در حال خواندن
واقعیت هزینه‌دار بودن پیامک رمز پویا چیست؟
0

بانک مرکزی اعلام کرد که هزینه دریافت پیامک رمز دوم پویا بر عهده بانک‌ها و موسسات اعتباری بوده و برای مشتریان بانکی رایگان است.

نود فناوری در پی انتشار اخباری از طرف معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه در مورد هزینه پیامک رمز پویا، توافقی با بانک مرکزی انجام نشده است، بانک مرکزی اعلام کرد: طبق اطلاع قبلی، هزینه دریافت پیامک رمز دوم پویا بر عهده بانک‌ها و موسسات اعتباری است.

اصل ماجرا چیست؟

این در حالی است که سامانه‌ای در برخی بانک‌ها علاوه بر هریم، تحت عنوان رمزنگار پیامکی ایجاد شده که به مشتری این امکان را می‌دهد تا با ارسال ۴ رقم آخر شماره کارت به یک سرشماره، رمز دوم پویا با اعتبار ۱۲۰ ثانیه را در پیامکی از سر شماره بانک دریافت کند.

در عین حال، ارسال پیامک اولیه از سوی مشتری به بانک یعنی پیامک چهار رقم شماره کارت دارای هزینه یک پیامک عادی بوده و مربوط به اپراتورهای تلفن‌همراه است که با اجرایی شدن طرح رمز دوم یکبار مصرف و افزوده شدن دکمه هریم برای دریافت رمز پویای رایگان به‌صورت پیامکی، این سرویس چندان مورد استقبال شهروندان قرار نخواهد گرفت.

بر همین اساس، سیستم رمز دوم پویا پیامکی از سامانه هریم با سامانه پیامکی جداگانه‌ای که در کنار هریم نیز ایجاد شده تفاوت دارد و سامانه هریم به‌صورت واحد در تمامی شبکه بانکی پیاده‌سازی شده و قرار است از زمان اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف، رمز دوم پیامکی رایگان در اختیار شهروندان قرار دهد؛ هزینه پیامک در سامانه هریم را بانک‌ها بر اساس بودجه ارتقای امنیت می‌پردازند و در این سرویس هیچ هزینه‌ای از شهروندان اخذ نمی‌شود.

درباره نویسنده
مهدی صادقی

ارسال یک نظر