبکه شاد تا آنجا است که سرپرست وزارت آموزش و پرورش کنونی این دستاورد را بزرگترین دستاورد نظام در دوران شیوع کرونا و مکمل سیستم آموزشی در پساکرونا دانسته است.

 

آموزش رایگان با شبکه شاد

با توجه به اینکه استفاده از شبکه شاد مستلزم دسترسی به اینترنت است یکی از مهمترین فاکتورهای درنظر گرفته شده برای در دسترس گذاردن این شبکه رایگان بودن اینترنت آن است. در شرایطی که کرونا باعث افول وضعیت اقتصادی بسیاری از خانواده ها شده بود برداشتن بار هزینه های اضافی که اینترنت بر خانواده ها تحمیل می کرد نیز اقدامی از سر مسوولیت و توجه خانواده همراه اول در قبال خانواده های دانش آموزان بوده است.

سال تحصیلی جدید هم این روند ادامه داشته است و همراه اول برای خانواده ها اینترنت رایگان برای استفاده از شبکه شاد در کنار سیمکارت رایگان دانش آموزی انارستان به همراه ۶۶ گیگ اینترنت هدیه ۹ ماهه درنظر گرفته است.

 

نقش وزارت آموزش و پرورش در ارتقای شبکه شاد

حال با توجه به تاریخچه ای که از کرونا و تاثیر آن بر آموزش و اقدامات همراه اول در این زمینه رفت این سوال پیش می آید که نقش وزارت آموزش و پرورش در ارتقای کیفیت این شبکه چگونه تعریف می شود.

در واقع آنچه همراه اول انجام داده است مجموعه ای از اقدامات فنی و ایجاد بستری برای آموزش مجازی و عمومی بوده است. لازم است که این فضا و این بستر با بهترین و بروزترین منابع سواد رسانه و سواد ارتباطی پر شود و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد تا روند پیشرفت توامان حاصل شود و استعدادهای فرزندان این آب و خاک هر چه بیشتر به منصه شکوفایی برسد.

حوزه ارتباطات و اپراتور اول ارتباطی ثابت کرد که نگاه مسئولانه و دغدغه مندانه در کنار توسعه همه جانبه ظرفیت های خود دارد و به صورت جزیره ای فکر و رفتار نمی کند؛ بنابراین بهتر است سایر بخش ها هم با الگوبرداری از این چابکی، انعطاف پذیری و توانمندسازی به توسعه ابعاد جامعه بپردازند و نگاه مسئولانه نسبت به شهروندان مخصوصا نوجوانان و جوانان که در خط نخست فضای دیجیتال قرار دارند، داشته باشند.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر