در حال خواندن
وزارت ارتباطات درآستانه سقوط!
0

آقای وزیر شمارش معکوس برای حذف وزارت ارتباطات آغاز شده است. فکری بکن!
 
همه بهمن سال ۸۹ و بحث ادغام وزارت راه و ترابری در یکی از وزارتخانه‌های زیربنایی کشور و تشکیل وزارت حمل و نقل و ارتباطات را به یاد دارید. زمانی کمتر از ۲ سال. در آن زمان حذف وزارت ارتباطات به یکباره شوک بزرگی را به جامعه ارتباطاتی کشور وارد کرد و با عکس‌العمل‌ها و اعتراضات زیادی از فعالان این صنف روبه رو شد و در نهایت بعد از گذشت ۶ ماه تقریبا در همین ایام بود که این ادغام منتفی اعلام شد.غافل از آنکه حذف این وزارت‌خانه در آن زمان به ظاهر منتفی شده بود و در درون همچنان کمر به حذف آن بسته اند و این بار به بهانه کوچک‌سازی (تا آنجا که وجودش ضرورتی نداشته باشد).داستان از زمانی آغاز شد که بزرگترین و پردرآمدترین شرکت آن یعنی مخابرات ایران به بخش خصوصی واگذار شد.
بد نیست نگاهی به سال‌های نه چندان دور یعنی دی ماه ۱۳۸۵ بیندازیم که بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، شرکت مخابرات ایران به همراه ۳۲ شرکت زیرمجموعه (شرکت های مخابرات استانی) تغییر وضعیت داده و از شکل دولتی خارج و به شکل سهامی عام تبدیل شدند. حدود ۲۰ روز پس از ابلاغ مصوبه هیات دولت، یعنی در ۲۸ اسفند ماه سال ۸۵، درخواست پذیرش شرکت مخابرات ایران در بورس، ثبت شد. در مهر ماه سال ۱۳۸۷، سهام مخابرات وارد تالار بورس اوراق بهادار شد و بعد از گذشت چند ماه در ماه‌های پایان سال ۸۷ این نماد باز شد.در نهایت خصوصی سازی مخابرات و عرضه سهام آن در بورس با حرف و حدیث های فراوان در سال ۸۸ انجام شد.
اما همان طور که قابل پیش‌بینی بود این کوچک سازی همچنان ادامه دارد و اگر فکری به حال آن نشود بزودی ساختمان سید خندان خالی از وزیر و معاونینش می‌شود و دلیل آن نیز دو اتفاقی است که اخیرا با بهانه کم کاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتدر شرف وقوع است.
اتفاق اول: اوایل مردادماه بود که اخوان بهابادی رییس سابق موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات که به ریاست شورای عالی مجازی منصوب شده بود خبر ازانتقال مرکز تحقیقات ICT به شورای عالی مجازی داد. حذف بزرگترین مرکز تحقیقاتی در حوزه ICT و الحاق آن به شورای عالی مجازی چیزی جز کوچک سازی بدنه وزارت ارتباطات و نحیف کردن آن نیست. این تصمیمی بود که گرفته شده بود و وزیر ارتباطات تنها در پاسخ به این سوال که در صورت انتقال مرکز تحقیقات به شورای عالی مجازی چه پیش می‌آید از اظهار نظر در مورد آن امتناع و خود را به بیراهه زد که من در جریان این اتفاق نیستم! با این حال ایشان بعد‌ها در صحبت‌هایشان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به عنوان یکی از وزارتخانه‌های مهم و حیاتی در عرصه حاکمیت و نماینده کشور در مجامع ملی برای دفاع از حقوق کشور و در عرصه ثبت ایستگاه‌ها، فرکانس‌های هوایی، بحث شبکه‌ها و تعاملات متقابل معرفی کرده و اظهار داشته بودند که وظایف و ماموریت‌های بسیار زیادی برای این وزارتخانه وجود دارد که طبیعتا این وظایف توسط نهاد‌های دیگر قابل انجام نخواهد بود.
اما اتفاق دوم: جمشید پژویان، رییس شورای رقابت روز گذشته با متهم کردن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به کم کاری خبر از تشکیل رگولاتوری ارتباطات داده و اظهار داشته بود از آنجا که شورای رقابت می‌تواند رگولاتوری بخشی ایجاد کند و از آنجا که سازمان تنظیم مقررات (یکی از بزرگترین معاونت‌های وزارت ارتباطات )کارشکنی‌ می‌کند بنابراین ایجاد رگولاتوری را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد
وی اظهار کرده است که اعضای شورای رقابت؛ اعضای رگولاتوری را تعیین و به هیات دولت معرفی و پس از تایید سریعا ساختار اجرایی را تشکیل خواهد داد.
به گزارش تلنا، شدنی بودن این ادعا از سوی شورای رقابت هر چند از سوی عده‌ای از دست‌اندرکاران مانند وزیر سابق و یا اعضای کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات مجلس و غیره مورد تایید و یا تکذیب قرار گرفت اما نشان از آن دارد که یکبار دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هدف حذف قرار گرفته و اگر آقای وزیر فکری به حال عملکرد‌های اخیر وزارتخانه‌اش نکند، هر کسی در هر مقام و موقعیتی می‌تواند برایش زنگ خطر باشد.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر