در حال خواندن
مدیرعامل ایرانسل: نگرانی امنیتی برای خرید تجهیزات هواوی نداریم
0

مدیرعامل ایرانسل روز گذشته در مراسم رونمایی از دومین سایت ۵G ایرانسل در محل ساختمان مرکزی این اپراتور گفت: برای خرید تجهیزات از تمامی وندورهای خارجی موارد امنیتی به دقت چک می شود.

نود فناوری – بیژن عباسی آرند در پاسخ به این سوال که در اخبار داشتیم که انگلیس به دلیل استفاده هواوی از ابزارهای جاسوس در تجیزات نسل پنجم آن کشور این شرکت را از بازار خود اخراج کرد، آیا شما در خرید تجهیزات نگرانی هایی از این دست ندارید، گفت: در حال حاضر وندروهای متفاوتی تجیزات ۵G را در دنیا تولید می کنند و سیاست ما هم این است همانند گذشته از وندورهای مختلف در شبکه استفاده کنیم.

وی افزود: به هر حال هم دستگاه های امنیتی و هم ما پروتکل هایی داریم و قطعا به این موارد توجه می کنیم.

در این مراسم، پس از انجام چند تست سرعت رسمی نسل پنجم تلفن همراه که با سیمکارت ایرانسل و با استفاده از گوشی‌های موجود در بازار ایران انجام شد؛ خبرنگاران حاضر در این مراسم نیز، شخصاً با انجام تست سرعت‌های متعدد، بررسی سیمکارت موجود در گوشی و نیز مشاهدۀ شناسۀ شبکۀ تلفن همراه ایرانسل، از نزدیک سرعت بیش از ۱٫۵۱۸ گیگابیت بر ثانیه را در شبکۀ ۵G ایرانسل تجربه کردند.

دکتر بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل، در این رویداد، به سخنان رئیس‌جمهور دربارۀ فناوری ۵G، تأثیرگذاری آن فراتر از حوزۀ ارتباطات و اهمیت آن در اقتصاد دیجیتال، اشاره کرد و با بیان اینکه در تعریف فناوری نسل پنج، «سه ویژگی اصلی، مانند سه رأس مثلث» برای آن برشمرده شده است؛ این سه ویژگی را پهنای باند زیاد موبایل منتج به سرعت بالا، قابلیت ارتباط انبوه و نیز پایداری بالا و تأخیر خیلی کم عنوان کرد و گفت: با دستیابی به این سه قابلیت، طیف گسترده‌ای از خدمات، به طیف وسیعی از مخاطبان در حوزه‌های مختلف قابل ارائه است.

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به برخی ابهام‌ها دربارۀ عدم نیاز به فناوری نسل پنج گفت: این بحث‌ها، در زمان راه‌اندازی شبکۀ نسل چهار هم وجود داشت؛ ولی با گذشت زمان نسبتاً کوتاهی، حتی در روستاها نیز، توقع مردم دسترسی به حداقل نسل چهارم تلفن همراه است. وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی شبکۀ ۵G و توسعۀ شبکه، هم تعهد اپراتورها بر اساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی و هم تطابق با روند حرکت تکنولوژی است، افزود: با توجه به گستردگی کاربرد این فناوری در حوزه‌های مختلف، به خصوص صنعت، توسعۀ این تکنولوژی و کاربردهای مختلف آن ناگزیر است.

وی تصریح کرد: البته ملاحظاتی مانند پیوست‌های فرهنگی و امنیتی هم برای این فناوری لازم است که ایرانسل آمادۀ تعامل با مراکز مربوطه برای مشارکت در تدوین آن است.

دکتر بیژن عباسی آرند همچنین با قدردانی از همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به طور خاص، مهندس آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به ثبت سرعت بیش از ۱٫۵ گیگابیت بر ثانیه در شبکۀ نسل پنج ایرانسل با گوشی‌های موجود در بازار ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد که با دریافت گوشی‌های تلفن همراه جدید سفارش‌داده شده با قابلیت پشتیبانی از «تجمیع فرکانس»، به‌زودی تست سرعت‌های بالاتر، نزدیک به دو برابر سرعت فعلی، در حضور خبرنگاران انجام شود.

مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه «بیش از یک سال است روی شبکۀ Core ایرانسل کار کرده‌ایم»، گفت: با استفاده از این زیرساخت، می‌توانیم فقط با راه‌اندازی سایت‌ها، خدمات نسل پنج را به سرعت در کشور گسترش دهیم.

وی افزود: ما صرفاً به دنبال آوردن تکنولوژی جدید به کشور نیستیم، بلکه تلاش ما این است به کمک این فناوری، شرایطی را فراهم کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان فعال داخلی، بتوانند در این عرصه نقش‌آفرین باشند.

وی با ذکر مثالی در این زمینه، به یک شرکت دانش‌بنیان داخلی طرف قرارداد ایرانسل اشاره و اعلام کرد این شرکت که پیش از این با حمایت ایرانسل، مودم نسل چهار را در کشور بومی کرده بود، هم‌اکنون بومی‌سازی مودم نسل پنج را نیز آغاز کرده است. در این مراسم نمونۀ پیش‌تولید مودم بومی نسل پنجم تلفن همراه که توسط شرکت «اتصال صنعت میانه»، آماده شده است، به نمایش درآمد و مدیرعامل ایرانسل ابراز امیدواری کرد با سرمایه‌گذاری در این عرصه، امکان ارائۀ انبوه این نوع محصولات فراهم شود.

مدیرعامل ایرانسل همچنین با اشاره به اینکه توسعۀ نسل جدید، سرمایه‌گذاری سنگینی لازم دارد، به تجربۀ جهانی در زمینۀ سرمایه‌گذاری مشترک اپراتورها و ایده‌های کمیسیون حوزۀ ۵G وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه اشاره و ابراز امیدواری کرد با بلوغ کافی بازیگران این عرصه، امکان مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک نیز فراهم شود.

همچنین مهندس علی قهرمانی، مدیرکل طراحی و برنامه‌ریزی شبکۀ رادیویی ایرانسل، در ادامۀ این مراسم، جزئیات فنی تکنولوژی نسل پنجم تلفن همراه را تشریح کرد. در بخش پایانی این مراسم نیز، مدیرعامل ایرانسل به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

سایر خبرنگاران که متقاضی بازدید حضوری از سایت ۵G ساختمان مرکزی ایرانسل هستند، می‌توانند تمایل خود را به روابط عمومی ایرانسل اعلام کنند تا برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری بازدید روزانۀ خبرنگاران در گروه‌های ۳۰ نفره (با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوران کرونا) انجام شود.

ایرانسل روز چهارشنبه، اول مرداد ماه ۱۳۹۹، نخستین سایت ۵G ایران را با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تهران راه‌اندازی کرده بود. حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در آیین افتتاح این سایت که در حاشیۀ جلسۀ هیأت دولت برگزار شد، با اعلام این موضوع به عنوان «یک خبر خوش»، راه‌اندازی نسل پنجم تلفن همراه را «یک تحول بزرگ دیجیتال» دانست.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر