در حال خواندن
نگاهی گذرا به گوشه و کنار نمایشگاه تلکام ۲۰۱۶
0

خداحافظ تلکام

نادر نینوایی – تلکام امسال با همه بالا و پایین‌هایش امروز به نقطه پایانی می‌رسد و از همین رو حالا می‌توان با دید بهتری آن را تحلیل کرد و نگاهی تحلیلی به فعالیت‌های شرکت‌های داخلی اعم از اپراتورهای اصلی و اپراتورهای مجازی و همچنین شرکت‌های خارجی انداخت و کیفیت هفدهمین نمایشگاه تلکام ایران را ارزیابی کرد.

در این نمایشگاه از روز افتتاحیه تا پایان نمایشگاه خبرهای مهمی اتفاق افتاد. در ابتدا و در مراسم افتتاحیه که وزیر ارتباطات با یک شرکت داخلی برای ایجاد شبکه علمی کشور تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرد و همچنین این موضوع را مطرح کرد که در راستای هوشمندسازی مدارس کشور، اجرای فاز آزمایشی شبکه هوشمند مدارس را در یکی از مدارس استان البرز همزمان با آغاز سال تحصیلی کلید زده است.

در ادامه هم حضور گسترده شرکت‌های خارجی نه چندان نام‌آشنا در کنار حضور کمرنگ شرکت‌های مطرحی مثل هواوی برای خیلی‌ها سوال برانگیز شد. ضمن آنکه کشورهایی مثل هند و فنلاند هم اولین حضور خود در نمایشگاه تلکام را تجربه کردند.

برای بررسی هرچه بهتر سایه‌روشن‌های تلکام ۲۰۱۶ اما به تحلیل آنچه در این چند روز در نمایشگاه تلکام گذشت می‌پردازیم تا تصویری روشن‌تر را در این خصوص ترسیم کنیم.

*شرکت گسترده اپراتورهای داخلی موبایل در تلکام

حضور گسترده و با تمام نیروی اپراتورهای موبایل یکی از پایه‌های اصلی تلکام در هر دوره‌ای که برگزار شده بوده است. امسال نیز سنت‌شکنی صورت نگرفت و اپراتورهای اصلی موبایل با هزینه‌های هنگفت تبلیغاتی پا به هفدهمین نمایشگاه تلکام گذاشتند.

ایرانسل و همراه اول که هر کدام یک سالن کامل برای خود اجاره کردند و با ارایه مسابقات مختلف، با اعطای جوایز رنگ و وارنگ و حتی با استفاده از پیشنهاد انجام بازی‌های رایانه‌ای رایگان سعی در جذب مشتریان خود داشتند.

یکی دیگر از شگردهایی که اپراتورها از آن برای جذب مخاطبان بیشتر در این نمایشگاه استفاده می‌کردند اما رنگ‌آمیزی کردن صورت و لباس برخی افراد و فرستادن آنها به وسط غرفه‌های نمایشگاه برای انجام حرکات نمایشی و جذب مخاطب بود. به این صورت که یک نفر را سر تا پا نقره‌ای کرده و او را به میان مردم می‌فرستادند تا با بازی کردن رل یک روبات مردم را به عبور از سالن‌های آنها ترغیب کند.

از دیگر شگردهای اپراتورهای موبایل برای جذب بیشتر افراد اما استفاده از جشن‌های مردمی و دعوت کردن چهره‌های سرشناس در این جشن‌ها بود تا با این بهانه‌ها مردم را به سمت خود بکشند.

در این میان اما مساله ترابردپذیری خطوط تلفن همراه باعث شده بود که هم ایرانسل و هم همراه اول شمشیر را برای هم از رو ببندند و با انتخاب شعارهایی نیش‌دار به برتری خود نسبت به دیگری اشاره کنند.

