در حال خواندن
فروش گوشی ۵میلیونی به قیمت ۹ میلیون!
0

نود فناوری – پس از تعطیلی اعتراض آمیز برخی از بازاریان پاساژ علاالدین در پی رشد بی رویه نرخ ارز آزاد در بازار و کسادی بازار وزیر ارتباطات با حضور در بین بازاریان اعلام کرد که لیست شرکت های وارد کننده گوشی تلفن همراه که ارز دولتی دریافت کرده اند منتشر خواهد شد.

به گزارش جماران، آذری جهرمی پیشتر در کرمان گفت بود:  گرانی های غیرمعمول گوشی تلفن همراه در کشور نشان می دهد که برخی افراد سودجو با استفاده از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی گوشی وارد کرده اند اما بر اساس بهای ارز آزاد محاسبه و به مردم عرضه می کنند.

دیروز و پس از تعطیلی اعتراض آمیز برخی از بازاریان پاساژ علاءالدین در پی رشد بی رویه نرخ ارز آزاد در بازار و کسادی بازار وزیر ارتباطات با حضور در بین بازاریان اعلام کرد که لیست شرکت های وارد کننده گوشی تلفن همراه که ارز دولتی دریافت کرده اند منتشر خواهد شد.

ساعتی ازوعده وزیر ارتباطات نگذشته بود که روابط عمومی وزارت ارتباطات طی اطلاعیه ای بیش از سی شرکت که ارز دولتی دریافت می کردند را اعلام کرد.

بررسی های جماران نشان می دهد که این شرکت ها پس از خریداری گوشی های موبایل، در گمرک ۱۸ درصد نرخ مبنای کالاهای خود را به عنوان هزینه رجیستری و مالیات بر ارزش افزوده بایستی پرداخت کنند.

بنابر این روال و با توجه به نرخ مبنای گوشی های تلفن همراه که به راحتی از طریق سایت کمپانی های سازنده و نرخ های اعلام شده توسط گمرک؛ می توان قیمت تمام شده یک دستگاه تلفن همراه را بدست آورد.

جماران با مبنا قرار دادن گوشی های پر مصرف برندهای معتبری چون اپل، سامسونگ، ال جی و … به بررسی قیمت های فروش شرکت هایی که در لیست اعلامی وزارت ارتباطات هستند کرد.

برای بررسی عملکرد این شرکت ها قیمت گوشی های اپل ایکس ۶۴، اپل ایکس ۲۵۶ و سامسونگ s9، ال جی v30 که به ترتیب ۹۴۴ یورو، ۱۰۸۵ یورو، ۸۵۰ دلار و ۹۴۴ دلار هستند، مورد بررسی قرار گرفته شده اند.

قیمت تمام شده این گوشی های تلفن همراه به طور حدودی به ترتیب  برابر با ۴٫۷۲۰٫۰۰۰ تومان، ۵٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان،  ۳٫۶۵۰٫۰۰۰ و ۳٫۹۶۴٫۸۰۰ تومان می باشد.

جماران به ترتیب لیست اعلامی وزارت ارتباطات، قیمت های درج شده در سایت این شرکت هارا مورد بررسی قرار داده است. جالب اینجاست که این شرکت ها عامل پخش تلفن همراه در سراسر کشور هستند؛ یعنی این شرکت در واقع تعیین کننده قیمت می باشند.

۱٫ شرکت نودیس پرداز وارد کننده شرکت اپل طبق تصاویر زیر که از سایت این شرکت گرفته شده است گوشی های آیفون ایکس ۶۴ گیگ و ۲۵۶ گیگ خود را با قیمت های ۶۴۷۷٫۰۰۰ و ۷٫۳۹۴٫۰۰۰ به فروش می رساند.

 

۲٫ شرکت هماهنگ پردازش همراه گوشی سامسونگ s9 خود را به قیمت ۴۶۴۰٫۰۰۰ تومان به فروش می رساند.

 

۳٫ شرکت مدیا پردازش وارد کننده گوشی های ال جی اطلاعات شفافی در سایت خود قرار نداده است ولی در مطلبی در سایت خود نوشته است:

« این روزها ارز مبادلاتی به واردات گوشی تعلق نمی‌گیرد و ضمانت‌نامه گمرکی را از صنف تلفن همراه نمی‌پذیرند؛ بنابراین وضعیت بازار موبایل چندان خوب نیست. بر این اساس با ثبات نداشتن نرخ ارز و اختصاص نیافتن ارز دولتی به واردکنندگان، افزایش قیمت گوشی اجتناب‌ناپذیر است.

با تصمیم جدید ارزی دولت، سامانه‌ای طراحی شده که بر اساس آن سه نرخ رسمی برای دلار در آن در نظر گرفته شده است. این سامانه که بر اساس بخشنامه ارزی اسحاق جهانگیری در اردیبهشت ماه سال جاری طراحی خواهد شد، قرار است با سه نرخ، وارد عرصه تعاملات ارزی کشور شود.

