در حال خواندن
وزیر اقتصاد: بانکداری دیجیتالی یک انتخاب نیست
0

وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد در هوشمندسازی بانک‌ها، تنها دیجیتالی و الکترونیکی کردن و استفاده از فناوری در نظام بانکی مطرح نیست، بلکه در بانکداری هوشمند در نوع خدمات ارائه شده تحول ایجاد می‌شود.

فرهاد دژپسند در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران گفت: «وقتی من در مجلس از بانکداری هوشمند و دیجیتالی صحبت می‌کردم، برخی از سر دلسوزی گفتند که به عنوان وزیر اقتصاد وارد این مباحث نشوم چون بانکداری دیجیتالی بحثی آرمانی است؛ اما من مقاومت کردم و اعلام کردم که این موضوع فانتزی و در حد برنامه روی کاغذ نیست بلکه خیلی زود دیر می‌شود.»

او ادامه داد: «من در مجلس گفتم که باید در زمینه بانکداری دیجیتالی سریع بشتابیم تا فاصله‌ها با دنیا را به حداقل برسانیم. ما در معرض انتخاب نیستیم که بانکداری دیجیتال را بپذیریم یا نه.»

او با بیان اینکه ایران قدمت تاریخی و افتخارهای سرمایه‌ای دارد و داشتن رتبه دوم و سوم در نفت و گاز خوب است اما این افتخارات و منابع نباید ما را دچار خواب خرگوشی کند، بیان کرد: «اگر بودجه ما نفتی باشد و اقتصاد ما مبتنی بر بودجه نفتی باشد، همیشه باید در حسرت به سر ببریم. اما اگر بتوانیم نفت و گاز را مایه اعتلای ایران در عرصه اقتصاد بین‌المللی قرار دهیم در آن‌زمان رتبه ما تنها در ذخایر نفتی و گازی نیست و در دنیا در رتبه‌های دیگر هم می‌توانیم خود را نشان دهیم.»

او ادامه داد: «در کنار کسب رتبه مناسب در دنیا، سرمایه انسانی را نیز نباید فراموش کنیم.»

به گفته دژپسند باید در زمان تحریم و فشار دشمن از تمام منابع خود به بهترین نحوه بهره ببریم و با قدرت خلاقیت به منابع جدید برسیم. او همچنین تاکید کرد: «تحول فناورانه باید به صورت مستمر انجام شود و دوم نیروی انسانی به مرتبه‌ای برسد که شایسته است. باید نقش انسان در امور را در کنار تحول فناورانه قرار دهیم.»

او همچنین بیان کرد: «مشکلات بسیاری چون رشد اقتصادی منفی و بیکاری و سهم کم در اقتصاد بین الملل داریم اما باید با خلق منابع جدید روند پویا و رو به رشدی داشته باشیم.»

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه رشد سرمایه انسانی و تحول فناورانه دوبال بانکداری هوشمندسازی هستند. گفت: «اینکه من به بانکداری هوشمند اعتقاد دارم و نه بانکداری دیجیتالی به این دلیل است که در بانکداری هوشمند در کنار تحول فناورانه، بقیه جنبه‌ها چون سرمایه انسانی هم باید تحول یابد و فقط دیجیتال‌محور نیست.»

دژپسند همچنین به نقش اقتصاد دیجیتالی و هوشمند در الکترونیکی کردن خزانه‌داری و مالیات اشاره کرد و گفت: «وقتی نظام مالیاتی کشور با روش سنتی پیش می‌رفت با مشکلاتی روبرو شدیم که هم‌اکنون با الکترونیکی شدن، آن مشکلات رفع شده‌اند.»

او همچنین بیان کرد: «عده‌ای معتقد بودند افزایش سهم فناوری در بانکداری باعث بیکاری نیروی کار می‌شود اما با دیجیتالی شدن بانکداری و اقتصاد برای فارغ‌التحصیلان اشتغال پایدار ایجاد می‌شود. در نظام سنتی بانک وقتی خواستار افزایش درآمد بود، نرخ کارمزدها را افزایش می‌دادند. من با این کار مخالف نیستم اما برای افزایش منابع بانکی باید متنوع‌سازی خدمات رخ دهد. چون در هوشمندسازی بانکداری تنها دیجیتالی کردن و الکترونیکی کردن و استفاده از فناوری در نظام بانکی مطرح نیست در بانکداری هوشمند در نوع خدمات ارائه شده تحول ایجاد می‌شود.»

او درباره اولویت برنامه وزارت اقتصاد در حوزه اقتصاد هوشمند گفت: «من از آبان ماه سال گذشته که برنامه خود را به مجلس دادم سعی کردم برنامه‌های خود را در زمینه اقتصاد هوشمند به صورت مدیریت پروژه جلو ببرم. در عرصه بانکداری تدوین سیاست‌گذاری و راهبردهای بانکداری دیجیتال و ابلاغ آن به بانک‌ها است و شاخص جدی ارزیابی بانک‌ها است. در این مورد چند شاخص داریم که تا پایان سال بانک ها بر مبنای یکی از شاخص‌ها بانکداری دیجیتال ارزیابی می‌شوند. من نیز از فعالیت الکترونیکی کردن و دیجیتالی کردن بانک‌های دولتی و خصوصی بازدید می‌کنم و بانک‌ها متوجه صرفه اقتصادی دیجیتالی کردن بانکداری و چندین برابر شدن خدماتشان شده‌اند و عزم خود را برای این کار جزم کرده‌اند.»

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر