در حال خواندن
ریزش بیش از یک تریلیون دلاری سهام غول‌های فناوری
0

شش سهام بزرگ بخش فناوری آمریکا پس از صعود چشمگیری که در طول دو هفته گذشته داشت و به اوج خود رسید، در مدت سه روز از هفته گذشته، بیش از یک تریلیون دلار از دست دادند.

تکنولوژی با همه جذابیت‌های خارق‌العاده‌اش برای بشر امروزه تبدیل به صنعتی پردرآمد شده است. هرروز اخبار زیادی در مورد فناوری و پیشرفت‌های شرکت‌های بزرگ مربوط به حوزه تکنولوژی به سراسر دنیا مخابره می‌شود. با خود فکر کنید که دنیا بدون وجود این غول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چقدر عقب‌تر از وضعیت کنونی قرار داشت! پیشرفت‌های صورت گرفته توانسته زندگی انسان را آسان کرده و امکانات و قابلیت‌های بیشتری را به کارهای روزمره ما اضافه کند. اما در این میان رقابت این شرکت‌ها باهم دیدنی است؛ آنها زمان و انرژی زیادی را صرف تحقیقات می‌کنند تا با معرفی فناوری جدید، گوی رقابت را از یکدیگر بربایند.

بیشتر این شرکت‌ها در زمینه طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی و نرم‌‌افزارهای کامپیوتری و سایر حوزه‌های نوآوری کار می‌کنند. شرکت‌های نوآوری باید همیشه چیزهای جالبی برای ارایه داشته باشند تا بتوانند با اقبال عمومی روبه‌رو شوند و خود را به یک قطب مالی قدرتمند تبدیل کنند.

اگر به دنیای تکنولوژی و فناوری علاقه‌مند باشید، کم و بیش نام غول‌های فناوری در دنیا به گوش‌تان خورده است. جالب توجه است که ۱۰ شرکت برتر در زمینه تکنولوژی و فناوری از جمله اپل، سامسونگ، مایکروسافت، اوراکل، اینتل و غیره تحت سلطه شرکت‌های مختلفی از سراسر دنیا قرار دارند. اگر با دقت به این لیست نگاه کنید، دو شرکت چینی و یک شرکت محبوب کره‌ای را می‌بینید که در این رقابت، عملکرد بسیار خوبی از خود ارایه داده‌اند.

این شرکت‌ها مورد حمایت بانک‌های بزرگ جهانی قرار دارند و در این میان کمپانی “اپل” به عنوان پیشروترین شرکت در زمینه تکنولوژی و فناوری بر سایر شرکت‌ها حکومت می‌کند.

اما اپل که در ۱۹ اوت به ارزش بازار ۲ تریلیون دلاری دست یافت، با سقوط آن به میزان حدود ۳۲۵ میلیارد دلار در مدت سه روز مواجه شد. ارزش سرمایه بازار مایکروسافت ۲۱۹ میلیارد دلار، آمازون ۱۹۱ میلیارد دلار و آلفابت ۱۳۵ میلیارد دلار کاهش یافت و تسلا که ارزش سهامش روز سه شنبه ۲۱ درصد سقوط کرد و بدترین سقوط روزانه تاریخ خود را تجربه کرد، ۱۰۹ میلیارد دلار ارزش سرمایه بازارش را در سه روز از دست داد. ارزش فیس بوک هم ۸۹ میلیارد دلار کاهش یافت.

بر اساس گزارش سی ان بی سی، ارزش غول‌های فناوری در سال میلادی جاری با وجود شیوع ویروس کرونا و بیکاری گسترده، رشد چشمگیری داشته است. سرمایه‌گذاران روی این حساب که غول‌های فناوری با توجه به عظمت و قدرت‌شان می‌توانند پناه خوبی در برابر رکود ناشی از پاندمی باشند، میلیاردها دلار را به سوی آنها سرازیر کرده‌اند و ارزش این پنج شرکت از ۲۳ مارس، مجموعا ۳ تریلیون دلار افزایش یافته است که تقریبا با مجموع ۵۰ شرکت ارزشمند بعدی شاخص اس اند پی ۵۰۰ برابر شده است. ارزش سهام اپل روزانه ۶.۸ میلیارد دلار افزایش یافت که بیشتر از ارزش امریکن ایرلاینز بود.

در سال ۲۰۱۷ میلادی از اپل به عنوان تحسین‌‌شده‌ترین شرکت در دنیا تقدیر به عمل آورده شد. مجله فوربز نیز شرکت اپل را به عنوان باارزش‌ترین برند در دنیا (از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸) معرفی کرد. در ماه آگوست سال ۲۰۱۸ ارزش سهام شرکت اپل از مرز یک تریلیون دلار گذشت و اپل به باارزش‌ترین شرکت فناوری در دنیا تبدیل شد.

از محصولات سخت‌افزاری شرکت اپل می‌توان به آیپد (Ipad)، آی‌مک (Imac)، مک‌بوک (Macbook)، آی‌پاد (Ipod)‌، آیفون (Iphone)، اپل واچ (Apple Watch)، اپل تی‌وی (Apple TV) و ایرپاد (Airpod) اشاره کرد. شرکت اپل در زمینه نرم‌افزارها دارای فعالیت‌های متعددی است که می‌توان آیتونز (ITunse)، آی‌لایف (ILife)، آی‌ورک (IWork) و مک اواس را نام برد.

همچنین شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۱۰ میلادی ۱۸ میلیارد سود خالص و ۶۲ میلیارد فروش داشته است. این شرکت دارای ۸۹ هزار کارمند در سراسر دنیا دارد. ارزش شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ از مرز یک تریلیون دلار عبور کرد و جالب توجه است که شرکت‌های اپل، آمازون و مایکروسافت تنها شرکت‌هایی با این درصد ارزش هستند.

اگرچه این شرکت‌ها در سه روز از هفته گذشته ضرر هنگفتی را متحمل شدند؛ اما همچنان باید توجه داشت که ارزش آنها ۲.۱ تریلیون دلار بیشتر از ابتدای سال است.

منبع: عصر ارتباط

درباره نویسنده
مهدی صادقی

ارسال یک نظر