تالیا هم که در این سال‌ها هر روز حضورش کمرنگ‌تر شده بود در این نمایشگاه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار عصر ارتباط اعلام کرد که قصد دارد تعداد مشترکان خود را از ۶۰۰ هزار به ۶ میلیون افزایش داده و رسما وارد عرصه رقابت اپراتورهای موبایلی شود.

در بین جنگ غول‌های موبایلی کشور اما کم‌کم اپراتورهای مجازی نیز چراغ خاموش حرکت خود را برای جذب مشتریان شروع کردند و با برگزاری نشست‌های خبری سعی در مطرح شدن اخبارشان در رسانه‌های جمعی داشتند تا بتوانند در آینده‌ای نه چندان دور سهمی هرچند کوچک از بازار موبایل ایران را نصیب خود کنند.

یکی از شرکت‌هایی که به تازگی مجوز راه‌اندازی اپراتور مجازی را دریافت کرده است شرکت سامانه آریاهمراه است که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بالا و مدیران شناخته شده آن انتظار می‌رود که بتواند به زودی اپراتور مجازی خود را با موفقیت راه‌اندازی کند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این شرکت موفق شده که با ایرانسل به توافقات ضمنی دست پیدا کند و به احتمال زیاد به زودی به عنوان یک اپراتور مجازی و زیرمجموعه ایرانسل کار خود را آغاز خواهد کرد.

*حضور پررنگ شرکت‌های چینی

تلکام امسال بیش از هر چیز شاهد حضور پررنگ کشورهای خارجی و علی‌الخصوص شرکت‌های چینی بود. این شرکت‌های چینی به دلیل قیمت پایین محصولات‌شان البته بسیار هم مورد توجه مشتریان ایرانی صنایع مخابرات قرار گرفتند و ساعتی نبود که شاهد مذاکره چینی‌ها با نمایندگان شرکت‌های داخلی نباشیم.

امسال در نمایشگاه تلکام هفدهم بیش از ۹۵ شرکت خارجی یا نمایندگی آنها حضور داشتند که این تعداد به مراتب بیشتر از تمام دوره‌های قبل است.

اگرچه برگزارکنندگان نمایشگاه ادعا داشتند که از کشورهایی مانند اسپانیا، اسلوونی، امارات متحده عربی، انگلیس، افریقای جنوبی، آلمان، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، فرانسه، فنلاند، قزاقستان، کانادا، کره جنوبی، کویت، لهستان، هلند، هند، ویتنام و یونان در نمایشگاه حضور داشته‌اند اما عملا بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان چینی بودند.

چینی‌ها در این سال‌ها مرتب حضور اقتصادی خود در ایران را افزایش داده‌اند و با توجه به گسترش روزافزون حضور آنها در ایران و فروش محصولات گسترده مخابراتی در این‌ سال‌ها به کشور ما به نظر می‌رسد باید قوانینی برای آنها تعیین شود تا مجبور شوند به ازای این سودی که از فروش تجهیزات مخابراتی در ایران به دست می‌آورند حداقل سرمایه‌گذاری بلندمدتی هم انجام داده و البته در انتقال فناوری به کشور هم اقدامات عاجلی داشته باشند.

*مشکل تکراری همزمان نبودن تلکام و الکامپ

یکی از موضوعات سنتی که باعث شده هر ساله به‌طور سنتی انتقادات کارشناسان و روزنامه‌نگاران مطرح شود موضوع ادغام نشدن نمایشگاه تلکام و نمایشگاه الکامپ است. درواقع بسیاری از کارشناسان امر عقیده دارند از آنجا که هر دو نمایشگاه به لحاظ موضوع خیلی به هم نزدیک هستند می‌بایست این دو نمایشگاه در هم ادغام شوند تا هم تعداد بازدیدکنندگان آنها تجمیع شده و افزایش یابد و هم تعداد شرکت‌های ارایه شده در نمایشگاه افزایش یابد.

نمایشگاه‌های تلکام و الکامپ در حالی در دو نوبت جداگانه برگزار می‌شوند که حتی اگر در یکدیگر ادغام نشوند امکان این وجود دارد که هر دو به‌صورت همزمان در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شوند چون نمایشگاه بین‌المللی تهران به راحتی ظرفیت سرویس‌دهی به هر دو نمایشگاه را دارد.

با این وجود اما برگزارکنندگان تلکام و الکام‍پ به هیچ یک از این مسایل مطرح شده اهمیتی نمی‌دهند و البته وزیر ارتباطات هم اعلام کرده که وزارت ارتباطات تمایلی به ادغام تلکام و الکامپ ندارد و بهتر است رقابت تلکام و الکامپ ادامه داشته باشد.

وزیر ارتباطات در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه تلکام برگزار شده بود در این خصوص گفت:

تمایل وزارت ارتباطات بر این است که ما یک نمایشگاه بزرگ بین‌المللی داشته باشیم که تمام خانواده‌ بزرگ ICT کشور همه با هم، انرژی، توانایی و روابط خارجی‌شان هم‌افزا و همسو شود و ما یک نمایشگاه بین‌المللی کامل داشته باشیم، این هم علاقه‌ ما است، اما وقتی نمایشگاهی به این خوبی درحال برگزاری است و یک رقابتی نیز بین تلکام و الکامپ وجود دارد چرا بخواهیم آن را به‌هم بزنیم. هر وقت دوستان برگزارکننده به این بلوغ رسیدند که با هم همکاری کنند ما هم حتما حمایت‌شان خواهیم کرد.

جالب آنکه موضوع ادغام تلکام و الکامپ در ابتدا توسط جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات حدود دو سال قبل مطرح شده بود و حتی قول و قرارهایی نیز گذاشته شد که این ادغام صورت گیرد اما در نهایت این امر محقق نشد تا دو نمایشگاهی که می‌توانستند با حضور در کنار هم قدرتمندتر شوند مثل جزیره‌های جداگانه باقی بمانند.

*خداحافظ تلکام

به هر روی هفدهمین نمایشگاه تلکام هم با تمام نقاط ضعف و قوتش با صداهای کر کننده بلندگوهای تبلیغاتی اپراتورهای موبایل و با نگاه‌های از بالای عینک کارشناسان و مدیران عامل شرکت‌ها به پایان رسید.

آنچه این سبک نمایشگاه‌ها به دنبال آن هستند مطمئنا ایجاد فرصتی برای ارتباط دادن شرکت‌های ارایه دهنده محصولات با شرکت‌های خریدار و یا متقاضی خدمات است.

اگرچه به لحاظ حجم بالای حضور شاید اینطور به نظر برسد که شرکت‌های فروشنده موفق شده‌اند حجم عظیمی از کالاهای خود را به فروش برسانند و قراردادهای سنگینی منعقد کنند اما به واقع این گونه نیست و وقتی پای صحبت شرکت‌های خارجی و داخلی فروشنده محصول می‌نشینید می‌بینید که بیشتر آنها هنوز موفق به فروش کالا و یا امضای قرارداد برای فروش نشده‌اند.

بنابراین از این لحاظ باید گفت که تلکام از این جهت نتوانسته خواسته‌های شرکت‌کنندگان خود را تامین کند. اما آنچه مسلم است هم شرکت‌های داخلی و هم خارجی از دریچه تلکام موفق شده‌اند که تجارت خودشان را به بازار بزرگ ایران معرفی کنند و به این ترتیب می‌توانند امیدوار باشند که در آینده‌ای نزدیک بتوانند از دستاوردهای شناخته شدن‌شان در بازار ایران و البته جهان بهره ببرند.

از اینجا به بعد فقط باید منتظر نشست و دید که آینده چه چیزی را برای شرکت‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه هفدهم تلکام رقم می‌زند و البته امروز به عنوان روز آخر این نمایشگاه برای همه شرکت‌کنندگان فرصتی است تا با این نمایشگاه بین‌المللی و با تمام بالا و پایین‌هایش خداحافظی کنند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر