در حال خواندن
چرا باید چهارچوب و ساختار تحول دیجیتال داشت؟
0

به نظر می رسد که تحول دیجیتال با سرعت فزاینده ای در حال پیشرفت است و در نتیجه هر روز با نوآوری ها و روش های جدید برای انجام فعالیت ها مواجه هستیم. برای همگام شدن با آخرین روندهای فناوری ضروری است، کسب و کارها خود را با شرایط پرسرعت دنیای مدرن تطبیق دهند چرا که در غیر اینصورت با خطر جدی عقب ماندن روبرو می شوند.

هر سازمان و شرکتی می تواند برای ورود به دنیای پر سرعت تحول دیجیتال از چارچوب هایی که کسب و کارهای پیشقراول گذارده اند، به عنوان ابزاری در جهت دیجیتالی شدن فرآیندهایش استفاده کند.

این چهارچوب ها ساختار و نقشه راه را برای دیجیتالی کردن یک کسب و کار ارائه می دهند. آنها وضعیت امروز یک بیزینس را ارزیابی می کنند، سپس بر اساس جایگاهی که مدنظر آن کسب و کار است نقشه ای ارایه می دهد.

در این گزارش سعی داریم تا چهارچوب تحول دیجیتال را تعریف و مزایا و ویژگی های آن را برگرفته از مدل های پیاده سازی شده در دنیا بررسی کنیم.

تعریف چهارچوب  تحول دیجیتال

همان طور که می دانیم تحول دیجیتال تحول کار و کسب است. از طرفی دیجیتالی شدن یک کار و کسب از طریق روش های متحولانه یعنی ترکیب فناوری‌ و منابع فیزیکی برای ایجاد تجربه ای خوشایند در مشتری. بنابراین اگر کار و کسبی قصد داشته باشد به تحولی دیجیتال دست یابد لازم است در چهارچوبی که این امکان را فراهم می کند، فعالیت های خود را تعریف کند.

چهارچوب تحول دیجیتال ابزاری است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا جایگاه خود را در اقتصاد دیجیتال تعریف کنند. برای این منظور لازم است کار و کسب فعلی را با استفاده از داده های در دسترس در حوزه این کار و کسب تجزیه و تحلیل کرد تا بتوان روش هایی را برای تحول دیجیتال آن تجویز کرد.

کلید اصلی در بررسی یک کار و کسب تا رسیدن به نقطه تحول دیجیتال استفاده از داده ها در ارزیابی آن کار و کسب است. در واقع این فرآیند از طریق روش های ارزیابی قدیمی که عمدتا داده محور نبوده و تنها متکی بر اصول ذهنی هستند انجام نمی شود.

چهارچوب تحول دیجیتال می تواند به یک کسب و کار کمک کند تا نقاط قوت و ضعف خود را درک و سپس تغییراتی ایجاد کند که عملکرد آن را در اقتصاد دیجیتال بهبود بخشد. با انجام این کار، یک کسب و کار می تواند اطمینان حاصل کند که قادر به رقابت موثر در دنیای مدرن است.

در حالی که هیچ راه حل یکسانی در مورد تحول دیجیتال وجود ندارد، یک چهارچوب به خوبی ساخته شده می تواند دارایی ارزشمندی برای هر کسب و کاری باشد که به دنبال تغییر است.

مزایای چهارچوب  تحول دیجیتال

با توجه به استفاده گسترده کسب و کارها از مقوله تحول دیجیتال، داشتن چهارچوبی که تضمین کند یک سازمان از فرآیندهای تحول دیجیتال در عصر مدرن جا نمانده، یک الزام است.

هر چند در کشور ما تحول دیجیتال به معنای واقعی اتفاق نیفتاده اما قطعا فاصله ما تا ورود به این فضا، چندان دور نیست و در آینده ای نزدیک ورود به دنیای تحول دیجیتال امری اجتناب ناپذیر است.

بنابراین مطالعه و طراحی یک چهارچوب تحول دیجیتال مناسب که بتواند راهنمایی‌های حیاتی را در طول این دوره از تغییر ارائه دهد و اطمینان حاصل کند که به تمام حوزه‌های کسب‌وکار توجه لازم داده می‌شود یک الزام خواهد بود. با ایجاد معیارها و سنجه های واضح، این چهارچوب می تواند به ایجاد درک مشترک از اهداف سازمان و پیگیری پیشرفت به سمت آن اهداف کمک کند. علاوه بر این، این چهارچوب می‌تواند به شناسایی حوزه‌هایی در یک سازمان که به کار بیشتری در مسیر دیجیتالی شدن نیاز دارند، کمک کند و اطمینان حاصل کند که هیچ بخشی از کسب ‌وکار در عصر دیجیتال باقی نمی‌ماند. با داشتن درک روشنی از فرآیند تحول دیجیتال، شرکت ها می توانند مطمئن شوند که برای آینده آماده هستند.

ویژگی های کلیدی چهارچوب  تحول دیجیتال

هیچ پاسخ یکسانی برای این سوال که ویژگی های کلیدی چهارچوب تحول دیجیتال کدام ها هستند، وجود ندارد، زیرا ویژگی های یک چهارچوب تحول دیجیتال خوب بسته به نیازهای خاص سازمان متفاوت خواهد بود. با این حال، ویژگی های کلی وجود دارد که برای هر چهارچوب تحول دیجیتال موثر ضروری است.

یکی از ویژگی های کلی تعیین اهداف روشن برای استراتژی تحول است. رهبران باید قبل از شروع استراتژی تحول در مورد آنچه می خواهند به دست آورند، شفاف باشند. همچنین مشارکت همه اعضای سازمان در تعیین اهداف تحول مهم است. پس از تعیین اهداف، تدوین برنامه ای برای چگونگی دستیابی به آنها مهم است. این طرح باید بر اساس ارزیابی واقع بینانه از منابع و توانمندی های سازمان باشد.

ویژگی دوم بررسی فرصت های رشد است. فرصت های رشد باید به منظور شناسایی این منابع جدید درآمد مورد بررسی قرار گیرند. با بررسی فرصت‌های رشد، شرکت‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که پتانسیل درآمد خود را در عصر دیجیتال به حداکثر می‌رسانند.

تجزیه و تحلیل بهبود فرآیندها ویژگی کلیدی دیگری است که شامل تحقیق در مورد بازار فناوری فعلی و نرم افزارهای ارائه شده و دیدن اینکه چگونه می توانند وظایف خاص داخلی را ارتقا دهند می شود.

مشخص کردن فناوری مورد نیاز  برای یافتن بهترین نرم افزار به منظور بهبود فرآیندها در یک سازمان به عنوان مرحله بعدی در چهارچوب  تحول دیجیتال معرفی می شود. برای یک سازمان ابتدا درک نیازهای خاص آن کسب و کار و سپس تحقیق در مورد گزینه های مختلف نرم افزار موجود در بازار اهمیت ویژه ای دارد.

ویژگی کلیدی دیگر یک چارچوب تحول دیجیتال داشتن تیم تحول دیجیتال در سازمان است. داشتن یک تیم اختصاصی که بر ایجاد تغییر متمرکز است بسیار مهم است. این تیم باید از افراد دارای مهارت و دانش مناسب برای اجرای تحول تشکیل شود. آنها همچنین باید بتوانند به طور مؤثر  با هم کار کنند.

در حال حاضر با توجه به ماهیت فناورانه مقوله تحول دیجیتال، اپراتورهای ارتباطی کشور در این عرصه سردمداری می کنند و حتی همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور مأموریت خود را در این حوزه با عنوان تحقق رویای دیجیتال تعریف کرده و سعی در توسعه زیرساخت های فناورانه مبتنی بر آخرین نسل تکنولوژی های دنیا داشته است.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر