در حال خواندن
مدیر عامل شرکت رمیس: بزرگ‌ترین ارایه‌کننده کیف پول موبایل دنیا را به ایران آوردیم
0

شرکت رمیس در سال ۱۳۸۰ با هدف ارایه تجهیزات، راه‌کارها و خدمات تخصصی فناوری اطلاعات و به صورت صددرصد خصوصی تاسیس شد. رمیس از ابتدای تاسیس تاکنون توانسته به‌طور همزمان رتبه ۱ را در ۹ رشته از ۱۲ رشته مورد ارزیابی شورای‌عالی انفورماتیک کشور کسب کند. همچنین این شرکت در بررسی انجام شده توسط سازمان ‌مدیریت‌ صنعتی هرساله در قالب IMI-100 در جمع ۵۰۰ شرکت برتر کشور قرار گرفته است. این روزها از گوشه و کنار شنیده می‌شد که رمیس قصد ورود به حوزه بانکداری الکترونیکی را با همکاری شرکای بین‌المللی خود در زمینه‌هایی همچون کیف پول موبایلی و بانکداری الکترونیکی دارد.
برای اطلاع از کم و کیف طرح‌های در دست اجرای شرکت رمیس با احسان پورمند مدیرعامل این شرکت به گفت‌وگو نشستیم که می‌خوانید.
به عنوان نخستین پرسش شنیدیم که اخیرا شرکت رمیس اقداماتی در زمینه بانکداری الکترونیکی داشته است، این موضوع را تایید می‌کنید؟
بله . پس از سال‌ها حضور موفق در حوزه شبکه و مرکز داده و اجرای پروژه‌های بزرگ و ملی از حدود دو سال پیش اقدام به مطالعه بازار شبکه بانکی کردیم و پس از آن به منظور ارایه سرویس‌هایی براساس نیاز مشتری اقدام به برنامه‌ریزی برای ورود به این صنعت کردیم.
اخیرا گویا دو قرارداد با دو شرکت بزرگ بین‌المللی داشته‌اید لطفا در خصوص جزییات آن توضیح دهید؟
بله هفته گذشته موفق به امضای دو قرارداد با شرکای خارجی خود شدیم. از آنجا که همیشه به دنبال ارایه بهترین‌ها بودیم و رمیس در حوزه فعالیت خود همیشه نان خوشنامی خود را در ارایه سرویس‌ها خورده است، به همین منظور در انتخاب شرکای تجاری خود وسواس زیادی به خرج می‌دهیم. همین عامل باعث شد با دو شرکت که یکی هندی و دیگری اروپایی است و سهم بسیار زیادی در حوزه پرداخت موبایلی و بانکداری دیجیتال دارند قرارداد همکاری امضا کنیم.
شرکت اول که شرکت بک‌بیس (backbase) است یک شرکت بسیار معتبر هلندی است که در حوزه‌های جدید به بانک‌های بزرگ دنیا مثل ABN-AMBRO ،ING و غیره سرویس ارایه می‌کند. این شرکت پلتفرمی را برای استفاده در واحدهای بازاریابی مشتریان به منظور ایجاد بازارهای جدید طراحی کرده است، به نحوی که با استفاده از آن می‌توان سرویس‌های بانکداری الکترونیکی را در قالبی جدید در اختیار کاربران قرار داد.
در گذشته ارایه سرویس‌هایی که بتواند مشتریان جدیدی را برای بانک‌ها جذب یا حتی وضعیت موجود را حفظ کنند بسیار سخت بود که اکنون با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان ارایه خدمات را به شکلی طراحی کرد که خود کاربر بتواند بر اساس نیاز و سلیقه‌ای که دارد خدمتش را دریافت کند.
به عنوان مثال فرض کنید شما وارد سامانه بانکداری اینترنتی یکی از بانک‌ها شده‌اید ولی از رنگ‌بندی موجود در سایت و چینش خدمات ارایه شده در آن رضایت ندارید. ما با فناوری که توسط شرکت بک‌بیس (backbase) ایجاد شده امکانی را در اختیارتان قرار می‌دهیم که می‌توانید براساس خواسته و نیاز خود تمامی سرویس‌های مورد نظر را انتخاب و حتی رنگ‌بندی مورد دلخواه خود را با رعایت تمامی موارد امنیتی شخصی‌سازی کنید. این فناوری به اندازه‌ای دست مدیران بانک‌ها را باز می‌گذارد که می‌تواند براساس اطلاعاتی که از صاحب حساب دارد، براساس سن و جنسیت به صورت کاملا هوشمند در هنگام ورود به صفحه بانکداری الکترونیکی خود طراحی متفاوتی را به نمایش بگذارد.
در خصوص قرارداد دوم خود هم توضیح دهید؟
یکی دیگر از برنامه‌هایی که ما در رمیس به صورت جدی قصد ورود به آن را داریم ارایه پلتفرم کیف پول موبایل به بانک‌ها و سازمان‌هایی است که قصد استفاده از آن را دارند. به همین منظور طی قراردادی با شرکت کام ویوا که بزرگترین ارایه‌کننده کیف پول موبایل دنیاست، امضا کردیم و این آمادگی را از هم‌اکنون برای ارایه این خدمت به بانک‌های کشور داریم.
بد نیست سابقه‌ای کوتاه از شرکت کام ویوا بدهم و آن اینکه این شرکت در حال حاضر بیشترین سهم بازار کیف پول موبایلی دنیا را در اختیار دارد به نحوی که نفرات دوم و سوم این حوزه مجموع سهم بازارشان باز هم به سهم بازار کام ویوا نمی‌رسد.

البته راضی کردن مدیران این شرکت برای همکاری با رمیس کار دشواری بود که طی مذاکرات خیلی فشرده بالاخره موفق به جلب نظر مدیران این شرکت شدیم.
در حال حاضر همانطور که می‌دانید روند پرداخت در دنیا به سمت پرداخت‌های موبایلی در حال حرکت است و دیر یا زود نیز این موضوع در ایران هم فراگیر می‌شود و در این برهه از زمان به نظر می‌رسد استفاده از یک پلتفرم ایمن، مطمئن، سریع و مهم‌تر از آن امتحان پس داده در عرصه بین‌المللی می‌تواند عقب‌ماندگی‌های موجود در این بخش را جبران کند.
آیا پیش‌بینی مشخصی برای ارایه کیف پول موبایل در ایران دارید؟
پیش‌بینی ما این است که حدودمیلیون نفر در ایران می‌توانند در طی ۵ سال به سمت استفاده از کیف پول همراه بیایند که البته ما سهم بزرگی را از این بازار برای خود در نظر گرفته‌ایم.
همانطور که می‌دانید موضوع استفاده از کیف پول موبایل در ایران چالش‌های خاص خود از جمله قوانین مرتبط با آن را دارد به نحوی که هنوز بانک مرکزی در این زمینه مجوزهای لازم را برای هیچ بانکی صادر نکرده است، شما در این موضوع بررسی‌های لازم را انجام داده‌اید که سرمایه‌گذاری‌تان دچار مشکل نشود.
یکی از دلایلی که ما را ترغیب کرد که با بزرگترین شرکت این حوزه وارد همکاری شویم دقیقا همین دغدغه‌هایی است که در کشور وجود دارد. قطعا استفاده از تجربیات موفق کام ویوا در دیگر کشورها که شرایط مشابهی نیز با بازار ایران داشته‌اند و بسیاری از استانداردها و مقررات‌ سخت بین‌المللی را توانسته پاس کند برای ما مطلوب بوده است. البته به این نکته هم اشاره کنم که ما تمامی نکات مورد نظر و سخت‌گیری‌های به‌جای بانک مرکزی ایران را درک کردیم و با توجه به اینکه قبلا تجربه عملی اینکار در کشور وجود نداشته طبیعتا سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد. معمولا در کشور باید سعی و خطا کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم ولی ما سعی کردیم مسیر را به نحوی دنبال کنیم که کمترین زمان را برای آزمون و خطا صرف کنیم و نگرانی زیادی در این بخش نداریم.
در حال حاضر شریک تجاری ما بسیاری از استانداردها و تاییدیه‌های بین‌المللی را برای محصول خود گرفته و قطعا با مذاکرات فشرده‌ای که با بانک مرکزی خواهیم داشت تلاش می‌کنیم نظر مثبت آنها را جلب کنیم. طبیعتا قوانین و مقرراتی که توسط بانک مرکزی ابلاغ می‌شود با الگوبرداری از قوانین و استاندارهای بین‌المللی این حوزه است که شریک تجاری ما قبلا آنها را پاس کرده و همین نگرانی ما را کمتر می‌کند.
نکته مهم در این زمینه هم این است که ما اصلا قصد ارایه این سرویس را به مردم نداریم و ما عملا سرویس کیف پول موبایلی را با استفاده از فناوری که در اختیار داریم براساس نیاز مشتری که در این حوزه مشخصا بانک‌ها هستند طراحی و آن را تحویل بانک‌ها می‌دهیم.
این محصول قابل ارایه به تمامی بانک‌های کشور است، ما پلتفرمی را در اختیار داریم که به نمایندگی از شرکت کام ویوا ارایه می‌کنیم و یکی از بزرگترین مزایای این محصول به واسطه ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند به بیشتر از یک بانک نیز ارایه سرویس کند.

حدود ۴۲ کشور تاکنون از سرویس‌های ارایه‌شده توسط شرکت کام ویوا استفاده کرده‌اند و جالب است بدانید که حدود ۲۵ درصد پرداخت موبایلی دنیا توسط شریک تجاری ما انجام می‌شود.
در خصوص نحوه استفاده از کیف پول موبایل خود توضیحات بیشتری بدهید؟
سرویسی که در نهایت برای مشتریان نهایی قابل استفاده است چه آنهایی که حساب بانکی دارند و چه آنهایی که حساب بانکی ندارند قابل استفاده است و این را بانک‌هایی که با ما همکار خواهند شد مشخص می‌کنند که آیا سرویس از طریق اپلیکیشن موبایلی ارایه شود یا از طریق اسمارت‌فون‌ها یا از طریق گوشی‌های معمولی.
یعنی استفاده از سرویس USSD نیز در کیف پول ارایه شده توسط شما وجود دارد.
بله.
همانطور که می‌دانید بانک مرکزی به دنبال حذف USSD در ایران است.
منطق بانک مرکزی که کاملا هم درست است امنیت پایین سرویس USSD مورد استفاده در ایران است. سرویسی که ما از کانال USSD ارایه می‌دهیم موارد امنیتی مد نظر بانک مرکزی را پوشش می‌دهد.
یکی از تجربیات بد شبکه بانکی که اکنون بسیاری از بانک‌های کشور با آن دست به گریبان هستند عدم پیشتیبانی یا گاهی هزینه‌های بالایی است که شرکت‌های خارجی طلب می‌کند شما در این موضوع فقط به عنوان یک واسط عمل خواهید کرد؟
استراتژی رمیس این نیست که فقط تبدیل به نماینده فروش شود و طبق مدل همکاری که با شریک تجاری خودمان داریم قرار است که ما با استفاده از متخصصانی که در اختیار داریم در موضوعات فنی ورود کنیم و پشتیبانی محصولات ارایه‌شده توسط تیم فنی ایرانی انجام خواهد شد.
حوزه‌های تمرکز شرکت در آینده چیست؟
شرکت رمیس علاوه بر ورود به عرصه پروژه‌های بزرگ، نگاهی جدی هم به حوزه فینتک و استارت‌آپ‌هایی متمرکز بر تراکنش و کانال‌های پرداخت دارد. در همین راستا اقدامات مهمی در همکاری با چند استارت‌آپ شروع کرده است که به‌زودی نتایج آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.