در حال خواندن
۵G در ایران افتتاح شد یا می شود؟
0

رییس جمهوری در جلسه امروز هیات دولت از راه اندازی نخستین شبکه نسل پنجم تلفن همراه در ایران، در شهر تهران در آینده ای نزدیک خبر داد.

براساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی از ورود ایران به شبکه نسل پنجم تلفن همراه در شهر تهران خبر داد که به گفته وی به تدریج گسترش می‌یابد. روحانی تأکید کرد: نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست، برای اقتصاد دیجیتال کشور است. سال گذشته مرکز هوش مصنوعی را تشکیل دادیم و امسال هم اعلام می‌کنیم که فعالیت نسل پنجم را شروع کردیم.

این در حالی است که پس از ساعاتی از انتشار این خبر یکی از اپراتورهای تلفن همراه مدعی شد که با همکاری وزارت ارتباطات و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نخستین سایت ۵G ایران را راه اندازی کرده است.

در همین حال براساس سخنان رییس جمهوری نسل ۵ تلفن همراه به زودی در چند نقطه تهران به بهره برداری می رسد و این در حالی است که یک اپراتور در اقدامی قابل توجه از افتتاح اولین سایت ۵G در حاشیه جلسه هیات دولت خبر می دهد.

با وجود اینکه رییس جمهور، وزارت ارتباطات را موظف می کند تا در چند روز آینده جزییات این طرح را اطلاع رسانی کند اما به یکباره اپراتور دوم از وزیر ارتباطات نیز سبقت می گیرد و خبر از راه اندازی این نسل در مرکز تحقیقات مخابرات ایران که ذیل وزارت ارتباطات است، می دهد.

اینکه این اجازه داده می شود که این اپراتور در اقدامی تبلیغی راه اندازی ۵ G را به نام خود تمام کند موضوعی است که پاسخ آن در اختیار وزارت ارتباطات و نهادهای نظارتی این مجموعه است که تاکنون سکوت کرده اند؛ اما نکته دیگری که به چشم می خورد، هیچ رد پایی از این اپراتور در پوستر اطلاع رسانی و تبلیغاتی وزارت ارتباطات در ارتباط با مزایای ۵G  به چشم نمی خورد.

البته فارغ از این هیاهوی تبلیغاتی اینکه در حال حاضر چه تعداد گوشی تلفن همراه در ایران امکان برقراری ارتباط با استفاده از شبکه ۵G را دارند نکته ای است که وزارت ارتباطات می تواند در کنار پاسخ به سایر ابهامات به این نکته نیز اشاره کند.

درباره نویسنده
مهدی صادقی

ارسال یک نظر