در حال حاضر دولت دو نرخ ۴۲۰۰ تومانی به عنوان نرخ رسمی ارز در کشور در راستای اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز و ۳۸۰۰ تومانی به عنوان نرخ ارز یارانه‌ای تخصیصی به کالاهای اساسی را به رسمیت می‌شناسد، اما اکنون قرار است که نرخ سومی نیز برای دلار به عنوان نرخ متقاضی، در قالب سامانه جدیدی عملیاتی شود. این نرخ در سامانه سماصا که سامانه ویژه صادرکنندگان است، لحاظ خواهد شد.

منابع رسمی در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز این نرخ را تائید می‌کنند. در عین حال، یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از توقف ثبت سفارش کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی در مورد کالاهایی همچون لوازم خانگی و خودرو خبر داد. در حالی که ثبت سفارش برای واردات غیرممکن شده است و از حدود ۱۰ روز پیش هیچ گوشی هوشمندی به شکل رسمی وارد بازار کشور نشده، اما قیمت‌‌ها به شدت افزایش یافته است.

اما خبر خوبی که امروز شنیدیم این است که با پیگیری‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بالاخره ارز دولتی به صنف موبایل و رایانه به عنوان کالاهای شامل دسته دوم و سوم ارزی تعلق خواهد گرفت.

این کالاها شامل اقلامی چون مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مانند ماشین آلات و همچنین برخی گوشی های موبایل و لپ تاپ و لوازم کامپیوتری می‌شود که دلار ۴۲۰۰ تومانی از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی و سامانه نیما به واردات آنها اختصاص پیدا می‌کند.

بر اساس جدول فوق، نحوه تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه به قیمت دستگاه مورد نظر بستگی دارد؛ در واقع موبایل اگر حداکثر ۳۰۰ دلار قیمت داشته باشد در دسته دوم ارزی قرار می‌گیرد از طریق ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود اما در صورتی که تلفن همراه بیشتر از ۳۰۰ دلار قیمت داشته باشد در اولویت سوم قرار می‌گیرد و از طریق فرمول نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی به اضافه قیمت اظهارنامه صادراتی تامین اعتبار می‌شوند.»

توضیحات عجیب این شرکت در حالی صورت گرفته که بر اساس فهرست منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این شرکت بیش از ۲۰ میلیون یورو از دولت ارز گرفته و ۸ میلیون یورو کالا از گمرک ترخیص کرده است!

برخی فروشگاه تک فروشی گوشی  با گارانتی این شرکت با قیمت تقریبا ۹۴۰۰٫۰۰۰  تومان در حال معامله است​

۴٫ شرکت ایما همراه: اطلاعات خاصی در خصوص این شرکت در اینترنت موجود نیست، جستجوهای نام این شرکت همگی به سایت مایکروتل پلاس می انجامد که مشخص نیست ارتباط خاصی بین این دونام وجود دارد یا خیر . اما شرکت مایکروتل پلاس قیمت هیچ کدام ازمحصولات خود را درج نکرده است .

۵٫شرکت سام تل پارس قشم نیز از درج قیمت محصولات خود، خودداری کرده است.

۶٫ اطلاعات خاصی در مورد شرکت ارتباطات ویژن یافت نشد.

۷٫ شرکت کاریان همراه که وارد کننده گوشی های سامسونگ است از درج قیمت های خود خودداری کرده است.

۸٫ شرکت اسپیناس تجارت نیکان وارد کننده آیپد و گوشی اپل نیز از درج قیمت های خود خودداری کرده است.

۹٫ شرکت داتیس امرتات وارد کننده گوشی اپل خرید اینترنتی محصولات خود را به سایت دیجی کالا حواله داده است. مشاهده در سایت دی جی کالا نشان میدهد که تمام قیمت های گوشی های اپل قید نشده و اظهار کرده است که این گوشی ها ناموجود هستند!

این در حالی است که طبق اطلاعیه وزارت ارتباطات این شرکت ۹ میلیون یورو بابت واردات گوشی ارز دولتی طی سه ماهه اخیر دریافت کرده است که حدود ۵ میلیون آن را ترخیص کرده است. گوشی هایی که توسط این شرکت وارد شده است الان کجا هستند؟

۱۰٫ شرکت تجارت یاس جهان هیچ گونه اطلاعات شفافی در مورد محصولات خود در سایتش ندارد.

۱۱٫ شرکت همراه تجارت بزرگمهر هیچ اطلاعات شفافی در سایت خود بازگزاری نکرده است

۱۲٫ شرکت قائم همراه نیز علی رغم دریافت ۴ میلیون یورو ارز دولتی اطلاعات شفافی در مورد گوشی های لوکس کلاسیکش ارائه نداده است.

۱۳٫ شرکت توسعه ارتباطات هما علی رغم دریافت ارز ۴۵۰۰٫۰۰۰ یورویی دولتی و وجود قابلیت خرید آنلاین در وبسایت خود، اما از درج قیمت ها خودداری کرده است.

برخی فروشگاه تک فروشی گوشی  با گارانتی این شرکت با قیمت تقریبا ۹ میلیون تومان در حال معامله است

۱۴٫ جست و جوها در مورد شرکت رایان شناس ایرانیان که بیش از سه میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده است نتیجه ای در بر نداشت. تمام جست و جوها به شرکتی با نام مشابه رایان لاله ختم می شود که وارد کننده تجهیزات اکسسوری(لوازم جانبی) است.

۱۵٫شرکت ماناتل پارس که حدود ۳۵۰۰٫۰۰۰ یورو دولتی دریافت کرده است قیمت محصولات خود را درج نکرده است. جالب اینجاست که این شرکت تقریبا نیمی از ارز تحویل گرفته خود را در گمرک بابت واردات کالا خرج کرده است.

۱۶٫شرکت پیشرو الکترونیک فراسو که خود را وادرد کننده محصولات تهویه هومکس معرفی کرده است در صفحه محصولات خود حتی محصولی به نام تلفن همراه را ندارد و جالب اینجاست که برای واردات  موبایل ۳۵۰۰٫۰۰۰ یورو به این شرکت تخصیص داده شده است. عجیب تر اینحا که این شرکت دومیلیون یورور کالا ترخیص کرده است.

۱۷٫شرکت پارس سل قشم دیگر شرکتی است که طبق لیسا اعلامی وزارت ارتباطات  ۲۶۰۰٫۰۰۰ یورو ارز دریافت کرده که نیمی از آن مبلغ را کالا ترخیص کرده است. این شرکت در فروش اینترنتی خود قیمت های خود را ارزانتر از همه جا اعلام کرده است. گوشی آیفون ۶۹۴۰٫۰۰۰ و ۵۹۴۰٫۰۰۰ تومان از طریق این شرکت به فروش می رسد.

۱۸٫ اطلاعات خاصی در خصوص شرکت الماس پرشین سیستم  و محصولات آن که حدود  ۲۱۶۰٫۰۰۰ یورور طبق لیست وزارت ارتباطات دریافت کرده است، یافت نشد

۱۹٫ شرکت پرتو تجارت پارس که بیش از ۱٫۸۰۰٫۰۰۰ یورو در لیست وزارت ارتباطات اعتبارات به خود تخصیص داده است اطلاعات خاصی در مورد محصولات و فعالیت خود در دسترس قرار نداده است.

۲۰٫ شرکت اسمارت تکتنولوژی قشم نیز که در لیست اعلامی وزارت ارتباطات بیش از ۱۸۰۰٫۰۰۰ یورور ارز تخصیص داده شده، دریافت کرده اطلاعات شفافی در مورد محصولات خود را در دسترس قرار نداده.

۲۱٫ شرکت پارس نوین مدیا نیز اطلاعات خاصی را در دسترس کاربران قرار نداده است. این شرکت نیز طبق لیست وزارت ارتباطات بیش از ۱۸۰۰٫۰۰۰ یورو دریافت کرده است.

۲۲٫ جست و جو ها در خصوص شرکت مهندسی نگار سازان پردیس آریا ما را به سایت فروشگاه محصولات میزو می رساند. این سایت نیز محصولاتش بدون قیمت معرفی شده است است.

۲۳٫ شرکت یکتا توسعه پیشگامان همراه که در لیست وزارت ارتباطات ۱۴۰۰٫۰۰۰ یورو ارز با نرخ دولتی برای واردات گوشی دریافت کرده است، هیچ گونه اطلاعات شفافی را در سامانه درج نکرده است.

۲۴٫ شرکت زرین صدف اطلس جزو شرک ت هایی که ارز رولتی دریافت کرده است اما اطلاعات به خصوصی را در اختیار عموم قرار نداده است. ردیف دریافتی این شرکت در لیست وزارت ارتباطات رقم ۱۴۰۰٫۰۰۰ یورویی را به ما نشان می دهد.

۲۵٫ شرکت همراه سیستم آترا نیز با ارز ثبت شده در لیست وزارت ارتباطات که معادل ۱۲۵۰٫۰۰۰ یورو می باشد لزومی برای ارائه اطلاعات شفاف نمی بیند.

۲۶٫ جست و جوها برای یافتن نشانه ای از فعالیت های شرکت پیشتازان فناوری سیب طلایی نتیجه ای در بر داشت. طبق اعلام وزارت ارتباطات به این شرکت حدود ۱ میلیون یورو ارز اختصاص یافته. شرکت مشابهی به نام سیب طلایی هوشمند در فضای وب وجود دارد که قیمت محصولات خود را قید نکرده اند.

بیست و شش شرکت فوق در لیست وزارت ارتباطات بیشترین میزان یورو اختصاص داده شده را ثبت کرده بودند، جماران ضمن بررسی مابقی شرکت ها که کمتر از یک میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده اند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر