در حال خواندن
وزیر ارتباطات خبر داد: تخصیص هشت درصد حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورها برای توسعه پروژه ملی فیبرنوری
0

وزیر ارتباطات و فناوری گفت: دولت مصوبه تخصیص هشت درصد حق‌السهم خود از درآمد اپراتورها را برای توسعه پروژه ملی فیبرنوری اختصاص داد.

وزیر ارتباطات «عیسی زارع‌پور» امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: طرح توسعه فیبرنوری کسب‌وکارها نیاز به مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن هشت درصد ار درآمد تلفن‌همراه صرف توسعه ارتباطات ثابت فیبرنوری شود.

وی افزود: دولت سیزدهم درنظر دارد ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری برای دراختیار قرار دادن منازل و کسب‌وکار راه‌اندازی کند که با مصوبه امروز دولت، این پروژه سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و می‌توانیم قول دهیم امسال پنج میلیون پورت فیبرنوری واگذار و تحویل شود.

زارع‌پور گفت: دولت امروز تصویب کرد هشت درصد از سهم دولت از درآمد اپراتورهای تلفن همراه به خودشان برگردد تا آن را با برنامه‌ریزی در حوزه فیبرنوری سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: بازگشت این حق‌السهم در واقع آورده دولت برای پیشرفت این پروژه ملی و بزرگ است تا صرف توسعه ارتباطات پرسرعت شود. پس از ابلاغ این مصوبه تقسیم کار ملی برای سرعت گرفتن این پروژه توسط اپراتورها صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، یکی از طرح‌های ملی و بزرگی که وزارت ارتباطات برای دستیابی به آن تلاش می‌کند، تامین، راه‌اندازی و تحویل ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری برای استفاده منازل و کسب‌وکارها است. این طرح ملی که برای اجرایی شدن آن حداقل به ۱۰ سال زمان نیاز است، بنابر قول وزیر ارتباطات قرار است تا پایان دولت سیزدهم به نتیجه برسد.

پروژه فیبرنوری اهدافی مانند ایجاد یک شبکه پایدار، پرسرعت و ایمن را دنبال می‌کند.وزارت ارتباطات برای نشان دادن میزان پیشرفت طرح FTTX، سایتی را طراحی کرده است که آخرین آمار را به صورت آنلاین در آن منتشر می‌کند. بر اساس آمار این سایت اکنون یک میلیون و ۴۱۶ هزار پورت فیبرنوری برای منازل و کسب و کارها ایجاد و ۳۵۵ هزار و ۸۶۰ پورت به متقاضیان تحویل داده شده است. از این تعداد ۱۴۸ هزار و ۵۱۷ پورت VDSL و ۲۰۷ هزار و ۳۴۳ پورت FTTH است.

اواخر بهمن سال گذشته عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسمی، ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری پرسرعت را در شهرهای قم و مشهد مقدس افتتاح کرد.

مزایای راه‌اندازی فیبرنوری

به گزارش ایرنا، راه‌اندازی فیبرنوری در سراسر کشور و ایجاد دسترسی همگانی به آن، مزایای زیادی دارد. کاهش هزینه سرمایه‌گذاری توسعه شبکه پهن‌باند، افزایش کیفیت تجربه کاربر، افزایش کیفیت خدمات، توجه به آثار زیست محیطی، عدم وابستگی توسعه شبکه به منابع محدود فرکانسی، کاهش شکاف دیجیتالی، رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش شکاف دیجیتالی و کاهش هزینه نیروی کار از جمله مزایای این طرح ملی است.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر