در حال خواندن
نکاتی برای موفقیت در معاملات بازار ارزی دیجیتال در سال ۲۰۲۰
0

ارزهای دیجیتال، دام‌ها و فرصت‌ها

امیرعباس زمانیان

اگر قرار است با ارزهای دیجیتال، کاری غیر از جابه‌جایی پول و خرید انجام دهید، قطعا آن کار سرمایه‌گذاری بلند مدت در ارزهای دیجیتال نیست. تنها سرمایه‌گذاری که در این حوزه منطقی به نظر می‌رسد، خرید و فروش ارزهای دیجیتال و نوسان‌گیری از این بازار است.

ازآنجا ‌که بازار‌ خرید و فروش ارزهای دیجیتال در دنیا یک بازار دو ‌طرفه است و می‌توان معاملات معکوس نیز در این بازارها انجام داد، در نتیجه اگر شما مهارت‌های تحلیل تکنیکال کافی داشته باشید و بتوانید ترندهای صعودی و نزولی را پیش‌بینی کنید، می‌توانید نه‌ تنها از بازار صعودی، بلکه از بازار نزولی هم سود فراوان کسب کنید.

*سکه‌های بیت‌کوین

برای ورود به این بازارها لازم است در یکی از پلتفرم‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال ثبت‌نام کنید سپس از یکی از سایت‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ارز دیجیتال خود را تهیه کنید و در حساب پلتفرم معاملاتی بریزید. پس از آن اگر کمی دانش تحلیل تکنیکال مثل آشنایی با الگوهای نمودارهای شمعی را بلد باشید، خواهید توانست با معامله روزانه (Day Trading) در این پلتفرم‌ها سودهای قابل قبولی کسب کنید.

برای معامله روزانه، بیش از هر چیز تحلیل تکنیکال مثمر ثمر خواهد بود اما دانستن تحلیل بنیادی و عوامل تاثیرگذار در قیمت ارزهای دیجیتال هم می‌تواند تصویری به شما بدهد که کلا وارد معامله ارز دیجیتال خاصی بشوید یا نه.

در کنار این‌ها، برای اینکه در کل سرمایه‌ خود را وارد ارزهای دیجیتال کنید، بد نیست این نکات را هم مدنظر داشته باشید:

*وایت‌‌پیپر ارز دیجیتال را بخوانید

وایت‌پیپر (Whitepaper) یک سند رسمی است که شرکت‌ یا گروه‌ توسعه‌دهنده برای توضیح هدفش از ارایه یک محصول منتشر می‌کنند. وایت‌‌پیپر یک ارز دیجیتال شامل توضیحاتی درباره این است که مثلا چه مشکلی در دنیای ارزهای دیجیتال وجود داشته است که این ارز دیجیتال آن را حل می‌کند. روش حل مشکل را هم توضیح می‌دهند.

همچنین در وایت‌پیپر یک ارز دیجیتال می‌توانید نحوه تایید تراکنش‌ها، ساختار بلاک‌چین و بسیاری چیزهای دیگر در مورد ارز دیجیتال مذکور را بفهمید. با داشتن این دانش است که متوجه می‌شوید آیا ارز دیجیتال مذکور می‌تواند در بین این همه ارز دیجیتال عرض ‌اندام بکند یا خیر.

*ارزش بازار

اینکه چرا ارزش بازار (Market Capitalization) یک ارز دیجیتال برای تصمیم‌گیری به منظور سرمایه‌گذاری در آن اهمیت دارد، خیلی نیاز به توضیح ندارد.

ارزش بازار یک ارز دیجیتال، نشان می‌دهد که چقدر پول در بازار خرید و فروش آن ارز در جریان است. همچنین در کنار ارزش بازار، این نکته را در نظر بگیرید که تنها زمانی وارد معامله ارز دیجیتالی شوید که حداقل ۸۰ درصد از سکه‌های آن استخراج شده‌اند. اگر یک ارز دیجیتال هنوز اول راه است و بخش زیادی از سکه‌های آن استخراج نشده‌اند، هر اتفاق کوچکی مثل وارد شدن ارزهای دیجیتال جدید به بازار و حتی ماینینگ همین ارز می‌تواند باعث کاهش قیمت آن شود.

نیازی به گفتن هم ندارد که دقیقا مثل بازار سهام، گران یا ارزان بودن یک ارز دیجیتال اهمیتی ندارد. چیزی که برای معامله یک ارز دیجیتال اهمیت دارد، وضعیت بنیادی یا تکنیکال آن است.

*حجم معاملات

حجم معاملات چه در بازار بورس، چه در فارکس و چه در ارزهای دیجیتال نشان می‌دهند که حرکات قیمتی چقدر قوی هستند. وقتی ارز دیجیتال با حجم پایین و قیمت بالا معامله می‌شود، مشخص است که قیمتش آنقدرها پایدار نیست؛ یعنی بخش کوچکی از ارزهای دیجیتال بازار با آن قیمت معامله می‌شوند.

در مورد اینکه چه ارز دیجیتالی را برای ورود انتخاب کنیم، حجم معاملات نشان می‌دهند که یک ارز دیجیتال چقدر در بین معامله‌گران پذیرفته شده و محبوبیت دارد. به‌عنوان یک قاعده کلی، شما تنها وارد معامله ارز‌های دیجیتالی شوید که روزانه حداقل ۱۰ میلیون دلار ارزش معاملاتی دارند. ارزش معاملات ارزهای دیجیتال محبوب روزانه می‌تواند به چند میلیارد دلار هم برسد.

در حال حاضر، ایده‌ها و نظرات گوناگونی درباره اینکه چه ارزهای دیجیتالی در سال ۲۰۲۰ رشد چشمگیری خواهند داشت، وجود دارد:

۱- بیت‌کوین

بیت‌کوین (BTC) خیلی نیاز به معرفی ندارد. ارزش بازار بیت‌کوین در حال حاضر ۶۵ درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را شامل می‌شود. پاداش بیت‌کوین ماینینگ در ۱۱ می امسال از ۱۲.۵ بیت‌کوین به ۶.۲۵ بیت‌کوین رسید. فردای همین روز ترند نزولی قیمت بیت‌کوین معکوس شد و قیمت بیت‌کوین شروع به صعود کرد.

با توجه به اینکه در حال حاضر یک ترند صعودی در این بازار وجود دارد، این احتمال می‌رود که ارزش بازار بیت‌کوین به ۷۰ درصد کل بازار هم برسد.

سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین کم است. در نتیجه استفاده از آن در مقیاس بزرگ عملا ممکن نیست و به همین دلیل خیلی صرف نمی‌کند که شما بخواهید پول خرید از سوپرمارکت را با بیت‌کوین بپردازید؛ زیرا تایید تراکنش می‌تواند حداقل ۱۰ دقیقه زمان ببرد.

به همین دلیل شبکه لایتنینگ (Lightning Network) که در سال ۲۰۱۵ توسعه یافت، در سال ۲۰۱۷ توسط توسعه‌دهندگان به شبکه بیت‌کوین نیز وارد شد. ترکیب این دو در نهایت باعث می‌شود بتوان در شبکه بیت‌کوین با سرعت بسیار بالاتری تراکنش‌ها را انجام داد.

این اتفاق باعث می‌شود که سیستم‌های پرداخت در دنیا و فروشگاه‌های اینترنتی، راحت‌تر بتوانند خرید با بیت‌کوین را در گزینه‌های خود قرار دهند که باعث رشد بیت‌کوین، افزایش تقاضا برای آن و بزرگ‌تر شدن ارزش بازار بیت‌کوین می‌شود.

۲- اتریوم

اتریوم (ETH) مهم‌ترین ارز دیجیتال پس از بیت‌کوین است. ارزش بازار اتریوم پس از بیت‌کوین در رتبه دوم قرار داد. اتریوم از همان ابتدا بر پایه استفاده از قراردادهای هوشمند ساخته شده است.

یکی از اتفاقاتی که می‌تواند در سال ۲۰۲۰ روی ارزش اتریوم تاثیر چشمگیری بگذارد، دو شاخه شدن (fork) آن است. در حال حاضر توسعه‌دهندگان اتریوم توافق کرده‌اند که در زمان نامعلومی یک شاخه دیگر از اتریوم ایجاد کنند که در آن تایید تراکنش‌ها با روش اثبات اعتبار (Proof of stack) صورت می‌گیرد.

این تغییر نیز می‌تواند مسیر استفاده از اتریوم را برای پرداخت‌های اینترنتی و درگاه‌های پرداخت هموارتر کند و در نتیجه روی ارزش بازار اتریوم تاثیر بگذارد.

۳- نئو

نئو (NEO) یکی از پیشروترین ارزهای دیجیتال در دنیا است. نئو اولین ارز دیجیتال چینی است که به‌صورت کدباز عرضه شده است. نئو یک ارز دیجیتال نسل سوم است که سرعت معاملات در آن بسیار بالاست و هم اکنون هم می‌تواند برای پرداخت‌های فروشگاهی استفاده شود. از سوی دیگر، پروژه نئو از ابتدا بر پایه ایده ترکیب سرمایه‌های دیجیتال و سرمایه‌های واقعی ساخته شده است و به همین دلیل، نئو یکی از ارزهای دیجیتالی است که به‌صورت بالقوه امکان رشد در آن زیاد خواهد بود.

۴- EOS

در اصل یک پروتکل از بلاک‌چین است که البته ارز دیجیتال هم دارد. این پروتکل بلاک‌چین به‌قدری قدرتمند است که اگر هر شرکتی مثل آمازون، اوبر یا توییتر بخواهند سیستم‌های خود را بر مبنای بلاک‌چین پیاده کنند، به‌احتمال‌زیاد به سراغ EOS خواهند آمد. این پروتکل پیشرفته هیچ‌کدام از مشکلاتی که اتریوم و بیت‌کوین با آن روبه‌رو هستند را ندارد. ازاین‌روی موقعیت مناسبی برای رشد دارد.

۵- ریپل

ریپل (Ripple) البته یک ارز دیجیتال نیست. بلکه یک شبکه برای تبادل تراکنش‌های مالی است. واحد تراکنش‌های مالی در این شبکه XRP است که ارز دیجیتال این شبکه نیز محسوب می‌شود. ریپل یک تفاوت مهم با بقیه ارزهای دیجیتال دارد. آن‌هم این است که بانک‌ها و سیستم‌های مالی از آن دوری نمی‌کنند. بلکه بانک‌ها و سیستم‌های مالی مختلف در دنیا با استفاده از ریپل با یکدیگر مبادلات مالی انجام می‌دهند. استفاده از ریپل برای بانک‌ها صرفه زیادی دارد. اولا سرعت تراکنش‌ها بسیار بالاست. امنیت آن چشمگیر است و بسیاری از دردسرهای جاری در بانکداری را هم ندارد. دلیل قرار دادن ریپل در لیست ارزهای دیجیتال توصیه‌شده این است که در سال جدید بانک‌ها و موسسات مالی بیشتری به شبکه ریپل وصل خواهند شد. در نتیجه قیمت ارز دیجیتال آن نیز رشد خواهد کرد.

منبع: عصر ارتباط

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر