در حال خواندن
سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه دستخوش تغییر شد/همراه اول با قدرت در صدر جدول
0

تئوری انتخاب در یک تعریف ساده، در مورد انتخاب‌ها و چگونگی و چرایی انجام آن‌هاست. تئوری انتخاب بیان می‌کند که ما به عنوان یک انسان برای به دست اوردن آنچه می‌خواهیم، چگونه رفتارمان را انتخاب می‌کنیم. بر اساس این تئوری تمامی آنچه ما انجام می‌دهیم یک رفتار است و نیز اینکه همه رفتارها عمدی بوده و از درون ما برانگیخته می‌شوند. انتخاب یک کالا یا یک خدمت نیز رفتاری است خودآگاه که براساس پیش فرض های از پیش تعیین شده ای صورت می گیرد. در هر خریدی فاکتورهایی مانند قیمت، کیفیت، سلیقه شخصی، جایگاه اجتماعی، نوع نیاز، طرز تفکر و بسیاری فاکتورهای دیگر نیز دخیل اند. درمورد خرید سیمکارت تلفن همراه نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. اینکه فرد کدام اپراتور را به عنوان گزینه خرید انتخاب می کند بستگی به موارد مذکور دارد. حتی پس از انتخاب اپراتور علاقمند است که سیمکارت اعتباری داشته باشد یا دایمی نیز مرحله دیگری از انتخاب وی است. بنابراین وقتی اپراتوری با اقبال عمومی مواجه می شود و اولویت اول مشترکان است، این نشاندهنده آن است که اپراتور انتخابی در پوشش فاکتورهایی که مدنظر خریدار بوده بهتر عمل کرده است. در گزارش پیش رو سهم اپراتورهای تلفن همراه از بازار تا پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ براساس آمار رگولاتوری مورد بررسی قرار می گیرد و این میزان با سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ مورد مقایسه قرار می گیرد.

خطوط واگذار شده دایمی و اعتباری

مطابق آمار ارایه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ تعداد خطوط واگذار شده دایمی اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب ۲۱ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۶۲۵ سیمکارت، ۶ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۹۰۳ سیمکارت و ۲۸۴ هزار و ۷۰۳ سیمکارت بوده است. مطابق با همین آمار تعداد خطوط واگذار شده اعتباری همین اپراتورها نیز به ترتیب ۸۲ میلیون و ۴۰۱ هزار  و ۴۳۸ سیمکارت، ۸۸ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۰۰ سیمکارت و ۸ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۵۵ سیمکارت بوده است.

با توجه به آمار مذکور جمع خطوط واگذار شده توسط اپراتور همراه اول ۱۰۳ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۶۳ سیکارت بوده است. اپراتور ایرانسل نیز ۹۵ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۲۰۳ سیمکارت در اختیار مشترکانش قرار داده است. رایتل نیز در مجموع ۸ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۶۵۸ سیمکارت واگذار کرده است.

با توجه به این آمار اپراتور اول تا پایان تابستان ۱۴۰۰ در واگذاری سیمکارت صدرنشین بوده و به نظر می رسد خریداران همچنان برند همراه اول را انتخاب اول خود می دانند. اما باید در ادامه بررسی کنیم که تا آن اندازه که سیمکارت های همراه اول برای خرید خواهان دارند، به قدری هم محبوب هستند که مشترک همچنان آن را نگهداری کرده و فعال نگه دارد؟

خطوط فعال دایمی و اعتباری

مطابق آمار ارایه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ تعداد خطوط فعال دایمی اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب ۲۰ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۵۶۰ خط، ۴ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۶۹۰ خط و ۱۷۸ هزار و ۲۱۳ خط بوده است. آمار مربوط به اپراتورها در بخش سیمکارت های فعال اعتباری نیز به ترتیب  ۵۰ میلیون و ۸۵۲ هزار مشترک و ۹۴۷، ۵۲ میلیون و ۵۸ هزار مشترک و ۸۲۶ و ۴ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۹۳۲ مشترک بوده است.

بنابراین جمع خطوط فعال دایمی و اعتباری هر یک از اپراتورها به ترتیب همراه اول ۷۱ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۵۰۷ خط فعال،  ایرانسل ۵۶ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۵۱۶ خط فعال و رایتل ۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۱۴۵ خط فعال است.

مطابق این آمار نه تنها همراه اول در واگذاری سیمکارت صدرنشین بوده است، بلکه توانسته با ایجاد رضایتمندی در مشترکانش وفاداری آنها را نیز کسب کند.

مقایسه سهم بازار اپراتورها در بهار و تابستان ۱۴۰۰

مطابق آمار منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مربوط به سه ماهه اول و دوم سال ۱۴۰۰ تعداد مشترکان اپراتور همراه اول با رشد ۵۱/۰ درصدی از ۵۳ میلیون و ۲۷۰ هزار مشترک به ۵۳ میلیون و ۵۴۰ مشترک رسیده است. وضعیت اپراتور دوم ریزشی بوده با ۹۵/۰ رشد منفی از ۴۳ میلیون و ۱۰ هزار مشترک در فصل بهار به ۴۲ میلیون ۶۰۰ هزار مشترک در فصل تابستان رسیده است. روند جذب مشترکان رایتل نیز صعودی بوده و تعداد مشترکان این اپراتور از ۳میلیون و ۷۱۰ هزار مشترک در بهار به ۳ میلیون و ۸۶۰ هزار مشترک در تابستان رسیده که معادل ۹/۳ درصد رشد بوده است.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر