در حال خواندن
طراحی نرم افزار بومی مانیتورینگ شبکه های اینترنتی
1

مدیر گروه ارتباطات ثابت پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه فضای مجازی از بومی سازی تجهیزات سمت کاربر و شبکه های IP خبر داد و گفت: طراحی و پیاده سازی نرم افزار بومی برای مدیریت و مانیتورینگ شبکه های IP انجام شده و به زودی به اتمام می رسد.
مهندس یگانه در گفتگو با خبرنگار مهر، به تشریح جزئیات انجام شده در زمینه بومی سازی تجهیزات IP تلفنی و ارائه خدمات مشاوره ای در این بخش به عنوان اقدامات در حال انجام گروه ارتباطات ثابت پژوهشگاه فضای مجازی پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون ۳ پروژه جدید در این گروه تعریف شده که بومی سازی فناوری و تجهیزات، تحقیقات راهبردی و توسعه ای و خدمات مشاوره ای و نیز آینده پژوهی و توسعه ارتباطات علمی ۳ محور مورد تاکید این پژوهشکده را تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه حوزه کاری گروه ارتباطات ثابت بر روی شبکه های مبتنی بر سوئیچ بسته ای و IP است ادامه داد: در دو سال اخیر طراحی و ساخت سیستم IP PBX (مرکز تلفن سازمان ها و ارگان های مبتنی بر IP) را شروع کرده ایم که هم اکنون نیز مرکز تلفن مرکز ملی فضای مجازی از سیستمهای IP phone و Video phone استفاده می کند که در این گروه در قالب پروژه هایی انجام شده است.
یگانه با اشاره به اینکه زیرساخت اصلی و بستر فضای مجازی کشور را سوئیچ ها و روترهای خارجی تشکیل می دهند ادامه داد: هم اکنون به دنبال این هستیم که مسیریاب – روتر – میان ظرفیت را تولید کنیم و در این راستا قبل از سال مذاکراتی با شرکت زیرساخت داشته و هم اکنون برای مشارکت در این پروژه در حال مذاکره هستیم.
وی با بیان اینکه در زمینه طراحی نرم افزار بومی برای مدیریت و مانیتورینگ شبکه های IP سال گذشته فعالیتی را آغاز کرده ایم گفت: هم اکنون نرم افزار مانیتورینگ شبکه در کشور یا به صورت منبع باز – Open Source – است یا از نمونه خارجی آن استفاده می شود اما در حال پیاده سازی نرم افزار بومی برای مدیریت و مانیتورینگ شبکه هستیم که در مرحله پایانی قرار دارد و ظرف دو ماه آینده به اتمام می رسد.
مدیر گروه ارتباطات ثابت پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه فضای مجازی خاطرنشان کرد: در زمینه بومی سازی و طراحی Testerهایی که پروتکل ها و سیگنالینگ شبکه های مبتنی بر IP را تست می کنند هم فعالیتی انجام داده و با مشارکت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نمونه ای را طراحی کرده ایم.
مهندس یگانه با اشاره به فعالیت های انجام شده در زمینه تحقیقات راهبردی و خدمات مشاوره ای گفت: ارائه مشاوره در زمینه شبکه های نسل جدید به شرکت مخابرات، ارائه مشاوره به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حوزه تنظیم مقررات و شبکه های مبتنی بر IP، ارائه مشاوره به سازمان فناوری اطلاعات در حوزه شبکه ملی اطلاعات، ارائه مشاوره به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بحث شبکه IP و  مشاوره به شرکت زیرساخت برای ایجاد توسعه شبکه IPmpls که هم اکنون ایجاد شده و فاز دوم آن در حال اجراست از جمله خدمات مشاوره ای گروه ارتباطات ثابت پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه فضای مجازی به شمار می رود.
وی با اشاره به مشکلات موجود در عدم تجاری سازی پروژه ها خاطرنشان کرد: حجم سرمایه گذاری در این حوزه یکی از مشکلات است که البته طی دو سال اخیر به دلیل تحریم ها و مشکلات ورود تجهیزات، علاقه مندی به تولید بیشتر شده است؛ باید توجه داشت که زمانی که بستر تجهیزات خارجی است نمی توان به ایمن بودن آن مطمئن بود که در این زمینه به برکات تحریم مشکلات تا حدی بهبود یافته است.
مدیر گروه ارتباطات ثابت پژوهشکده فناوری ارتباطات با تاکید بر بومی سازی زیرساخت ها و تجهیزات سمت کاربر، اضافه کرد: با توجه به تغییر ماموریت هایی که در پژوهشگاه فضای مجازی صورت گرفته تجهیزات سمت کاربر باید مبتنی بر IP شده و تجهیزات سمت شبکه باید بومی شوند؛ براین اساس یکی از طرح های کلان مرکز ملی، ارتقاء خدمات فضای مجازی است که در این حوزه سعی شده در بحث بومی سازی فعالیت کرده و نیز بحث تحقیقات راهبردی و توسعه ای را مدنظر قرار دهیم تا بتوان خدمات جدید را با فناوری های نوین به مردم ارائه کرد.
وی از از اجرای ۳ پروژه براساس اعلام نیاز معاونت تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و گفت: ایجاد نقاط تبادل ترافیک اینترنت – IXP – یکی از این پروژه ها است که بتوانیم وقتی در سطح کشور IXP ایجاد شد قوانین و مقررات و مشخصات آن را ایجاد کنیم؛ پروژه دیگر بحث تفکیک ترافیک دیتا است تا مشخص شود در شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی چگونه باید تفکیک ترافیک دیتا صورت گیرد.
مهندس یگانه پروژه دیگر را مانیتورینگ شبکه های IP عنوان کرد و افزود: البته چند پیشنهاد دیگر هم به مرکز ملی فضای مجازی داده شده که در حال بررسی است؛ البته برنامه های امسال و سال آینده براساس اعلام نیازی که از مرکز ملی فضای مجازی دریافت می شود اجرایی خواهد شد؛ در کنار این فعالیتها، بحث آینده پژوهی نیز وجود دارد با بتوان آخرین فناوری ها و سرویس ها و خدمات را بررسی، بومی و در نهایت تجاری سازی کرد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر