در حال خواندن
کلاهی که نیمه‌ شب در سینماها بر سر مردم می‌رود
0

این اتفاق که در سینماهای دارای کیفیت و استانداردهای روز بیشتر مشاهده شده، تماشاچی را که نیمه شب با شرایط دشواری مواجه می‌سازد و به ناچار برای آنکه فرصت استفاده از سینما را از دست ندهد، حاضر به پرداخت تمام بهای بلیت‌ها می‌شوند….
طرح افطار تا سحر در حالی در ایام ماه مبارک رمضان به اجرا درآمد که متاسفانه به دلایل مهم نتوانسته مخاطب را همچون سال‌های پیشین جلب نماید و مهم‌ترین علت این ماجرا، کلاهی است که برخی سینماها در این ماه بر سر مخاطبانشان در پاسی از شب می‌گذارند و مردم را از تجربه زندگی شبانه در این ماه رمضان پشیمان می‌کنند.به گزارش «تابناک»، سینماها در ماه مبارک رمضان همچون بسیاری از مشاغل تفریحی با افت فروش جدی مواجه می‌شوند و در همین راستا، طی سال‌های اخیر ابتکاری تحت عنوان افطار تا سحر یا «اذان تا اذان» به اجرا در آمد که هم سینماگران فرصت کسب درآمد در این ایام را داشتند و هم مردم زندگی شبانه (به خصوص در پایتخت) را در این ایام تجربه کنند.اکران فیلم‌های نوستالژیک همچون آثار علی حاتمی، داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی جزو اتفاقاتی بود که در این ایام مردم را به سینماها می‌آورد و در چنین ماهی به سینماها رونقی دوباره می‌بخشید اما سکته در برگزاری این طرح به واسطه مخالفت برخی نهادهای مسئول، اندکی فضای عمومی را در این ایام نسبت به سینماها دور نمود و بخش قابل توجهی از افکارعمومی مطلع نیستند که سینماها در رمضان سال جاری تا هر زمان که بلیت فروشی باشد، باز هستند.در طرح “اذان تا اذان” امسال نیز در کنار فیلم‌های تازه اکران شده، دو فیلم خاطره‌انگیز “هامون” و “اجاره‌نشین‌ها” پس از گذشت دو دهه از اولین اکران عمومی آنها، از 27 تیرماه روی پرده رفته و آن گونه که اعلام شده سینماهای اکران کننده این فیلم‌ها و دیگر سینماهای مجری طرح اذان تا اذان می‌بایست در قالب سانس فروش بلیت نیم بها تا پایان ماه مبارک رمضان به مردم خدمات ارائه دهند اما سینماداران تنها بخش نخست این طرح را اجرا می‌کنند و آن، اکران فیلم‌ها است.سوای نوستالژی بازی، بخش مهم از این طرح که برای مردم انگیزه حضور در سینماها را ایجاد می‌کند اما متاسفانه توسط برخی سینماداران اجرا نمی‌شود یا ناقص اجرا می‌شود، فروش نیم بهای بلیط ها است. این اتفاق که در سینماهای دارای کیفیت و استانداردهای روز بیشتر مشاهده شده، تماشاچی را که نیمه شب با شرایط دشواری مواجه می‌سازد و به ناچار برای آنکه فرصت استفاده از سینما را از دست ندهد، حاضر به پرداخت تمام بهای بلیت‌ها می‌شوند.سینماداران نیز در مواجهه با اعتراض ابتدایی مردم مبنی بر علت دریافت بهای کامل بلیت عنوان می‌کنند که این طرح مشمول سینمایشان نمی‌شود یا این طرح تنها برای یک سانس در این سینما اجرا نمی‌شود یا این فیلم‌ها از این طرح مستثنی هستند و عملاً با چنین توجیهاتی، تماشاگران را مجاب می‌کنند که آنچه پرداخت می‌کند، قانونی است. چنین رویکردی باعث می‌شود مردم قید تکرار حضور در نیمه شب های رمضان را در سینماها بزنند و در واقع شاید چنین تصور شود که مردم حاضر به پرداخت چنین هزینه‌ای در یک نوبت می‌شوند اما قطعاً این گروه غایبین سایر ایام ماه مبارک رمضان هستند. از این حیث بیش از آنکه انتظار داشت تا بر روی این طرح در ساعت ۳ بامداد نظارت شود، از خود سینماگران انتظار می‌رود با اندکی ارزان فروشی در این ماه و عمل به قواعد طرح «اذان تا اذان» در رمضان، از مخاطبانشان در این ماه نکاهند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر