در حال خواندن
طبق اعلام رگولاتوری: همراه اول در ایجاد پوشش مخابراتی رتبه اول را داراست.
0

یکی از معمول ترین فاکتورها برای مهاجرت افراد از روستاها و مناطق دورافتاده به شهرها و به ویژه کلان شهرها دسترسی به رفاه عمومی و امکانات بیشتر است. به طور مثال در مورد دسترسی به آب آشامیدنی افراد ترجیح می دهند به جای اینکه هر روز آب مورد نیاز خود را به سختی و مشقت زیاد از چشمه ها یا رودخانه های محل سکونت خود با کوزه حمل کنند، همان آب را تصفیه شده و از طریق سیستم لوله کشی به آسانی در تمام مدت شبانه روز در دسترس داشته باشند.

از طرفی دسترسی به رفاه عمومی بالا علت مهاجرت بسیاری از افراد از کلان شهرهای کشورهای در حال توسعه به کشورهای پیشرفته نیز هست. افراد ترجیح می دهند به جای آنکه برای دریافت یک خدمت در کشوری در حال توسعه تلاش مضاعفی داشته باشند تا طبقه اجتماعی خود را تغییر دهند، در کشوری زندگی کنند که آن خدمت متعلق به تمامی طبقات اجتماعی است.

با این توصیف در این گزارش وضعیت ارتباطات مخابراتی کشور در شهرها، روستاها و جاده ها به عنوان یکی از فاکتورهای رفاه عمومی مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین خواهیم دید که تلاش کدام اپراتور مخابراتی برای ایجاد دسترسی عموم مردم به امکانات مخابراتی افزون بر سایر اپراتورها بوده است.

میزان پوشش مخابراتی شهرها و روستاها و درصد پوشش جمعیتی    

مطابق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) میزان پوشش مخابراتی شهرها تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ توسط اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب ۱۳۹۵، ۱۳۶۶ و ۴۳۸ شهر بوده است. با توجه به با آمار اعلام شده در این زمینه همراه اول عملکرد بهتری در مقایسه با دو اپراتور دیگر داشته است.

همچنین در گزارشی که توسط سازمان رگولاتوری در فصلنامه آماری جلد ۳۷ ام، سه ماهه اول (پایان خرداد ۱۴۰۰) منتشر شده است، میزان پوشش مخابراتی در روستاها به شرح زیر است:

تعداد روستاهای تحت پوشش همراه اول ۴۴ هزار و ۹۱۸ روستا، تعداد روستاهای تحت پوشش اپراتور ایرانسل  ۱۹ هزار و ۴۹۸ روستا و تعداد روستاهای تحت پوشش اپراتور رایتل نیز هزار و ۶۹ روستا بوده است. همان طور که مشخص است در حوزه پوشش روستایی نیز همراه اول در صدر بوده و از دو رقیب دیگر پیشی گرفته است.

مطابق همین آمارها درصد پوشش جمعیتی که در شهرها و روستاهای مذکور به امکانات مخابراتی دسترسی دارند توسط اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب نزدیک به ۹۷ درصد، حدود ۸۷ درصد و بیش از ۶۰ درصد است.

پوشش مخابراتی جاده ها

پوشش مخابراتی جاده ای همواره هم برای اپراتورها و هم برای مشترکان این اپراتورها مساله چالش برانگیزی بوده است. اپراتورها برای ایجاد پوشش در جاده ها باید هزینه های بالای نفر-ساعت را متحمل شوند در جایی که مشترکان نیز به هیچ وجه تحمل از دست دادن ارتباطات مخابراتی در طول سفرها و عبور از جاده ها را ندارند.

با این وصف مطابق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ وضعیت جاده های اصلی، فرعی و ریلی تحت پوشش اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب ۸۲ هزار و ۱۴۶، ۶۴هزار و ۶۶ و ۲۷ هزار و ۵۶۳ کیلومتر بوده است.

بنابراین گزارش مشترکان همراه اول می توانند با خیال آسوده تری در جاده های کشور آمد و شد داشته باشند.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر