در حال خواندن
معاون وزیر ICT: برای چه باید اینترنت را قطع کنیم؟
0

رییس سازمان فناوری اطلاعات برای چندمین بار خاطرنشان کرد که راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به اینترنت جهانی نخواهد بود.
نود آی سی تی – علی حکیم‌جوادی در این زمینه بیان کرد: برای چه باید اینترنت را قطع کنیم؟! بحث اصلی ما استفاده بهینه از شبکه ملی اطلاعات است.
وی که امروز مهمان وزارت صنعت، معدن و تجارت شد تا در ارتباط با هفتمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی و دومین نمایشگاه تخصصی تجارت اقتصاد الکترونیکی توضیحاتی ارائه کند.
وی در این مراسم اظهار کرد: امیدواریم دستاوردهای این همایش و رونمایی از بخش‌های مختلفی که قرار است در حاشیه این نمایشگاه انجام شود ما را در دسترسی به اهدافی که در راستای برقراری دولت الکترونیک دنبال می کردیم یاری کند.
رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات همچنین به تحولات صورت گرفته در زمینه دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: اگر کمی دقت کرده و اوضاع را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که تحولات بسیاری در این حوزه رخ داده است.
 
نقش ۱۸ درصدی تجارت الکترونیک در تولید ناخالص ملی
وی همچنین یادآور شد: تا تیرماه سال ۹۰ حدود ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی به تجارت الکترونیک مربوط می‌شد که این آمار در سال‌های پس از آن همچنان رشد کرده و با این وجود هنوز هم جای رشد دارد.
رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات افزود: براساس هدف گذاری‌های صورت گرفته تلاش می‌شود تا در صورت سرمایه‌گذاری‌های مناسب ظرف پنج سال آینده ۸۰ درصد مبادلات مالی کشور به شکل الکترونیکی انجام شود.
حکیم جوادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مزایای افزایش استفاده از خدمات الکترونیک گفت: اکنون ما برای راه‌اندازی اپراتور چهارم و رساندن فیبر نوری به در منازل برنامه ریزی‌های متعددی صورت داده‌ایم و پس از دستیابی مردم به این شبکه تجارت الکترونیک گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.
 
تبلیغات رسانه‌های خارجی علیه شبکه ملی اطلاعات
رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی که درباره شبکه ملی اطلاعات و شائبه‌هایی که درباره قطع شدن دسترسی به اینترنت وجود دارد برای بار چندم توضیح داد: از نظر ما معماری صحیح و جریان صحیح اطلاعات در داخل کشور اتفاق نیفتاده است و به همین دلیل بسیاری از سایت‌ها در خارج از کشور میزبانی می‌شوند.
حکیم جوادی ادامه داد: اخیرا رسانه‌های خارجی تبلیغاتی را علیه‌مان شروع کرده‌اند و دائم بر این نکته تاکید دارند که شبکه ملی اطلاعات قرار است راهی باشد تا دسترسی به اینترنت قطع شود اما بحث ما اصلا این نیست و ما تنها به دنبال استفاده از تولید ملی و امنیت و ایمنی بالاتر هستیم.
وی همچنین یادآور شد: طی سالهای گذشته بسیاری از سایت‌های داخلی ما در خارج از کشور میزبانی شده‌اند و حتی برخی شرکت‌ها حاضر بوده‌اند که با دریافت مبلغی بسیار اندک و حتی نزدیک به صفر میزبانی سایت‌های ایرانی را قبول کنند چرا که در حال حاضر بهره‌مندی از اطلاعات و چرخش اطلاعات خود می‌تواند درآمدزایی بسیار بالایی داشته باشد و امنیت اطلاعات را نیز به مخاطره اندازد.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر این‌که لزومی بر قطع اینترنت وجود ندارد گفت: بحث اصلی ما استفاده بهینه از شبکه ملی اطلاعات است و درباره این شبکه نیز همه چیز به صراحت در برنامه پنجم توسعه مورد اشاره قرار گرفته است.
 
سایتهای ir. از نظر تعداد رتبه ۱۸ دنیا را دارند
رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در ادامه صحبت‌های خود به پیشرفت‌های ایران نیز اشاره کرد و گفت: طی دو سال گذشته تعداد دامنه‌های .ir که ثبت رسیده‌اند شاید آن قدر زیاد بود که شاید با هیچ کشوری قابل قیاس نباشد. اکنون ما از نظر تعداد سایت‌های .ir رتبه هجدهم دنیا را داریم و طی دو سال گذشته در این حوزه رشد خوبی رخ داده است.
حکیم جوادی همچنین عنوان کرد: سال گذشته دامنه‌های .com حتی یک درصد کاهش داشته‌اند اما دامنه‌های .ir با یک درصد رشد همراه بودند که این نشان می‌دهد حتی از نظر تعداد دامنه‌های .ir بیش از دامنه‌های .com ثبت شده‌اند.
رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در عین حال یادآور شد: در حال حاضر ۳۶۴ هزار دامنه .ir درکشور به ثبت رسیده که از این میان حدود صد هزار دامنه در سال گذشته راه اندازی شده‌اند.
وی یادآور شد: اکنون از میان این تعداد سایت شاید حدود نیمی از آن‌ها در خارج از کشور میزبانی می‌شوند که این نکته جای تفکر دارد. بحث ما همین است که وقتی می شود اطلاعات را در داخل کشور مدیریت کرد چه لزومی دارد که از کشورهای خارجی میزبانی بگیریم.
حکیم جوادی با بیان این‌که در حال حاضر بیش از ۱۴۰ تا ۱۴۲ میلیون کارت بانکی در دست افراد قرار دارد، گفت: میانگین بهره‌مندی افراد از کارت‌های بانکی به ۱.۸ رسیده است. در حالی که اگر به چند سال گذشته برگردیم، می‌بینیم که بسیاری از تعاملاتی که امروزه از طریق این کارت‌ها صورت می‌گیرد، آن زمان وجود نداشت و اکنون دسترسی به این سرویس‌ها مرهون زیرساخت‌های مختلف و فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته است.
 
رتبه ۱۰۱ ایران در زمینه آمادگی الکترونیک
اما حکیم جوادی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به مطلبی که درباره اختلالاتی که گاه در شبکه الکترونیکی بانکی کشور ایجاد می‌شود، توضیح داد: با توجه به نیاز و اضطراری که پیش از این وجود داشت در مقطعی از زمان توسعه زیرساخت‌ها برای ما اولویت بیشتری پیدا می‌کرد و شاید به همین دلیل از مسائل کیفی گذشته و یا آنها را در اولویت دوم قرار می‌دادیم اما در کنار این موضوع اکنون توقع مردم از خدمات بالا رفته است. به عنوان مثال تا چند سال پیش همین یک دستگاه ATM بانکی تنها پول پرداخت می‌کرد، کافی بود اما اکنون انتظارات مردم بالا رفته و آن‌ها خدمات بیشتری را می‌طلبند.
وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی که درباره پایین بودن شاخص‌های ایران در زمینه فن‌آوری اطلاعات در دنیا و منطقه مطرح شده بود خاطرنشان کرد: شاخص‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که آمارهای متعددی را به وجود می‌آورند اما یکی از مسائلی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد آن است که در بحث انتقال اطلاعات کشور لازم است نوعی تجمیع صورت گیرد چرا که تاکنون اطلاعات مربوط به کشور از طریق بخش‌های مختلفی به سازمان‌های جهانی ارائه می‌شده است که همین موضوع گاه باعث شده است تا شاخص‌های ما نسبت به آنچه واقعیت دارد در رتبه‌های پایین‌تری قرار گیرد.
رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات با بیان این‌که در برنامه پنجم توسعه این نکته مشخص شده است که کدام سازمان مسوول جمع‌آوری این اطلاعات است، گفت: اکنون ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم اطلاعات واقعی خود را انتقال دهیم و شاخص‌هایمان به درستی اعلام شود.
وی در عین حال یادآور شد: در حال حاضر در زمینه آمادگی الکترونیک ایران در دنیا در رتبه ۱۰۱ و در سطح منطقه در رتبه‌های هشت یا ۹ قرار دارد.
حکیم جوادی در عین حال اظهار کرد: در حال حاضر یکی از پروژه‌های بزرگ کشوری مانند ژاپن که با جدیت دنبال می‌شود بحث اتصال مدارس به یک شبکه سراسری است درحالی که این پروژه در کشور ما به انجام رسیده و حداقل ۴۴ هزار مدرسه که حدود نیمی از مدارس ما می‌شود به این شبکه متصل شده‌اند درحالی که این خبر تاکنون در هیچ کجای دنیا منعکس نشده است.
معاون وزیر ارتباطات همچنین اظهار امیدواری کرد که با تجمیع اطلاعات به زودی تغییر چشمگیری در رتبه‌بندی‌های جهانی ایران صورت بگیرد.
به گزارش ایسنا، مفتح معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست به ذکر توضیحاتی درباره هفتمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی و دومین نمایشگاه تخصصی تجارت و اقتصاد الکترونیکی که قرار است ظرف روزهای ۲۹-۳۱ اردیبهشت ماه برگزار شود پرداخت.
وی در عین حال در پاسخ به سوالی که درباره جایگاه ایران از نظر الکترونیک در منطقه مطرح شده بود گفت: طبق آمارها جایگاه ایران در منطقه پایین نیست اما این جایگاه راضی کننده هم نیست. به خصوص در منطقه غرب آسیا ما جایگاه خوبی داریم اما شاید جایگاه ما آنی نباشد که واقعی است. چرا که در ارائه گزارش‌های ما به مراکز جهانی نوعی پراکندگی وجود دارد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر