در حال خواندن
وقتی راهکارهای “دیجیتال” با ابتکار عمل همراه اول وارد ادبیات ورزش می‌شود
0

در میان ورزش ها همواره فوتبال از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. در واقع اهمیت فوتبال از توجهی که هواداران فوتبالی بدان دارند ناشی می شود. بنابراین هر خطایی در مراحل برنامه ریزی و اجرای یک مسابقه فوتبال می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. در کشور ما نیز فوتبال از جذابترین ها و پرحاشیه ترین هاست. از خرید و فروش بازیکنان گرفته تا ادعای هر بازیکن و مربی و داور و کارشناس می تواند خوراک خبری بسیاری از مطبوعات را تا هفته ها فراهم کند. مطالبی که هم خواندنی و هم بحث برانگیزند. یکی از فناوری هایی که امروزه به منظور جلوگیری از خطاهای ناشی از داوری و در نتیجه کاهش حاشیه های فوتبالی مورد استفاده قرار می گیرد فناوری VAR است.

وی‌ای‌آر یا کمک‌داور ویدیویی (Video Assistant Referee) یک فناوری رسمی داوری فوتبال است که با دسترسی مستقل به تصاویر مسابقه، تنها در صورت «اشتباه واضح و مشخص» یا «یک حادثه جدی از دست رفته» به سرداور کمک می‌کند. چنانچه داور مسابقه در مواردی چون گل پذیرفته شده ‌یا گل مردود شده خطای پنالتی اعلام شده یا خطای پنالتی اعلام نشده کارت قرمز مستقیم اشتباه در اخراج بازیکنان تصمیم اشتباه واضح و مشخص بگیرد و یا یک حادثه جدی از دید او دور بماند؛ کمک داور ویدیوئی صحنه را بازبینی و به داور مسابقه اطلاع می دهد.

تاریخچه

تاریخچه این فناوری به جند سال قبل بازمی گردد. در سال ۲۰۱۶، هیئت بین المللی فوتبال، مرجع رسمی قوانین بازی فوتبال، شروع به کار آزمایش هایی برای استفاده از بازبینی ویدئویی حین بازی فوتبال را تایید کرد. در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ اتحادیه فوتبال استرالیا اعلام کرد، در صورت موافقت آیفب به عنوان یکی از مشارکت کنندگان در آزمایش کمک داور ویدئویی داوطلب خواهد شد، در ۵ مارس همان سال آیفب استفاده از کمک داور ویدئویی به صورت زنده را پذیرفت؛ نهایتا پس از آزمایش های متعدد و برگزاری پنج مرحله کارسوق، در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۱۷، استرالیا در هفته ۲۶ ای-لیگ و در بازی دو تیم ملبورن سیتی و آدلاید یونایتد، در استادیوم ای ای ام آی پارک به عنوان اولین کشور در بالاترین سطح لیگ باشگاهی از کمک داور ویدیوئی استفاده کرد.

در تاریخ ۳ مارس ۲۰۱۸، هیئت بین‌المللی فوتبال در یکصد و سی و دومین نشست سالانه عمومی، استفاده از کمک داور ویدئویی را با هدف کاهش اشتباهات انسانی تأثیرگذار در نتیجه بازی با فلسفه «تأثیر حداکثری-دخالت حداقلی» به اتفاق آراء تصویب کرد.

همراه اول و کمک داور ویدیویی در ایران

همراه اول به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور کشور در راستای ایفای مسوولیت های اجتماعی خود و در جهت «تحقق رویای دیجیتال» تجهیز استادیوم های فوتبال کشور به فناوری VAR را در دستور کار خود قرار داده است. این فرآیند چندی پیش طی تفاهم‌نامه همکاری که بین همراه اول به‌عنوان اپراتور پیشرو در ارائه سرویس‌های نوین و فدراسیون فوتبال با هدف توسعه خدمات هوشمند و سرویس‌های دیجیتال امضاء شد در حال اجراست. در گام نخست این پروژه در ورزشگاه آزادی اجرایی خواهد شد. پیش بینی می شود که تا ابتدای سال آینده (۱۴۰۱) دوازده استادیوم کشور به سرویس VAR تجهیز شوند.

گفتنی است این اقدام همراه اول با توجه به اینکه منافع مالی برای خود سازمان نداشته است تنها به منظور ارتقای وضعیت دیجیتالی کشور و راهیابی خدمات نوین به سایر صنایع از جمله فوتبال صورت گرفته است. اقدامی که فارغ از مخالفت های فوتبالیست ها یا فوتبال دوستانی که معتقدند دخالت عوامل کنترل کننده بیرونی از جذابیت و هیجانات بازی ها می کاهد می تواند گامی در جهت تحقق رویای دیجیتال و عینیت بخشیدن به فضایی که در آن امور به دست فناوری اداره می شوند باشد.

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر