در حال خواندن
چرا ایرانسل حاضر به عرضه سهام در بورس نیست؟
0

چالش‌ها و مسایل حقوقی مربوط به واگذاری ۲۱ درصد سهام اپراتور دوم در بورس باعث شده هنوز پای ایرانسل به بورس باز نشود که در این بین شنیدن استدلال مدیران این شرکت و مسئولان وزارت ارتباطات شنیدنی است.
به گزارش خبرگزاری فارس، موضوع واگذاری ۲۱ درصد سهام ایرانسل در بورس از زمان دریافت پروانه این اپراتور مورد بحث مدیران ایرانسل بود زیرا مدیران این اپراتور معتقد بودند شرایط واگذاری ۲۱ درصد سهام ایرانسل در بورس مربوط به مناقصه زمان ترکسل است و با عدم موفقت ترکسل در به دست آوردن مناقصه اپراتور دوم تلفن همراه، این شرط نیز خود به خود ملغی شده و شرط واگذاری سهام ایرانسل در بورس که در الحاقیه پروانه این اپراتور ذکر شده دیگر موضوعیت ندارد.
آذر ماه سال ۹۰ نیز مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری سالانه خود بر این اعلام نظر رسمی تاکید کرد و اعلام داشت که حدود یک سال پیش این موضوع که آیا ایرانسل ملزم به واگذاری ۲۱ درصد است یا خیر را از کمیسیون تنظیم مقررات استعلام کرده اند و منتظر پاسخ رگولاتوری هستند.
یک سال از این اعلام نظر رسمی گذشت و مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری سال ۹۱ نیز اعلام کرد که هنوز پاسخی در این خصوص از رگولاتوری دریافت نکرده‌اند.
آبان ماه امسال بود که رضا تقی‌پور وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرانجام اعلام کرد که ۲۱ درصد سهام ایرانسل باید در بورس عرضه شود.
تقی‌پور گفت: وضعیت کاملا مشخص است و باید این سهام واگذار شود اما منتظریم شرایط اقتصادی برای واگذاری ۲۱ درصد سهام ایرانسل مناسب شود و سپس آن را برای واگذاری آماده کنیم.
پس از این استعلام و اعلام نظر رسمی وزیر وقت ارتباطات، محمد علی فرقانی معاون وزیر ارتباطات در توضیح چگونگی انجام این واگذاری گفت: این کار براساس توافق بین رگولاتوری و سهام‌داران ایرانسل انجام خواهد شد. ما این موضوع را به سهامداران ایرانسل یادآوری کردیم و باید با مذاکره برای زمان عرضه این شرکت در بورس توافق کنیم اما هنوز این اتفاق نیفتاده و باید این توافق حاصل شود.
در آبان ۹۱ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که “به این ترتیب هم‌اکنون موضوع قطعی بودن واگذاری سهام ایرانسل در بورس، به اطلاع سهامداران ایرانسل رسیده است”، پاسخ مثبت داد و گفت: در حدود یک ماه پیش موضوع قطعی بودن واگذاری ۲۱ درصد سهام ایرانسل در بورس را به اطلاع سهامداران ایرانسل رسانده‌ایم و با توجه به اینکه باید روی زمان عرضه در بورس توافق شود، رگولاتوری منتظر اعلام نظر سهامداران ایرانسل است.
فرقانی، در خصوص روند هماهنگی با ایرانسل برای عرضه سهام‌اش در بورس گفت: هنوز بحث‌های حقوقی با این اپراتور ادامه دارد.
رییس رگولاتوری در پاسخ به این سوال که منظور از بحث‌های حقوقی چیست گفت: بحث‌های حقوقی در مورد زمان واگذاری و الزام واگذاری است.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که پیش بینی می‌کنید هماهنگی‌‌ها در این زمینه تا چه زمانی به نتیجه برسد، گفت: پیش‌بینی ما برای اوایل سال آینده است.
در صحبت جدید فرقانی موضوعی وجود دارد که جای شک و شبهه در موضوع عدم واگذاری سهام این اپراتور در بورس را نشان می‌دهد زیرا در حالی که در گذشته وزیر ارتباطات از قطعیت واگذاری سهام ایرانسل در بورس سخن گفته و پس از آن معاون وی نیز از اعلام این قطعیت به مدیران ایرانسل و هماهنگی در زمان این عرضه خبر داده، اکنون فرقانی موضوع جدید بحث حقوقی روی الزام این واگذاری را نیز مطرح کرده است.
بحث حقوقی بین رگولاتوری و ایرانسل در خصوص الزام این واگذاری به این معنی است که مدیران و سهامداران ایرانسل طبق اعلام نظر رسمی قبلی معتقدند که موضوع واگذاری ۲۱ سهم ایرانسل در بورس مربوط به زمان ترکسل است و با کنار رفتن ترکسل از مناقصه اپراتور دوم و واگذاری این پروانه به ایرانسل، اکنون این شرط موضوعیتی ندارد و بنابراین سهامداران ایرانسل علاقه‌ای برای ورود به بورس ندارند.
در همین حال مسئولان دولتی رگولاتوری نیز معتقدند که این شرایط برای ایرانسل نیز صادق است و ایرانسل باید آماده عرضه در بورس شود.
طبق اعلام نظر جدید معاون وزیر ارتباطات مبنی بر تعیین تکلیف این موضوع در اوایل سال آینده، باید تا اوایل سال ۹۲ صبر کرد تا معلوم شود آیا سرانجام ایرانسل خواهد توانست با ادله خود مدیران دولتی را در خصوص عدم الزام به واگذاری سهام اش در بورس متقاعد کند یا خیر.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر