در حال خواندن
محمدعلی شکوهیان راد مدرس دانشگاه: عملکرد گوگل پلی در ارتباط با اپ روبیکا را باید از دیدگاه حاکمیتی بررسی کرد
0

روش درست تحلیل رویدادهای فضای سایبری از جمله فعال شدن سپر امنیتی بر اپلیکیشن روبیکا تنها از دیدگاه حاکمیتی معنادار خواهد بود.

محمدعلی شکوهیان راد، مدرس دانشگاه و متخصص سایبرنتیک با بیان این مطلب گفت: واقعیت فضای سایبری فضای ایجاد، اشاعه و تثبیت حاکمیت بر کاربر از طریق کنترل جریان اطلاعات و محتواست. بنابراین تنها با اتکا بر دیدگاه های فنی و تکنیکی بررسی رخدادهای این فضا به تحلیلی درست نمی انجامد.

وی افزود: از دیدگاه حاکمیتی گوگل که یک شرکت بین المللی است که در کشور ایالات متحده آمریکا به ثبت رسیده است، به عنوان پیمانکار مسوول پیاده سازی حاکمیت سایبری بر کاربران در کشورهای مختلف دنیا با ارایه سرویس های مختلف تلقی می شود.

شکوهیان راد گفت: از دیدگاه فنی تحلیل رویداهایی چون فعال شدن سپر امنیتی توسط گوگل پلی بر روبیکا موضوعی علی السویه و خنثی است و در نتیجه صاحبان این دیدگاه این اقدام گوگل پلی را به منزله اخطاری جدی در نظر گرفته اقدام به حذف روبیکا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه حتی بررسی رفتار گوگل در موضوع روبیکا از دیدگاه فنی نیز عملکرد آن را توجیه نمی کند، گفت: اگر درنظر داشته باشیم که معمولا رفتار فنی گوگل به گونه ای است که با ایجاد تغییرات و آپدیت ها در اپلیکیشن ها اقدام به بررسی و خطایابی می کند، و در صورت یافتن خطا هشدار می دهد، این موضوع در مورد روبیکا صادق نیست، چراکه اپ روبیکا اخیرا از سمت کاربر آپدیتی نداشته است که نیاز باشد گوگل آن را بررسی و در نهایت هشداری بدهد.

وی افزود: در پاسخ به کسانی که می گویند روبیکا دسترسی هایی فراتر از آن چیزی که یک پیام رسان به آن نیاز دارد، از منابع سخت افزاری و نرم افزاری گوشی کاربر دریافت می کند و بنابراین هشدار گوگل پلی در مورد این پیام رسان درست است، باید گفت که صرفنظر از اینکه این ادعا درست است یا نه باید درنظر داشته باشیم که پیام رسان های دیگری چون تلگرام و واتس اپ به منابع بیشتری در مقایسه با روبیکا دسترسی دارند و پیام های هشدار دریافت نمی کنند.

شکوهیان راد اقدام گوگل پلی را نقض قوانین حقوق بشر خواند و گفت: سیاست گذاران گوگل که بدون درنظر گرفتن خواست کاربران اقدام به حذف اپلیکیشن های ایرانی از روی گوشی های آن ها می کنند، در واقع ناقض قوانین حقوق بشری رفتار کرده اند. بنابراین هدف از فعال کردن سپر امنیتی بر روبیکا به نظر نمی رسد که در راستای اهداف بشردوستانه صورت گرفته باشد.

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر