در حال خواندن
تاثیر ۵G بر صنعت تولید و مدیریت خودروها
0

هرچند که شرکت فورد موتور سابقه طولانی در تولید وسایل نقلیه با فناوری موتور احتراق داخلی دارد، اما در فرآیند تحول کامل قرار دارد و آماده ایجاد تغییرات قابل توجه در زمینه پذیرش خودروهای برقی و تمام اتوماتیک است. مدیران این شرکت معتقدند که فورد موتور باید به سرعت همه دارایی‌هایی را که به دست آورده ‌است در کارخانه‌هایی که می‌توانند تا سال ۲۰۳۰ خودروهای کم کربن تولید کنند، دوباره سرمایه گذاری کند. به عقیده آن ها کارخانه آینده همه چیز در مورد انتقال داده است. به همین منظور با توجه به اینکه فورد شراکت دیرینه ای با وودافون دارد از طریق این اپراتور موبایل خط آزمایشی را با ۵G ایجاد کرده است. به گفته مدیران این شرکت ایجاد این خط آزمایشی یک فرصت عالی برای آنها بوده تا به فناوری نگاه کنند و آن را درک کنند. با این مقدمه در این گزارش ابتدا به یوزکیس مورد استفاده در فورد موتور که مبتنی بر فناوری ۵G است اشاره می کنیم. در ادامه به خودروی متصل که توسط شرکت همراه اول به عنوان یکی از یوزکیس های فناوری نسل پنجم که پروژه ای ملی به شمار می آید، می پردازیم.

همکاری وودافون و فورد موتور

یکی از یوزکیس های مورد استفاده در فورد موتور این است که Vodafone Mobile Private Network بر روی دستگاه‌های جوشکاری این شرکت قرار دارد. بنابراین قبل از جوشکاری و سپس بعد از جوشکاری تصاویری گرفته می شوند. اگر جوش خوب نبود، در حالی که قطعه هنوز در دستگاه است، آن را عوض کرده و دوباره جوش می دهند. رفت و برگشت اطلاعات با سرعت بالا بر بستر ۵G و از طریق وودافون انجام می شود. از این طریق قطعه مذکور به سرعت و در همان لحظه تولید بازیابی می شود.

در بخش دیگری از فورد موتور امکان اندازه گیری حرارت در فرآیند استفاده از لیزر بر روی لنزهای مخصوص وجود دارد. با توجه به اینکه دستگاه لیزر مجهز به سیمکارتی با فناوری ۵G است، در صورت انباشته شدن گرمای لیزر در لنز بلافاصله با متخصص مربوطه تماس برقرار می شود و در مورد تعویض لنز تصمیم گیری می شود.

همکاری همراه اول، سایپا و ایران خودرو در پروژه خودروی متصل

خودروی متصل خودرویی است که می‌تواند از طریق شبکه‌ بی‌سیم به دیگر ابزارهای نزدیک خود متصل شود. اگر تنها بخواهیم به مزایای استفاده از خودروی متصل برای رانندگان بگوییم،  برنامه‌ریزی برای مسیر با توجه به شرایط جاده و ترافیک، مطلع ساختن راننده از مسیرهایی که در آن تصادف رخ داده است، مطلع ساختن راننده از نقاط کور و جلوگیری از تصادفات احتمالی، استعلام وضعیت سلامت خودرو پیش از روشن شدن، تماس خودکار با اورژانس در صورت بروز تصادف و حتی از حال رفتن راننده، امکان برقراری تماس از سمت خودروساز برای عیب‌یابی خودکار و تعمیرات خودرو در محل بخشی از مزایای آن است.

همچنین خودروهای متصل می توانند برای صاحبان کار وکسب ها مزایایی چون امکان ایجاد API Gateway جهت تعامل با نرم افزارهای سازمانی و BPMS، کمک به صنعت بیمه و هدفمندتر کردن پوشش‌های بیمه‌ای، سرویس‌های محلی و ارسال پروموشن به محض ورود به محل، سرویس‌های مدیریت ناوگان حمل‌ونقل به منظور بهره‌وری و کنترل تردد ناوگان، برقراری ارتباط با سامانه‌های تخصیص سوخت جهت، بهره‌وری صحیح و کاهش سوخت و مدیریت رفتار رانندگان بخش عمومی و ناوگان‌های حمل‌ونقل داشته باشند.

از این رو  اپراتور همراه اول با داشتن تعداد بالای مشترکان در کشور با دو مجموعه بزرگ خودروسازی کشور (سایپا و ایران خودرو) تفاهم کرده است تا با استفاده از فناوری ۵G اتومبیل های تولید این دو مجموعه را در پوشش پروژه خودروی متصل قرار دهد.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر