در حال خواندن
کیا موتورز چطور بر قله خودروسازی دنیا رسید؟
0

کیا موتورز، کمپانی نام آشنای کره‌ای، امسال توانست بزرگترین افتخار در دنیای خودروسازی را به نام خود بزند و شگفتی‌ساز این صنعت در آسیا و جهان شود. کراس‌اوور جدید این کمپانی با نام «کیا تلوراید» در آوریل ۲۰۲۰ میلادی توانست عنوان بهترین خودروی سال جهان را از آن خود کند. شرکت کیاموتورز برای رسیدن به قله موفقیت، راهی بسیار طولانی را پیموده است و حالا نتیجه تلاش‌شان داشتن عنوان بهترین خودروی جهان است.

یک تغییر مسیر شگفت‌انگیز

شرکت کیاموتورز یکی از زیر مجموعه‌های کمپانی هیوندای است که در سال ۱۹۴۴ در سئول تاسیس شد. این شرکت ابتدا با تولید کامیون و موتورسیکلت آغاز به کار کرد و بعد در سال ۱۹۵۲ استارت ساخت اولین خودروی سواری مطرح این شرکت زده شد. 

کیا موتورز با همکاری شرکت فورد، مدل‌های مختلفی از مزدا را با نام‌های مختلف تولید کرد که نتیجه‌اش تولید خودروی جنجالی و پرماجرای کشورمان شد. پراید … بله. کیا موتورزی که روزی با ساخت پراید قدم به بازار صادرات خودرو گذاشت، حالا بعد از سی و چند سال توانسته بهترین خودروی سال دنیا را تولید کند. 

سرعت پیشرفت این کمپانی حقیقتاً شگفت‌انگیز است. دلیل این امر را می‌توان هدف‌گذاری دقیق و مهندسی درست و تلاش بی‌وقفهٔ تیم این کمپانی دانست. کمپانی که در سال ۱۹۹۷ در بحبوحه بحران‌های اقتصادی در آسیا ورشکست شد، هیچ‌گاه ناامید نشد و تمام موانع را برای تبدیل شدن به یکی از بزرگان دنیا از میان برداشت.

کیا تلوراید، نگین انگشتری کیاموتورز

کیا تلوراید در اوایل سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی شد. یک کراس‌اوور زیبا که با طراحی خاص و متفاوتش در این نمایشگاه خوش درخشید. در کیا تلوراید علاوه بر جذابیت‌های بصری، یک قلب تپنده ۳٫۸ لیتری ۶ سیلندر با قدرت ۲۹۱ اسب بخار، در زیر کاپوتش جا خوش کرده است. 

این خودرو با امکانات خاص و کم نظیرش توانست نظر تمامی کارشناسان را به سمت خود جلب کند. تقریباً هر آپشن و فناوری جدیدی که در خودروهای لوکس و مدرن این روزها خوانده‌اید و دیده‌اید، در کیا تلوراید استفاده شده است. همه این عوامل باعث شد که کیا موتورز با اقتدار در رقابت برای انتخاب بهترین خودروی سال ۲۰۲۰ شرکت کند. 

این خودرو پیش از این در کشور کره هم فروش بسیار خوبی را تجربه کرده بود و کیا موتورز آن را برای کشورهای آمریکای شمالی طراحی کرده ‌است. 

تلوراید توانست عنوان بهترین خودروی کراس‌اوور سال در آمریکای شمالی را هم به دست بیاورد. این خودرو تقریباً تمام جوایز مطرح امسال را به خود اختصاص داده است.

تلوراید کدام رقبا را از دور خارج کرده است؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کدام خودروها در این رقابت حضور داشته‌اند. همه ساله همزمان با نمایشگاه خودرو در نیویورک، مسابقه انتخاب بهترین خودروی جهان در زمینه‌های مختلف هم برگزار می‌شود.

این مراسم در کنار جوایز خودرو در آمریکای شمالی و رقابت انتخاب بهترین خودروی اروپا، مطرح‌ترین و با اهمیت‌ترین رقابت‌های دنیای خودرو‌سازی هستند. امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، این مراسم چندین بار به تعویق افتاد و سرانجام به صورت اینترنتی برگزار شد. 

در این رقابت امسال بیشتر از ۵۰ خودرو از برندهای مطرح دنیا شرکت کردند و سرانجام سه خودرو به بخش فینال رسیدند. کیا تلوراید، مزدا سه و مزدا CX-30 خودروهای بخش فینال این رقابت بودند. ۸۶ داور در این رقابت به کیا تلوراید رأی مثبت دادند و این خودرو توانست جایزه بهترین خودروی سال جهان را دریافت کند. 

نکته جالب، خیز بلند و موفق خودروسازان آسیایی و رسیدن‌شان به بالاترین نقطهٔ صنعت خودروسازی است. جایی که نام کیاموتورز و مزدا بالاتر از مرسدس بنز، پورشه، آئودی، فورد و بسیاری برندهای مطرح دیگر قرار گرفته است. 

کیا تلوراید در این رقابت نه تنها جایزه بهترین خودروی سال جهان را به دست آورد، بلکه در رقابت با دیگر خودروهای دنیا، جایزه بهترین خودروی شهری را هم مشترکا با مدل الکتریکی خودروی سول دریافت کرد. 

بعد از کیا تلوراید، پورشه تایکان توانست در بیشتر بخش‌ها جوایزی را به خود اختصاص دهد. این نکته نشان می‌دهد که تلاش و برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح در ساختار یک صنعت می‌تواند نتایج حیرات‌انگیزی داشته باشد. 

سال‌ها پیش از این، کیا موتورز در رویای تولید خودرویی بود که بتواند آن را به خارج از مرزهای کرهٔ جنوبی صادر کند. 

برای رسیدن به این رویا، این کشور با کمپانی بزرگ فورد همکاری کرد. نتیجه این همکاری خودرویی است که در گوشه و کنار کشورمان و در سایت‌های فروش خودرو مانند دیوار، به وفور شاهد آن هستیم. حالا و بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه، کیاموتورز بالاتر از همان کمپانی فورد قرار گرفته است.

درباره نویسنده
پریا نجفی

ارسال یک نظر