در حال خواندن
همراه اول یار دبستانی دانش آموزان در ایام سخت کرونا
0

روز اول مهر همواره در خاطره ما ایرانی ها به عنوان روز بازگشایی مدارس ثبت شده است. این روز در واقع روز رسمی بازگشایی مدارس در نظر گرفته می شود هرچند که بعضی مدارس به دلیل ارایه کلاس های فوق برنامه شهریورماه را برای شروع مدارس در نظر می گیرند و یا اتفاقی که امسال باعث شد تاریخ شروع مدارس پانزدهم شهریورماه اعلام شود. روزی که هم برای والدین و هم برای دانش آموزان از هیجان و اهمیت خاصی برخوردار است. اما اول مهر امسال با وجود ویروس کرونا سر و شکل دیگری به خود گرفته است. نه از آن ترافیک شدید شهرهای بزرگ خبری بود و نه بچه مدرسه ای ها با لباس های همشکل و رنگارنگ در کوچه و خیابان دیده می شدند. دانشگاه ها هم خلوت و سوت کور شده اند. به نظر می رسد باید برای کودکان، نوجوانان و جوانانی که مانند سابق نمی توانند از بودن در مدارس و دانشگاه ها لذت ببرند و بی دغدغه و با شادی به یادگیری و مطالعه بپردازند فکرهایی بشود. از طرفی باید برای والدینی که تا پیش از این به گونه دیگری با مساله آموزش بچه ها رفتار می کردند نیز فکرهای دیگری بشود. شرکت ارتباطات سیار ایران در این راستا اقداماتی انجام داده است که در ادامه به آن می پردازیم:

شبکه شاد با اینترنت رایگان

شبکه شاد در سال تحصیلی جدید به یک پلتفرم آموزشی تبدیل شده است که امکانات خوبی را در اختیار دانش آموز و معلم قرار می دهد. این شبکه در سال گذشته به صورت رایگان به کمک دانش آموزان و معلمان آمده بود تا از طریق آن آموزش انجام شود و مساله تحصیل دانش آموزان به تعویق نیفتد. امسال نیز امکانات بسیار ارزنده ای به این شبکه افزوده شد تا مخاطبان آن بتوانند با سرعت بیشتر، مشکلات کمتر و نیز با لذت بیشتر به یادگیری بپردازند.

از جمله این امکانات می توان به زیباسازی و بازطراحی رابط کاربری، احراز هویت و اعطای نقش به کاربران، حضور و غیاب، ارتباط زنده یک طرفه، پخش زنده کلاسی ارتباط زنده دوطرفه، تماس دو سویه، تماس تصویری، تکالیف دانش آموزان، آزمون ساز و پروفایل دانش آموز کارپوشه اشاره کرد.

با استفاده از شبکه شاد و امکانات جدید آن دانش آموزان می توانند در فضایی که جذابیت های بصری بیشتری نسبت به سابق دارد آموزش ببینند، تکالیفشان را حل کنند و آزمون بدهند. در واقع این سامانه به گونه ای طراحی شده است که در عین حال که فضای درس و مدرسه را برای دانش آموزان تداعی می کند، می تواند تجربه ای ارزشمند برای کودکان و نوجوانان برای یادگیری به شیوه مجازی باشد. چیزی که خواه ناخواه در آینده نزدیک حتی پس از ریشه کن شدن ویروس کرونا نیز به دلیل کنترل آلودگی ها، ترافیک و مسایل زیست محیطی به سمت این نوع آموزش ها حرکت خواهیم کرد.   

انارستان سیم کارت ۶ تا ۱۸ ساله ها

سیم‌کارت انارستان، سیم‌کارت اعتباری رایگانی است که برای مجموعه کودکان و نوجوانان (سنین ۶ تا ۱۸ سال) ایرانی و پاسخ به نیازها و خواسته‌های آنها طراحی شده است. این سیم‌کارت ضمن پوشش دادن تمامی نیازهای مکالمه و پیامک این گروه سنی، امکان استفاده از فضای اینترنتی سالم، امن و پرسرعت، با بسته های متنوع، متناسب با سن آنها را فراهم می‌کند. از طریق این سیم کارت امکان اتصال به دنیای بزرگی از برنامه‌های جذاب و مفید فراهم می شود.

از طریق این سیمکارت ها امکان مکالمه و ارسال پیامک در سرتاسر ایران با تعرفه مشابه سیم‌کارت های اعتباری همراه اول. (تعرفه سیم‌کارت‌های اعتباری)، فعال‌سازی خودکار سرویس اینترنت پاک پرسرعت بر روی سیم‌کارت، استفاده از سرویس‌ها و نرم افزارهای انارستان (این سرویس‌ها شامل مشاوره آنلاین، رایا مدرسه، کتابخانه دیجیتال، فروشگاه محتوای درسی، آزمون آنلاین، مشاوره هوشمند تلفنی و … هستند) وجود دارد.

سرویس اینترنت دانش‌آموزی

از آنجا که ممکن است برای برخی از والدین دسترسی بدون نظارت به فضای مجازی دغدغه های جدیدی را ایجاد کند، شرکت ارتباطات سیار ایران با ره اندازی سرویس اینترنت دانش آموزی به کمک والدین دانش آموزان آمده است.

این سرویس به منظور ایجاد فضای امن اینترنت و برای استفاده دانش‌آموزان از محتوای آموزشی مورد نیاز تعریف شده است که دسترسی به آن از طریق شماره گیری کد دستوری(ستاره مربع) مکانپذیر خواهد بود. والدین می‌توانند برای اطمینان از دسترسی فرزندان خود به فضای اینترنتی سالم، این سرویس را فعال کنند.

با فعالسازی این سرویس امکان دسترسی فقط به محتوای آموزشی در نظر گرفته شده، وجود خواهد داشت؛ همچنین در هر زمان که والدین تمایل داشته باشند، می‌توانند سرویس اینترنت دانش‌آموزی را غیرفعال کرده و مطابق روال قبل به کلیه محتوای اینترنتی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

ارائه بسته‌های دیتای آموزشی

برای آن دسته از دانش‌آموزان و معلمان که از بسترهای دیگر آموزشی استفاده می‌کنند، بسته‌های اینترنت آموزش با تخفیف ویژه‌‎ای در نظر گرفته شده است.

این بسته‌ها که در روزهای آتی با کددستوری فعال می‌شوند، برای استفاده از محتوای آموزشی مورد نیاز دانش‎آموزان و معلمان در نظر گرفته شده است و شامل حال تمامی مشترکان همراه اولی خواهد شد.

با توجه به خدماتی که شرح آن داده شد، به نظر می رسد که در وضعیت فعلی شیوع کرونا و در شرایطی که نه تنها وضعیت بسیاری از شهرهای کشور عزیزمان از حالت قرمز خارج نشده، بلکه در وضعیت فوق قرمز به سر می بریم؛ شرکت ارتباطات سیار ایران توانسته است در راستای مسئولیت های اجتماعی خود برای تمامی گروه هایی که به نوعی درگیر مساله آموزش و یادگیری هستند قدم های بزرگی بردارد. فعالیت هایی که علاوه براینکه می تواند در گذار از شرایط کرونا بسیار به کار آید، همچنین می تواند تجربه ای ارزنده برای آموزش های مجازی در دوران پسا کرونا و نیز ترویج کننده سبک جدی از زندگی در آینده باشد.

درباره نویسنده
مهدی صادقی

ارسال یک نظر