در حال خواندن
قیمت ثابت تعرفه های اینترنت در کنار تورم، کرونا و تحریم
0

تورم در ایران مفهومی آشناست و هر شهروند ایرانی آن را با تمام گوشت و پوست و استخوان خود درک کرده است. اصولا زندگی در شرایط بدون تورم برای ایرانی ها تا اندازه زیادی پیچیده، عجیب و غیرقابل درک است. تغییر پی در پی قیمت ها در تمامی بخش ها اعم از خوراک و پوشاک و مسکن پدیده شایعی به شمار می آید که هرچند همواره موضوع گله و شکایت است اما دور از انتظار نبوده است. تعبیر عمومی از تغییر قیمت یک کالای اساسی در میان توده مردم تغییر زودهنگام قیمت تمامی کالاها و خدمات دیگر است. اما در این بین با یک استثنا مواجهیم. ثبات تعرفه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات. این ثبات قیمت در شرایطی اتفاق افتاده که در کنار رشد بی اندازه تورم در چند سال اخیر مساله کرونا نیز بر مسایل شرکت ها و سازمان ها افزوده شده است. هر چند به نظر می رسد که ظهور و شیوع کرونا به رونق بخش ارتباطات منجر شده است اما فشار بیش از حد به شبکه ارتباطی کشور مساله ای است که بدون رسیدگی و مراقبت نتیجه مطلوبی نه برای مالکان و نه برای مشترکان در درازمدت نخواهد داشت. بررسی تعرفه های ارتباطی موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته می شود.

وضعیت عمومی تعرفه های ارتباطی در ایران

در مورد تعرفه اینترنت کارشناسان و مسوولان اظهارنظرهای فراوانی داشته اند که از جمله آن ها می توان به نظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سابق در زمان شروع به کار خود اشاره کرد. آذری جهرمی در ۱۸ مرداد ۹۶ تعرفه اینترنت موبایل را ارزان اعلام کرده بود و این در شرایطی است که تا کنون تعرفه ها بر منوال سابق بوده و با تغییر همه جانبه شرایط هیچ گونه تغییری در تعرفه ها رخ نداده است.

از طرفی در بررسی صورت گرفته توسط وب سایت استتیستا در نوامبر ۲۰۱۷ قیمت اینترنت در ایران به عنوان ارزانترین اینترنت در جهان با رقم هزینه کرد میانگین ماهانه ۵.۳۷ دلار معرفی شده است که این رقم نه تنها با سایر سازوکارها در ایران مطابقت ندارد بلکه در مقایسه با رقم مشابه در ایالت متحده آمریکا که حدود ۶۶.۱۷ دلار بوده است نشان از ارزانی بدون برنامه آن دارد.

تاثیر تورم بر تعرفه های ارتباطی

همانطور که در مقدمه نیز بدان اشاره شد، افزایش تصاعدی قیمت ها در یک کشور که در علم اقتصاد به نام تورم شناخته می شود، بر تمام بخش های اقتصادی سایه می افکند. به طور مثال افزایش قیمت در بخش انرژی می تواند در تغییر قیمت شیر به عنوان یک کالای مصرفی اثرگذار باشد چراکه نه تنهه برای تولید شیر انرژی نیاز است، بلکه قیمت خرید، تعمیرات و نگهداری دستگاه های تولید شیر، دستمزد پرسنل و هر آنچه در چرخه تولید شیر لحاظ می شود، افزایش می یابد. بنابراین اگر در چنین شرایطی تولیدکنندگان شیر مجبور به حفظ قیمت های پیشین باشند باید برای مدیریت هزینه ها از سود خود کاهش دهند، از کیفیت محصولات بکاهند و یا اینکه دستمزد پرسنل را کاهش داده یا تعدیل نیرو کنند. بنابراین می توان پیش بینی کرد که برای شرکت های ارایه دهنده خدمات ارتباطی در شرایط تورمی و ثبات تعرفه ها چه روندی اتفاق افتاده است.

تاثیر کرونا و تحریم ها بر تعرفه های ارتباطی

در دو سال گذشته پدیده دیگری که بر اپراتورهای ارتباطی فشاری مضاعف وارد کرده، مساله کرونا بوده است. با بروز و شیوع بیماری کرونا تغییرات زیادی در نحوه زندگی افراد و کسب و کارها و فرآیندها ایجاد شد. تمامی این تغییرات در جهت انجام امور از حالت فیزیکی به حالت مجازی بوده است. در نتیجه هر فرآیندی که به صورت مجازی تعریف می شد باید بر بستر اینترنت جاری می شد و این یعنی بار شدید اضافی بر شبکه ارتباطی کشور. این میزان تقاضا برای استفاده از اینترنت در کنار تحریم هایی که اجازه ورود تجهیزات به کشور و تعویض بخش های فرسوده را نمی دادند در شرایط ثبات قیمت های استفاده از اینترنت وضعیتی غیرقابل تحمل بر اپراتورها را تحمیل کرده است که به نظر نمی رسد ادامه آن تحمل پذیر باشد.

با توجه به شرایطی که شرح آن رفت به نظر می رسد که در شروع سال جدید برای حفظ بقای اپراتورهای ارتباطی و نیز حفظ و ارتقای کیفیت سرویس های مخابراتی چاره ای جز افزایش تعرفه ها وجود نداشته باشد. هرچند این افزایش می تواند فشار جدیدی بر افراد و کسب و کارها وارد کند اما ادامه راه بدون این تغییر میسر نخواهد بود مگر آنکه راه حل سومی توسط دولت ارایه شود.

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر