در حال خواندن
چراغ سبز جهان به صنعت ماینینگ و رمز ارزها
0

منبع: هفته نامه بازار امروز

رامین جهان پیما – کارشناس ارشد پرداخت الکترونیک

در این سال‌ها صحبت‌های زیادی در خصوص مثبت یا منفی بودن استخراج بیت کوین و مضرات و محسنات آن مطرح شده است. این صنعت در سراسر جهان موافقان و مخالفان سرسختی دارد اما با نگاهی کلی به آن می‌توان فهمید در صورتی که شرایط محیطی برای کار با بیت‌کوین در کشوری فراهم باشد در نهایت ویژگی‌های مثبت این صنعت از خصوصیات منفی آن بیشتر هستند.

یکی از ویژگی‌های مثبت صنعت استخراج رمز ارز این است که برای شروع کار صرف هزینه زیادی لازم نیست و همین که یک پردازنده قوی و برق ارزان در اختیار داشته باشید عملاً امکان ماین کردن برایتان فراهم است. همچنین باتوجه به تحولاتی که در سال‌های اخیر صورت گرفته امکان تبدیل بیت‌کوین به پول نقد نیز به راحتی فراهم شده است.

افزون بر این استخراج بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری مزیت‌های بسیاری زیادی نسبت به استفاده از بانک‌های سنتی دارند. بر خلاف بانک‌های سنتی که همواره این امکان را دارند که به دلایل مختلف دارایی‌های شما را مسدود کنند، اما در زمان استفاده از رمز ارزها شما بطور پیوسته کنترل کاملی بر دارایی خود دارید و امکان استفاده آنی و در هر لحظه از ارزهای دیجیتالی برایتان فراهم است.

همچنین امکان جعل کردن بیت‌کوین وجود ندارد، تسویه حساب‌ها فوری و در لحظه صورت می‌گیرد و به دلیل آنکه این پول در سراسر جهان رواج دارد امکان خرید آسانتر و ارزانتر کالاها و خدمات در سراسر جهان فراهم شده است.

از سوی دیگر کار کردن با بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده هزینه بالای مالیات را به شما تحمیل نکرده و همچنین امکان انتقال پول در هر لحظه و به هر کجای دنیا وجود دارد.

به دلیل همین مزایای قابل توجه رمز ارزها و ساده بودن فرآیند استخراج آنها، بسیاری از کشورها که شرایط اولیه و لازم را دارند رو به صنعت ماینینگ آورده‌اند.

برای مثال در کشور ایسلند به دلیل سرمای هوا عملاً نیازی به استفاده از خنک‌کننده‌های گران قیمت برای خنک کردن دستگاه‌های ماینینگ نیست و همین امر سبب شده که صنعت ماینینگ رونق بگیرد. در این کشور به مدد سرمای هوا و ارزان بودن قیمت برق مزارع بزرگ استخراج بیت‌کوین شکل گرفته و ده‌ها سوله بزرگ پر از دستگاه‌های مخصوص ماینینگ به صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت هستند. به محض افزایش دمای محیط نیز درها باز شده و هوای سرد پس از عبور از فیلترهای نصب شده بر روی ورودی‌ها به پردازنده‌ها خورده و آنها را خنک می‌کند.

کشورهایی همچون ونزوئلا و قزاقستان نیز به سبب ارزانی برق به مناطقی مناسب برای توسعه فعالیت ماینرها تبدیل شده‌اند و اقتصادی عظیم در پس استخراج رمز ارز در این کشورها شکل گرفته است.

در سال۲۰۱۹ دوازده کشوری که در لیست کشورهایی که رفتاری دوستانه با صنعت ماینینگ داشته‌اند قرار گرفتند. در واقع سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت مردان این کشورها باعث شده که شرکت‌های ماینینگ ترجیح دهند که این کشورها را برای فعالیت اقتصادی خود برگزینند.

از جمله کشورهای شناخته شده که در خصوص استفاده از بیت‌کوین و ماینینگ دولت‌هایشان سیاست‌های دوستانه‌ای را در پیش گرفته‌اند می‌توان به سوییس، اسلوونی، سنگاپور، گرجستان، هنگ کنگ، ژاپن و آلمان اشاره کرد.

فعالان عرصه ماینینگ بزرگترین مزیت این تجارت را درآمدزا بودن آن عنوان می‌کنند و معتقدند اگر این تجارت به درستی انجام شود می‌تواند بسیار درآمدزا باشد. حتی اگر در مقاطعی نرخ‌ ارزهای مجازی سقوط کرده و این ارزها به ناگاه کم ارزش شوند، اما همچنان سخت‌افزار مورد استفاده ماینرها ارزشمند بوده و لذا سرمایه اصلی آنها ارزش خود را حفظ می‌کند.

نکته مثبت دیگر اما این است که سرمایه یک ماینر در قالب ارز دیجیتالی ذخیره می‌شود لذا احتمال سرقت آن نیز وجود ندارد و برخلاف مشاغلی مثل طلافروشی این شغل یکی از ایمنترین شغل‌های دنیا در برابر سرقت است.

یکی دیگر از مزایای ماینینگ از نظر ماینرها اما این است که در انجام این شغل ماینر خودش رییس خود است و می‌تواند هر زمان که خواست به استخراج پرداخته و یا فعالیت خود را برای مدتی متوقف کرده و به تفریح و زندگی شخصی خود بپردازد.

از سوی دیگر از آنجا که در کشورهای بسیار محدودی مقررات مشخصی برای ماینینگ و استفاده ارزهای دیجیتالی وجود دارد لذا فعالان این صنعت می‌توانند ضمن حفظ حریم شخصی در خصوص میزان درآمد خود، مالیات هم نپردازند. البته در بعضی کشورها بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در حکم کالا در نظر گرفته شده و روی آنها مالیات گرفته می‌شود.

در حال حاضر کشور چین بزرگترین مزارع استخراج رمز ارز در جهان را دارد و هزاران ماینر در این کشور به کسب درآمد از طریق استخراج ارزهای مجازی می‌پردازند. در کشور آمریکا نیز ممنوعیتی برای فعالیت استخراج کنندگان رمز ارز وجود ندارد، اما در برخی از ایالت‌ها نرخ برق محاسباتی برای ماینرها متفاوت از سایر صنایع است.

موج علاقه جهانی به ارزهای دیجیتیالی در کنار مزایای زیاد رمز ارزها باعث شده که حتی ابر شرکت آمریکایی فیسبوک نیز رو به ساخت و عرضه رمز ارز ویژه خود بیاورد و براساس اخبار منتشره قرار است که رمز ارز مخصوص فیسبوک که لیبرا نام دارد از اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه شود.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر