در حال خواندن
با سقوط ارزش ین بازار آیفون‌های کارکرده در ژاپن داغ شد
0

خریداران ژاپنی که سال‌ها از خرید جدیدترین گجت‌ها استقبال می‌کردند، با سقوط ارزش ین، دیگر قادر به خرید مدل‌های جدید آیفون نیستند که این باعث رونق خرید و فروش گوشی‌های دست دوم اپل شده است.

سقوط ارزش ین به پایین‌ترین رکورد ۳۲ ساله در برابر دلار آمریکا، قدرت خرید مصرف کنندگان ژاپنی را کاهش داده و باعث تغییر الگوهای خرید در سومین اقتصاد بزرگ جهان شده است. ناظران صنعت می‌گویند با افزایش سایت‌های حراجی آنلاین، خریداران ژاپنی تمایل بیشتری برای خرید گوشی‌های دست دوم پیدا کرده اند.

اپل در ماه ژوییه قیمت مدل استاندارد آیفون ۱۳ را حدود یک پنجم افزایش داد. مدل استاندارد آیفون ۱۴ با این که قیمت آمریکایی آن در ۷۹۹ دلار ثابت مانده، بیش از ۲۰ درصد گرانتر از آیفون ۱۳ در ژاپن عرضه شده است. هرچند دلار آمریکا امسال در برابر ارزهای بزرگ جهانی صعود کرده اما ین آسیب بیشتری دیده و ۲۲ درصد نزول کرده است.

اپل درباره این گزارش اظهارنظر نکرد اما ماه گذشته در یک اظهارنامه سالانه اعلام کرد که فروش ژاپن در سال منتهی به ۲۴ سپتامبر به دلیل افت ارزش ین، ۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

لوکا مائستری، مدیر مالی اپل ماه گذشته به تحلیلگران تصدیق کرد که دلار قوی، باعث افزایش قیمت بعضی از محصولات این شرکت در بعضی از کشورها شده اما فروش اپل در اندونزی، ویتنام و بازارهای دیگری که با چالش‌های ارزی روبرو هستند، رشد دو برابری داشته است.

طبق آمار شرکت تحقیقات بازار فناوری انستیتوی تحقیقات ام ام، فروش تلفن‌های هوشمند دست دوم در ژاپن سال مالی گذشته، حدود ۱۵ درصد رشد کرده و به رکورد ۲.۱ میلیون دستگاه رسید. حتی پس از افزایش قیمت، آیفون ۱۴ که در ژاپن فروخته می شود، با در نظر گرفتن مالیات، همچنان ارزان‌ترین قیمت را در میان ۳۷ کشور دارد. افت بیشتر ارزش ین ممکن است باعث شود اپل دوباره قیمت‌ها را بالا ببرد و احتمالا سهم ۵۰ درصدی این شرکت از بازار تلفن هوشمند ژاپن کمتر می‌شود.

به گفته دایسوکه اینو، مدیر شرکت بیلانگ که زیرمجموعه شرکت بازرگانی ایتوچو است، قیمت جدیدترین مدلهای آیفون از ۱۰۰ هزار ین شروع می‌شود که مرز روانی بزرگی برای بسیاری از خریداران است.

بر اساس گزارش رویترز، بسیاری از مردم ژاپن معمولا در خرید اقلام دست دوم از جمله دستگاههای الکترونیکی، محتاط بودند اما وضع اکنون فرق کرده است.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر