در حال خواندن
وضعیت پوشش اینترنت همراه در روستاها در شرایط کرونا
0

از مسوولیت‌های اپراتورهای همراه به‌خصوص در روزهای شیوع کرونا، نیاز ضروری دسترسی دانش‌آموزان و دانشجویان به سامانه‌های آموزش آنلاین و دسترسی به اینترنت پهن‌باند (۳G، ۴G و ۵G)، به‌خصوص در مناطق غیرشهری و محروم است.

نود فناوری – امروزه و با شیوع ویروس کرونا، شرایط جدیدی در ارتباطات همراه پدید آمده و مباحثی مانند دسترسی به سامانه‌های آموزش آنلاین، به یک حق اساسی و بدیهی برای تمامی مردم، به خصوص در مناطق غیرشهری، مانند روستاها و جاده‌ها تبدیل شده است. این امر، توجه بیش از پیش اپراتورهای تلفن‌همراه به گسترش پوشش شبکه در این مناطق، را به عنوان یک وظیفه و مسوولیت مهم مطرح کرده است.

اپراتورهای تلفن‌همراه، در روزهایی که دسترسی به آموزش آنلاین به یک حق بدیهی برای مردم، به‌خصوص در مناطق غیرشهری است، مسوولیت مهمی در توسعه پوشش شبکه در این مناطق دارند.

با توجه به اینکه بسیاری از روستاها، جاده‌ها و خطوط ریلی، از مدت‌ها پیش، به خدمات پایه اپراتورها، شامل مکالمه و پیامک (۲G) دسترسی داشته‌اند؛ در حال حاضر و خصوصاً با توجه به شرایط و نیازهای جدید، از جمله نیاز ضروری دسترسی دانش‌آموزان و دانشجویان به سامانه‌های آموزش آنلاین، دسترسی به اینترنت پهن‌باند (۳G، ۴G و ۵G)، حق اولیه و بدیهی مشترکان اپراتورها، به‌خصوص در مناطق غیرشهری و محروم کشور است.

بر اساس گزارش «طرح توسعه زیرساخت خدمات الکترونیکی روستایی»، منتشرشده توسط محمدجواد آذری‌جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات-، از مجموع ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور، تعداد ۳۵ هزار و ۲۹۶ روستا به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند که از این تعداد، پوشش شبکه ۳G و ۴G ایرانسل در ۲۵ هزار و ۷۰۳ روستا و پوشش شبکۀ ۳G و ۴G همراه اول در ۸۷۸۸ روستا برقرار است.

تعداد روستاهایی که فقط پوشش اینترنت‌همراه ایرانسل در آنها برقرار است، نسبت به روستاهایی که فقط تحت پوشش اینترنت‌همراه همراه‌اول هستند، نزدیک به «پنج برابر» (۴.۷۳ برابر) است. رایتل، اپراتور سوم تلفن‌همراه، در پوشش اینترنت‌همراه روستایی جایی ندارد و در میان سایر اپراتورها نیز، های‌وب ۲۴ هزار و ۲۷۴ روستا و اپراتورهای ADSL نیز ۳۴۰۰ روستا را تحت پوشش دارند.

درباره نویسنده
مهدی صادقی

ارسال یک نظر