در حال خواندن
نت‌بوک در بستر مرگ
0

نت‌بوک (Netbook) همین چند سال پیش به عنوان رقیب لپ‌تاپ یا نوت‌بوک (Notebook) وارد بازار شد. این کامپیوترهای قابل حمل جمع و جور که با امکانات کم‌تر، قیمت و وزن کم‌تری هم داشت، به سرعت به کابوس لپ‌تاپ‌ها بدل شد و توانست جای آنها را، به ویژه در کاربردهای ساده‌تر و برای استفاده در سفر بگیرد.
اما به مصداق ضرب‌المثل «فواره چون بلند شود، سرنگون شود»، گویا دولت نت‌بوک‌ها هم مستعجل بوده و این رایانه‌های قابل حمل، تا دو-سه سال دیگر به اریخ می‌پیوندند.
نود آی سی تی – در گزارش اخیر iSuppli عنوان شده که نت‌بوک‌ها که فروش‌شان به ده ها میلیون دستگاه در سال رسیده و بازار داغی ایجاد کرده بود، عمری کوتاه دارند و تا سال ۲۰۱۵ از کاملا بازار حذف می‌شوند.این گزارش دلیل عمده خارج شده نت‌بوک‌ها از دور را استقبال گسترده از دستگاه‌های تبلت می‌داند.کریگ استیس (Craig Stice) تحلیلگر IHS می‌نویسد: تبلت‌ها به ویژه آی‌پد اپل عامل اصلی از دست رفتن سهم نت‌بوک‌ها از بازار است. به نوشته وی، آی‌پد و سایر تبلت‌ها با فرم فاکتور جدیدشان که توجه مصرف‌کنندگان را جلب کرده است، به همراه ارایه قابلیت بیشتر پردازش، مردم را از نت‌بوک رویگردان کرده است.اما تبلت‌ها تنها دلیل نگون‌بختی نت‌بوک‌ها نیستند. بر اساس گزارش IHS فشار از دو سو بر نت‌بوک‌ها وارد می‌شود. از یک سو تبلت‌ها هستند و از سوی دیگر، لپ‌تاپ‌ها با افزایش قابلیت‌ها و قدرت روزافزون پردازش، سهم خود را در بازار افزایش می‌دهند.به نوشته استیس، تنها قوت نت‌بوک‌ها قیمت پایین‌تر آنهاست، اما برای مصرف کنندگان، موارد دیگر مثل قدرت پردازش، سهولت استفاده و داشتن صفحه لمسی مهم‌تر از قیمت است.بر اساس این گزارش، نت‌بوک در سال ۲۰۱۰ با فروش ۳۲ میلیون دستگاه به اوج رسید، اما بلافاصله در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰ میلیون دستگاه افت کرد و این کاهش فروش را ادامه داد تا آنجا که فروش نت‌بوک در سال ۲۰۱۲ به ۱۴ میلیون دستگاه محدود شد. IHS پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۱۳ کم‌تر از ۴ میلیون نت‌بوک در جهان فروخته شود و در سال ۲۰۱۴ این رقم به حدود ۲۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید. بر اساس پیش‌بینی IHS فروش نت‌بوک در سال ۲۰۱۵ میلادی صفر مطلق خواهد بود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر