در حال خواندن
همراه اول، باشگاه فیروزه ای و مدرسه سازی
0

وقتی در شبکه های اجتماعی می بینیم که خانم معلم بازنشسته گیلانی با جمع آوری کاغذهای باطله اقدام به ساخت و راه اندازی کتابخانه می کند، این سوال پیش می آید که شرکت های بزرگ برای ارتقای دانش عمومی جه می کنند؟ در واقع وقتی یک انسان به تنهایی تنها با انگیزه و پشتکار می تواند در مدت یک سال ونیم و تنها از طریق جمع آوری و فروش کاغذهای باطله  ۷ کتابخانه بسازد، حتما شرکت های بزرگ اگر اراده کنند کارهای بزرگتر و اقداماتی ارزنده تر می توانند انجام دهند. در این راستا عملکرد شرکت ارتباطات سیار ایران به عنوان نمونه‌ای موفق در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی در قالب باشگاه فیروزه ای مورد بررسی قرار می گیرد.

 

باشگاه فیروزه‌ای

ابتدا برای اینکه عملکرد شرکت ارتباطات سیار ایران را در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی به ویژه در مورد امر مدرسه سازی مورد بررسی قرار دهیم لازم است با باشگاه فیروزه ای که باشگاه مشتریان همراه اول است، آشنا شویم.

باشگاه مشتریان همراه اول با نام باشگاه فیروزه‌ای در راستای قدردانی از اعتماد مشتریان همراه اول و با هدف ارائه خدمات ویژه به اعضای باشگاه، تقویت ارتباط تعاملی بین همراه اول و مشترکین و افزایش رضایتمندی ایجاد شده است.

مشترکین سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری همراه اول با عضویت رایگان در باشگاه فیروزه‌ای، می‌توانند با هر بار پرداخت قبض یا خرید شارژ و همچنین شرکت در برخی فعالیت‌ها نظیر دعوت از دوستان، شتاب در پرداخت و … امتیاز کسب کرده و از مزایای مختلف باشگاه مشتریان بهره‌مند شوند. مشترکان اپراتور اول با عضویت در اپلیکیشن “همراه من” به طور خودکار عضو باشگاه فیروزه‌ای می شوند.

مشترکین دائمی و اعتباری همراه اول که عضو باشگاه فیروزه‌ای هستند، می‌توانند به ازای مواردی چون ثبت نام در باشگاه مشتریان، پرداخت قبض توسط مشترکین دائمی، شارژ سیم‎کارت توسط مشترکین اعتباری، شتاب در پرداخت (پرداخت قبض قبل از ششم هر ماه)، دعوت از دوستان برای عضویت در باشگاه مشتریان، هدیه تولد و ثبت نام سیم‌کارت‌های اعتباری و دائمی جدید امتیاز کسب کنند.

اعضای باشگاه فیروزه‌ای می‌توانند امتیازات خود را به جوایزی چون بسته‌های متنوع اینترنت، بسته‌های متنوع مکالمه و پیامک، کدهای تخفیف محصولات و خدمات شرکت‌ها و فروشگاه‌های تجاری و تفریحی طرف قرارداد با باشگاه فیروزه‌ای و بازدید رایگان از مراکز تفریحی تبدیل کنند.

مجموعه قوانین  و مقرراتی بر باشگاه فیروزه‌ای حاکم است که عضویت در باشگاه به معنی آگاهی و پذیرش این قوانین خواهد بود. بنابراین مشترکان همراه اول باید قبل از ثبت نام، اقدام به مطالعه این مجموعه قوانین کنند.

 

همراه اول و تشویق به مدرسه سازی

حال برای بررسی اینکه چگونه شرکت ارتباطات سیار ایران در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی خود از طریق باشگاه فیروزه ای اقدام کرده است به پیامکی که چندی پیش برای مشترکانش ارسال کرده است، می پردازیم. متن این پیامک به شرح زیر بود:

از مهمترین ارکان توسعه در هر کشوری، مدرسه و ایجاد امکان تحصیل است. با امتیازات باشگاه فیروزه ای خود در ساخت آینده کودکان سرزمین سهیم شوید. مراجعه به بخش نیکوکاری باشگاه فیروزه ای در سامانه همراه من (my.mci.ir).

بنابراین همراه اول از این طریق مشترکانش را تشویق به مدرسه سازی کرده است. اقدامی که نه تنها بار (هزینه‌ای) به مشترکانش تحمیل نمی کند بلکه آنها را از طریق تبدیل امتیازاتشان به آورده نقدی، در امر خیر و ثواب مدرسه سازی تشویق می‌کند.

مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای

در دنیای امروز به لطف ارتباطات و نیز تمرکز سازمان های ناظر، هیچ عملکرد منفی یا مثبتی از نظر پنهان نمی ماند. اگر شرکت ها در ارایه خدمتی با هم در رقابت باشند و یا در راستای هدفی ارزشمند اقدامی کنند از نظر پنهان نمی ماند. مصداق این موضوع برگزاری اجلاس سراسری “مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای با رویکرد نقش مدیر حرفه‌ای در توسعه اقتصاد” بود که دهم آذرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا و با حضور مدیران سازمان‌ها، صاحبان برند، تولیدکنندگان و صنعتگران کشور برگزار شد.

از جمله اهداف این اجلاس افزایش شهرت سازمان و افزایش اعتماد عمومی، بهبود اقدامات مدیریت بحران سازمان، بهبود و ارتقای رابطه سازمان با سهامداران خود، افزایش وفاداری صداقت و روحیه کارمندان – ارتقای ایمنی و سلامت کارگران زن و مرد، تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر براساس شناخت بهتر از انتظارات و توقعات جامعه، افزایش اطمینان‌پذیری و عدالت در معاملات از طریق امور سیاسی مسئولانه – رقابت منصفانه و عدم فساد و همچنین کمک به دوام بلندمدت سازمان و توسعه پایدار بوده است.

با توجه به اینکه در دنیای امروز شرایط اقتصادی ویژه ای حاکم است و چالش‌های اقتصادی زیادی پیش روی مردم است و میزان اعتبار و اعتماد در جامعه کاهش یافته است، موضوع مسئولیت‌پذیری اجتماعی بسیار مهم است.

سازمان‌ها، شرکت‌ها، نهادها و موسسات در سراسر جهان از دولتی و خصوصی تا انتفاعی و غیرانتفاعی برای اثرات اعمال و رفتارشان نسبت به کارکنان، مدیران، سهامداران، مشتریان، محیط و جامعه متعهد و مسئول هستند و مسئولیت‌پذیری اجتماعی به دلیل حکمرانی خوب، مدیریت ریسک، کنترل داخلی، وضع مقررات و نظارت، تحول در نظام پرداخت، ارتقای تکنولوژی و فرآیندها، همکاری‌های بین‌المللی، شفافیت و تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر براساس شناخت بهتر انتظارات و طبقات جامعه می‌تواند نقش موثری در اقتصاد جامعه داشته باشد.

در جریان برگزاری این اجلاس از همراه اول به عنوان «یکی از رهبران اقتصادی کشور» و برندی که توانسته منشور مسئولیت‌پذیری اجتماعی را پیاده‌سازی و اجرایی کند، با اهدای تندیس و لوح زرین تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر