در حال خواندن
لینکلن کانتیننتال ۲۰۱۷ معرفی شد
0

نود فناوری-کانتیننتال در کلاس خودروهایی مثل کادیلاک CT6، لکسوس GS، آئودی A6، BMW سری ۵ و جگوار XF قرار می گیرد اما متاسفانه نمی تواند با آنها رقابت کند. در دهه ۸۰ میلادی بود که آلمانی ها گوی سبقت را در ساخت ماشین های لوکس از بقیه خودروسازان جهان ربودند و امپراطور نمایشگاه های ماشین در این زمینه محسوب می شوند. در ۳۰ سال گذشته اشتوتگارت، انگولشتاد، مونیخ خودروهای لوس و فاخری را روانه بازار کرده اند و بقیه بازار تنها دنباله رو این خودروها بوده اند.

بر طبق نظر آلمانی ها برای لوکس بودن یک ماشین نیاز است که آن ماشین اسپورت باشد، از سیستم تعلیق خوبی برخوردار باشدف از صندلی های راحتی در آن استفاده شده باشدف حداکثر سرعت آن بالای ۱۵۵ مایل در ساعت باشد و طراحی داخلی و خارجی شیکی نیز داشته باشد. اینکه در مورد یک سدان یا SUV یا کراس اوور صحبت کنیم مهم نیست بلکه این موارد، از جمله ویژگی های مهم و خصوصیات اصلی یک ماشین لوکس به شمار می روند.


اما فورد این ریسک را پذیرفته و بر طبق سنت آلمانی ها به سراغ ساخت ماشین های لوکس نرفته است و راه دیگری را در پیش گرفت و کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داد و همین امر باعث شد که اکنون مدل های کانتننتال لینکلن در زمره بهترین خودروهای جهان قرار گیرند.
بنابراین کانتیننتال به هیچ وجه وانمود نمی کند که یک خودروی اسپورت است چرا که در واقع نیست. کانتیننتال در اصل یک سدان بزرگ لوکس است که در کلاس بسیار بالایی ساخته شده است.

طراحی خارجی
وقتی لینکلن برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ از اولین کانتیننتال رونمایی کرد، زلزله ای در صنعت خودروسازی به وقوع پیوست چرا که تا قبل از آن، هیچ ماشینی شبیه آن ساخته نشده بود. زمانی که کانسپت این ماشین در نمایشگاه نیویورک یکی از طراحان برجسته دنیای خودروسازی یعنی لوک دانکرولک که در بنتلی و هیوندا فعال بوده است، طراحی کانتنیننتال را مسخره خواند و در مورد آن تشبیه ماشین پرنده با چراغ های گرد را به کار برد و پا را فراتر گذاشت و در توییتر به کنایه به طراحان اولین کانتیننتال گفت اگر به وسایل پیشرفته برای طراحی ماشین هایشان نیاز دارند، آنها حاضرند در اختیارشان بگذارند.

بله درست است، کانتیننتال های اولیه از چند زاویه شبیه ماشین های پرنده بودند اما این مورد منفی برای آن محسوب نمی شود چرا که در کلاس خود بی نظیر است. در روزگاری که رقبا همگی بر روی نکات کلیشه ای ماشین های لوکس مثل لبه های تیز و طراحی شلوغ تمرکز کرده اند اما کانتیننتال تنها بر روی شکوه و وقار و البته سادگی تمرکز دارد. در وهله اول که هر فردی این ماشین را ببیند، آن را فوراً در زمره ماشین های لوکس طبقه بندی می کند. این ماشین همانند بنتلی یک سدان بزرگ محسوب می شود(۲۰۱٫۴ اینچ طول دارد) اما بر خلاف ویژگی های مشترک ماشین های آلمانی و انگلیسی این ماشین به طور متمایزی طراحی آمریکایی دارد.
نکاتی درباره طراحی جدید لینکلن
• لینکلن در طراحی ماشین جدید خود از کلیشه های موجود در بازار خودرو در قرن ۲۱ اجتناب کرده و کانتیننتال جدید خود را در کلاس ماشین های کلاسیک سال ۶۱ تا ۶۹ میلادی طراحی کرده است.
• از آنجایی که مدل MKZ بسیار شبیه ماشین هایی است که ستون جلوی خمیده تری دارند اما هیچ ماشین مشابهی را مثل کانتیننتال در جاده ها نخواهید دید؛ یا حداقل هیچ ماشین با قیمتی زیر ۲۰۰ هزار دلار شبیه کانتنیننتال در جاده ها وجود ندارد.
• برای شرکتی که برای مدت طولانی یک پرچمدار در عرصه صنعت خودرو نداشته است، مدل کانتیننتال قطعاً یک مدل چشمگیر محسوب می شود.


قدرت موتور

سه مدل موتور مختلف در کانتیننتال وجود دارد که خریداران می توانند هر کدام را که می پسندند سفارش دهند: اولی یک موتور ۳٫۵ لیتری شش سیلندر با قدرت ۳۰۵ اسب بخار دومی یک موتور توربو دوقلوی شش سیلندر با قدرت ۳۳۵ اسب بخار و سومی یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر با قدرت ۴۰۰ اسب بخار. از آنجایی که بسیاری از علاقه مندان به کانتیننتال دوست داشتند پیشرانه ۸ سیلندر در این ماشین به کار رود اما باید گفت موتورهای فعلی نیز از قدرت بالایی برخورداند و از هشت سیلندرهای ۵۰ سال پیش قوی تر هستند. نکته جالب دیگر در مورد این ماشین قدرت بیشتر ان از مرسدس E300 (241 اسب بخار) لکسوس GS350 (311 اسب بخار) BMW 540i (335 اسب بخار) و جگوار XF (380 اسب بخار) است.

کانتیننتال جدید از سیستم انتقال نیروی شش سرعته اتوماتیک در حالت اسپورت استفاده می کند و در حالت عادی هم مثل یک ماشین لوکس و با وقار قدرت موتور به چرخ ها منتقل می شود. در شتاب عادی با این ماشین هیچ سر و صدایی از بیرون به داخل ماشین منتقل نمی شود اما در حالت اسپورت وقتی ماشین شتاب می گیرد کمی صدای چرخها به داخل کابین منتقل می شود. اما مدلی که از پیشرانه ۳ لیتری استفاده می کند و از تمامی تریم های کانتیننتال گران قیمت تر هم است، عملکرد بهتری دارد و وزنی معادل ۴۳۰۰ پوند نیز دارد.

مزایا و معایب موتور
• امکان انتخاب موتورهای مختلفی که در کانتیننتال در اختیار مشتریان قرار داده می شود، نشانگر این هستند که این کمپانی قصد دارد ماشینی لوکس و پرقدرت به آنها بفروشد.
• گشتاور این ماشین بر طبق سیستم دو محوره و با استفاده از فناوری به کار رفته در مدل فوکوس RS ساخته شده اما متاسفانه اثری از حالت دریفت در کانتیننتال دیده نمی شود.
• پیشرانه ۳ لیتری توربو دوقلو برای این ماشین بسیار مناسب است و عملکرد خوبی از خود نشان داده است.
• حالت اسپرت در این ماشین در مقایسه با دیگر رقبا کمی کند است.
• استفاده از سیستم انتقال نیروی شش سرعته در این ماشین در زمانی که اکثر ماشین ها از سیستم هشت سرعته استفاده می کنند کمی قدیمی به نظر می رسد. در صورت به کار گیری دنده های بیشتر شاهد حرکت روان تر در حالت اسپورت بودیم.


طراحی داخل کابین
کانتیننتال ها از قبل از جنگ جهانی دوم همواره به عنوان ماشین های لوکس و در کلاس جهانی در صنعت خودروسازی مطرح بوده اند و مدل جدید آن نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از ویژگی های ماشین های لوکسی که در نمایشگاه خودروهای سال ۲۰۱۵ در مدل های مختلف رقبا دیده می شد، در این ماشین نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به کنسول مرکزی زیبا، عریض بودن ماشین و … اشاره کرد.
با اینکه رقبا شاید از لحاظ طراحی بسیار بهتر از کانتیننتال عمل کرده باشند اما ستاره نمایشگاه در واقع کانتیننتال بود چرا که از صندلی جلویی با ۳۰ حالت مختلف بهره می برد. دکمه های داخل کابین برای تغییر وضعیت صندلی شبیه مرسدس طراحی شده اند و در ۶ جهت مختلف حرکت می کنند. دو جهت برای تنظیم پشتی صندلی، یک جهت برای تنظیم سان روف تلسکوپی، و یک جهت نیز برای تنظیم بالشتک های پشت سر و دو جهت نیز برای کنترل های کناری ماشین تعبیه شده است. صندلی های این ماشین از سیستم خنک کننده و گرم کننده و حتی ماساژور نیز بهره می برند.

نگران کار با این دکمه ها نباشید کار با آنها ساده است. کانتیننتال یکی از راحت ترین ماشین هایی بود که تاکنون سوار بر آن شده ام.
در قسمت سرنشینان عقب، فضای مناسبی برای پای سرنشینان تعبیه شده و با استفاده از پکیج سرنشینان عقب که ۴۳۰۰ دلار قیمت دارد می توانید امکانات خنک کننده، گرم کننده و ماساژور را هم به صندلی های عقب بیاروید.

نقاط ضعف و قوت طراحی داخل کابین
• طراحی داخلی این ماشین با چیزی که در کانسپت آن دیده بودیم تفاوت زیادی ندارد. شما را نا امید نمی کند.
• حتی تصورش را هم نمی کردید در صندلی های این ماشین از خنک کننده، گرم کننده و ماساژور استفاده شده باشد اما وقتی یک بار آنها را آزمایش کنید بدون آن نمی توانید زندگی کنید!
• کنترل های نصب شد هبر روی در و بلندگوهای مشبک به کار رفته در کنار در ظاهری شبیه به مرسدس به این قسمت از کانتیننتال داده است که مورد بدی محسوب نمی شود.
• یکی از نقاط منفی این ماشین وربطو به صرف زمان زیاد برای پیدا کردن بهترین حالت صندلی از بین ۳۰ حالت ممکن است؛ البته با اندکی صبوری و پیدا کردن بهترین حالت ممکن، متوجه می شوید که اینکار ارزش صرف وقت را داشته است.
• سرنشینان عقب می توانند تا حدی بابت ثابت بودن صندلیشان شاکی باشند چرا که خبری از ۳۰ حالت مختلف در صندلی های عقب نیست.

فناوری و ایمنی
همه چیز کانتیننتال جدید شبیه ماشین های پرچمدار در کلاس بالا است و فناوری به کار رفته در آن نیز از این قاعده مستثنی نیست. کار با تنظیمات دیجیتالی صفحه نمایش این ماشین بسیار لذتبخش است و از سرعت سنج به سبک مدل های دهه ۵۰ کانتیننتال در این ماشین استفاده شده کحه ظاهری زیبا به کنسوب بخشیده است.سیستم سرگرمی موسوم به sync3 که اخیراً در فورد نیز استفاده می شود را همه می شناسند. این سیستم عملکردی بسیار مناسب و سریع دارد.

خریدارانی که از بسته لوکس ویژه استفاده کنند از امکاناتی نظیر سیستم های کنترل، مونوروف پنل دوقلو، ۱۹ اسپیکر استریو Revel Ultima و آفتاب گیر های قسمت عقب نیز بهره مند خواهند شد.
امکانات ایمنی به کار رفته در این ماشنی عبارتند از هشدار خروج از خطوط، تنظیم آینه اتوماتیک، پارک یار، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کروز، همیار اجتناب از تصادف. البته تاکنون نمره ایمنی از سوی NHTSA برای این ماشین درج نشده است اما با توجه به استفاد هاز پلتفرم CD4 فورد در این ماشین انتظار داریم ۵ ستاره به معنای بالاترین سطح ایمنی را دریافت کند.

مزایا و معایب فناوری و ایمنی کانتیننتال
• استفاده از مواد مرغوب و آخرین فناوری روز بازار در ساخت این ماشین لوکس به زیبایی آن افزوده است.
• ابزارهای دیجیتالی و صفحه نمایش سیستم سرگرمی این ماشین از جمله نکات مثبت آن به شمار می روند.
• استفاده از ۱۹ بلندگوی Revel Ultima در این ماشین صدای بی نظیری را در اختیار سرنشینان قرار می دهد.
• از نکات منفی این ماشین در این بخش می توان به گران بودن هزینه استفاده از بسته های فناوری در آن اشاره کرد.
• اگر از دکمه های کنترلی سبک پیانو در فرمان و روی دربها استفاده می شد، نمای بهتری به فضای داخلی ماشین می بخشید. دکمه های مات مشکی نمای متفاوتی به داخل ماشین می بخشند.

سواری
از زمان معرفی کانسپت کانتیننتال، شرکت لینکلن همواره در فکر توسعه ساخت ماشین های به کلی لوکس بوده است. فلسفه این ماشین ها بر خلاف ماشین های BMW است چرا که به جای توجه به زیبایی ظاهری بیشتر به سواری راحت و نرم توجه می شود. شعار لینکلن نیز در این زمینه انتقال سرنشینان به هر جا در کمال آسایش و راحتی است و به نظر می رسد در تحقق این امر موفق بوده اند.

داخل کابین به طور قابل تحسینی آرام است و چه در خیابان باشید یا با سرعت بالا در بزرگراه در حال حرکت باشید، صدای زیادی از بیرون به داخل کابین نمی رسد. با صندلی های ۳۰ حالته این ماشین نیز می توان ساعت ها بدون خستگی رانندگی مرد. قدرت این ماشین نیز به حدی است که این قدرت را تنها در سدان های شیک بازار می توانید مشاهده کنید البته حالت اسپورت آن می تواند با کمی تنظیم، عملکرد بهتری ارائه دهد. از لحاظ مصرف سوخت نیز برای این ماشین بزرگ و سنگین وزن، مصرف یک گالن در ۲۰ مایل، مصرف معقولی به نظر می رسد.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر