در حال خواندن
پاسخ یک سوء برداشت از گزارش رگولاتوری؛ سهم اپراتورها از بازار ارتباطات چقدر است؟
0

صبح امروز یکی از خبرگزاری های کشور با استناد به آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات مدعی شد همراه اول از سال گذشته تاکنون ۷ درصد سهم بازار خود را از دست داده است. این در حالی است که سازمان تنظیم مقررات از ابتدای امسال شاخص های ارزیابی خود را تغییر داده  است. رگولاتوری تا پیش از این «سهم بازار» اپراتورها را مبتنی بر VLR (سیم‌کارت فعال در لحظه) در نظر می گرفت، ولی اکنون در سال ۱۳۹۸ این شاخص به RGS (تراکنش مالی مشترک) تبدیل شده و لذا مقایسه آماری این دو توسط خبرگزاری فارس کاملا اشتباه بوده است.

از آنجا که به نظر می رسد هدف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارایه این آمار شفاف شدن بازار ارتباطات کشور باشد به نظر می رسد این سازمان می بایست در ارایه آمار خود بیشترین دقت نظر را برای جلوگیری از هرگونه سوء برداشت داشته باشد و چنانچه تعاریف ارزیابی خود را تغییر داده است می بایست در همان گزارش این موضوع را روشن سازد. این نکته زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود که یکی از وظایف رگولاتوری حفظ بازار شرکت های فعال در این حوزه است به خصوص شرکت هایی که در بورس عرضه شده اند و هر اطلاعات غلطی می تواند ضربه ای سنگین به این شرکت ها وارد کند.

توضیحات ارایه شده همراه اول در فارس

همراه اول در واکنش به خبر « تازه‌ترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه» خبرگزاری فارس که در آن تاکید شده بود که براساس تازه‌ترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سهم بازارهای اپراتورهای تلفن همراه، در سال ۱۳۹۷ سهم همراه اول ۶۰ درصد، ایرانسل ۳۶ درصد و رایتل ۴ درصد بود که این آمار در سال ۱۳۹۸ به ۵۳ ، ۴۳ و ۴ درصد رسیده است، اعلام کرد: شاخص «سهم بازار» در سال ۱۳۹۷ مبتنی بر VLR(سیم‌کارت فعال در لحظه) بوده، ولی در سال ۱۳۹۸ این شاخص به RGS(تراکنش مالی مشترک) تبدیل شده و لذا مقایسه آماری در این زمینه نادرست است.

همراه اول تاکید کرد که حتی براساس این تعریف جدید از شاخص «سهم بازار»، همچنان پرچمدار حوزه ارتباطات سیار ایران بوده و تنها اپراتوری است که در شش ماهه نخست امسال همواره با رشد تعداد مشترکان مواجه بوده است؛ به طوری که در همین بازه زمانی بالغ بر ۶.۵ میلیون مشترک جدید جذب کرده است.

گزارش خبرگزاری فارس

براساس تازه‌ترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سهم بازارهای اپراتورهای تلفن همراه، در سال ۱۳۹۷ سهم همراه اول ۶۰ درصد، ایرانسل ۳۶ درصد و رایتل ۴ درصد بود که این آمار در سال ۱۳۹۸ به ۵۳ ، ۴۳ و ۴ درصد رسیده است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تازه‌ترین گزارشی که از سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه منتشر کرده، سهم اپراتورها را اعلام کرده است.

بر این اساس، در سال ۱۳۹۷ سهم همراه اول ۶۰ درصد، ایرانسل ۳۶ درصد و رایتل ۴ درصد بود که این آمار در سال ۱۳۹۸ به ۵۳ ، ۴۳ و ۴ درصد رسیده است و شاهد کاهش هفت درصدی سهم بازار همراه اول، نسبت به سال گذشته هستیم.

براساس این گزارش، همراه اول که در پایان شهریور ۹۷، دارای ۶۰ درصد از سهم بازار مشترکان تلفن همراه بوده است، با واگذاری هفت درصد از سهم خود به ایرانسل، به ۵۳ درصد از بازار مشترکان تلفن همراه رسیده است.

این اتفاق، یعنی کاهش سهم بازار همراه اول به ۵۳ درصد و افزایش سهم اپراتور دوم به ۴۳ درصد، نزدیکترین فاصله سهم بازار این دو اپراتور مخابراتی از زمان رقابتی شدن بازار تلفن همراه تاکنون است.

رشد تعداد مشترکان همراه اول و ریزش برای ایرانسل و رایتل

جدیدترین گزارش آماری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از حوزه تلفن همراه، حاکی از رشد مشترکان «همراه اول» و ریزش در شبکه های ایرانسل و رایتل است.

همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جدیدترین گزارش آماری خود از وضعیت حوزه «تلفن همراه»، به پایش شاخص‌های کلیدی نظیر «تعداد مشترکان»، «ضریب نفوذ» و «سهم بازار» اپراتورهای تلفن همراه پرداخته و دیدگاهی کلی نسبت به وضعیت ارتباطی کشور داشته است.

بر این اساس، تا پایان سه ماهه دوم سال جاری تعداد مشترکان تلفن همراه از ۱۱۶ میلیون فراتر رفته و «ضریب نفوذ» به مرز ۱۴۰ درصد در کشور رسیده است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است که «همراه اول» با در اختیار داشتن بیش از نیمی از بازار ارتباطات سیار ایران در جایگاه نخست سهم بازار قرار دارد و به دنبال آن ایرانسل و رایتل به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند.

جدیدترین آمار رسمی دولت نشان می دهد که همراه اول به عنوان اپراتور اول ارتباطی کشور به ضریب نفوذ ۷۴.۳۱ درصد رسیده و ایرانسل با اختلاف نسبتا زیاد ضریب نفوذ ۶۰.۰۷ درصدی را به ثبت رسانیده است؛ رایتل نیز به عنوان کوچکترین اپراتور ارتباطی کشور ضریب نفوذ ۵.۳۲ درصدی دارد.

همراه اول تنها اپراتوری بوده که توانسته ظرف سه ماهه تابستان سال جاری ۹۴۳ هزار و ۱۴۲ مشترک جدید جذب شبکه خود کند در حالیکه ایرانسل ۵۳ هزار و ۹۷۲ و رایتل نیز ۷۵۶ هزار و ۹۴۰ مشترک از دست داده اند.

بنابراین مشخص است که همراه اول علاوه بر جذب مشترکان جدید، توانسته ۸۱۰ هزار و ۹۱۲ مشترک از دست رفته ایرانسل و رایتل را نیز جذب شبکه خود کند.

در گزارش رگولاتوری «درصد پوشش جاده های اصلی، فرعی و ریلی» اپراتورها نیز ۸۶.۴۲ درصد عنوان شده که راهبر اصلی این بخش نیز همراه اول با ۸۶۴۲ درصد پوشش بوده و بعد از آن ایرانسل و رایتل قرار گرفته اند.

پوشش جاده های اصلی، فرعی و ریلی ایرانسل ۶۷.۴۰ درصد و رایتل نیز ۲۹.۳۷ درصد است.

درباره نویسنده
پریا نجفی

ارسال یک نظر