در حال خواندن
نگاهی به ۴۲ سالگی اپل
0

نود فناوری-گرچه چند سال پس از تاسیس وزنیاک از ادامه مسیر انصراف داد، اما اپل تحت مدیریت استیو جابز در طی این ۴ دهه پایه توانست نقش مهمی در شکل دهنی دنیای تکنولوژی به صورتی که امروز می شناسیم ایفا کند.

 

گرچه در این سال ها اپل تعداد قابل توجهی از نخستین ها را روانه بازار ساخته اما، بدون هیچ شک و شبهه ای بزرگترین هدیه این شرکت به دنیای تکنولوژی یک گجت کوچک با تاثیری بسیار بزرگ است و آن چیزی نیست جز آیفون، تلفن همراهی که در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد و توانست برای نخستین بار ما را با مفهوم واقعی «موبایل هوشمند» آشنا کند.

آنچه که استیو جابز روی سن کنفرانس «مک ورد» در حدود ۱۰ سال پیش معرفی کرد با استاندرهای امروزی به هیچ وجه کامل نبود، اما ویژگی هایی داشت که بسیاری در آن زمان قابل تصور نبود. آیفون به عنوان نخستین موبایل بدون صفحه کلیدی فیزیکی پای به عرصه رقابت گذاشت و با سیستم عامل منحصر به فردی که در اختیار داشت استانداردهای اولیه برای یک موبایل هوشمند را پایه گذاری کرد

تقلید ده ها تولید کننده دیگر از محصولات این شرکت که حتی تا همین امروز نیز ادامه دارد خود گواه تاثیر بزرگ و جایگاه ویژه ای است که کمپانی اپل در دنیای تکنولوژی دارد.

شاید اگر نخستین آیپد در سال ۲۰۱۲ معرفی نشده بود می توانستیم باور کنیم که موفقیت و جایگاه آیفون کاملاً اتفاقی بوده است، اما آیپد اپل و جابز دقیقاً همان کار را با دنیای تبلت ها کرد که آیفون با دنیای موبایل. شاید امروزه تبلت ها دیگر جایگاه و محبوبیت گذشته خود را نداشته باشند، اما نمی توان از تاثیری که آیپدهای اپل در شکل دهی به صنعت گجت های همراه به جای گذاشتند غافل شد.

گرچه عده ای عمیقاً باور دارند که اپل بعد از مرگ جابز بخش بزرگی از جذابیت و خلاقیت خود را از داده است، اما این ثروتمندترین کمپانی دنیا همچنان یکی از بزرگترین بازیگران این میدان است و محصولات آنها حتی در دوره پسا جابز نیز توانسته اند الگویی دیگر سازندگان برای پیشرفت و تحول باشند.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر