در حال خواندن
این پیامک را جدی بگیرید
0

مشترک گرامی، در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک های تبلیغاتی عدد ۱ را به شماره …. ارسال کنید…، این پیامکی است که این روزها به مشترکان اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه ارسال شده است. این پیامک هرچند دیرهنگام سر از گوشی های تلفن همراه درآورد اما با این وجود، تعیین کننده تکلیف پیامک‌هایی است که گاه نیمه شب، کاربران تلفن همراه را آزرده خاطر می‌کند. اواخر زمستان سال گذشته بود که بار دیگر مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر ضرورت کسب تکلیف اپراتورهای تلفن همراه از مشترکان تاکید کردند و اینک با گذشت حدود دو الی سه ماه، اپراتورها به این فرمان اجابت کرده‌اند اما همچنان به ارسال پیامک تبلیغاتی ادامه می دهند!
نود آی سی تی – این روزها در حالی به مناسبت ۱۷ ماه مه روز جهانی ارتباطات بازار حرف و سخن درباره نوآوری‌ها در این عرصه داغ است که پدیده های دیروز ارتباطات هر روز ابعاد جدیدی در زندگی بشری پیدا می کنند.
فعالان عرصه تبلیغات که برای گرم کردن میدان عمل خود، ابزارهای مختلف ارتباطی را آزموده‌اند این روزها اشتیاق بیشتری به استفاده از پیامک‌های تبلیغاتی نشان داده‌اند و بر راه‌های ممر درآمد اپراتورهای تلفن همراه افزوده‌اند.
محتوای این پیامک‌ها حوزه‌های مختلفی از فرهنگ و اقتصاد گرفته تا سیاست را در بر می گیرد و گاه حجم بالای پیامک‌های ارسالی در زمان تبلیغات انتخابات، گوشی‌های تلفن همراه مشترکان را نشانه می‌گیرد.
گذشته از این، پیامک‌های تبلیغاتی به عنوان وسیله‌ای برای رونق در کسب و کار بیش از سایر حوزه‌ها مورد توجه است.
از دستور نقشه تا جواز، نظارت و اجرا. گروه … شماره ….؛ فرصت طلایی تخفیف نصب و شارژ رایگان اینترنت پرسرعت… ؛ ایمپلت اصل ساخت کشور … فقط یک هفته با قیمت ۹۹۵ هزار تومان؛ به هر نیاز شما پاسخ می دهیم، به شماره …. پیامک بزنید و سرویس ارسال انبوه پیامک. هر پیامک … ریال مشتی از خروار هزاران پیامکی است که برای رونق و کسب درآمد به مشترکان تلفن همراه ارسال شده است.
ارسال این پیامک‌ها در حالی تا پیش از این بدون کسب اجازه از مشترکان ارسال می‌شد که به اعتقاد شماری از کارشناسان، شماره تلفن همراه افراد، حریم خصوصی آنها تلقی می شود و ورود غیرهماهنگ به این حریم و اختلال در ارتباطات مشترکان نقض حقوق شهروندان تلقی شده و مذموم و ناپسند است.
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با رویکرد رعایت حقوق مشترکان، تمامی اپراتورها را موظف کرده است که برای ارایه خدمات پیامک انبوه در قالب اطلاع‌رسانی، خبری، تبلیغاتی، بازی و سرگرمی و موارد مشابه، قبل از شروع ارایه خدمات و پس از تایید این کمیسیون، مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح قانونی دریافت کرده و پس از تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه خدمات را آغاز کنند.
براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تمامی اپراتورها باید ضمن اطلاع‌رسانی مناسب درباره نوع خدمات پیامک انبوه، قبل از ارسال پیامک، موافقت مشترک را دریافت کرده و قبل از هرگونه اقدام، راهکارهای اجرایی این کار را با رگولاتوری هماهنگ و تاییدیه لازم را دریافت کنند.
مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بدون کسب اجازه قبلی از مشترک از روز ۱۹ بهمن ماه سال گذشته به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده و این اپراتورها ملزم به اجرای آن هستند؛ با این وجود، تداوم ارسال پیامک تبلیغاتی همچنان مورد اعتراض برخی مشترکان است.
در میان مشترکان تلفن همراه، ارسال پیامک‌های تلفن همراه موافقان و در عین حال مخالفانی جدی دارد.
 
هر که را افزون خبر جانش فزون
برخی از مشترکان نظیر علی اسلامی به این پیامک‌ها به منزله برخورداری از یک فرصت رایگان نگاه می‌کنند.
اسلامی ۲۹ ساله با اشاره به مصرع هر که را افزون خبر جانش فزون می گوید: زحمت پیامک‌های تبلیغاتی تنها فشردن دکمه گوشی تلفن همراه برای باز کردن پیامک است و در قبال آن، برخی اطلاعات و تبلیغات تصادفی ممکن است در زندگی پرمشغله امروز یاریگر ما باشد.
نسرین محمدی، بانوی ۴۲ ساله نیز نگاه مثبتی به پیامک‌های تبلیغاتی دارد اما ملاحظاتی را نیز قایل است.
خانم محمدی می گوید: نگاه من به تبلیغات پیامکی مثبت است اما باید در نظر داشت که متاسفانه این تبلیغات یکسویه است و تنها منافع شرکت‌ها را در بر می گیرد نه شهروندان.
این بانوی شیرازی با اشاره به مضامین برخی پیامک‌های تبلیغاتی می گوید: ارسال پیامک بدون اجازه باید منافع دو جانبه برای ارسال کننده و دریافت کننده در برداشته باشد و شرکت‌های تبلیغاتی باید منافعی را نیز برای دریافت کننده پیامک در نظر بگیرند.
این مشترک تلفن همراه افزود: به عنوان مثال اینکه برای مدت یک هفته تنها تخفیف ارایه یک خدمت باشد کافی نیست و بیشتر تبلیغ شرکت است.
این بانوی شیرازی معتقد است که شرکت‌های تبلیغاتی باید ملاحظه ساعت ارسال پیامک و دریافت آن از سوی تلفن های همراه را داشته باشند، چرا که دریافت پیامک نابهنگام در مواقعی نظیر بامداد و نیمه شب آزاردهنده است و ممکن است حتی سلامت افراد را به مخاطره بیندازد.
در نقطه مقابل برخی مشترکان تلفن همراه از پیامک‌های تبلیغاتی به عنوان ضد تبلیغ یاد می‌کنند و ارسال شدن این پیامک‌ها بدون اجازه مشترک را علت این نوع نگاه و دیدگاه خود می‌دانند.
فریدون شیرازی از مشترکان تلفن همراه می گوید: پیامک‌های تبلیغاتی عامل اختلال در کار و فعالیت روزانه و باعث بی توجهی به برخی پیامک‌های مهم و حیاتی است که گاه از سوی نزدیکان و اقوام ارسال می شود و عملا کاربرد و فلسفه ابداع و ارسال پیامک را تحت الشعاع قرار داده است.
این شهروند ساکن در غرب شیراز تاکید دارد که برخی اپراتورهای تلفن همراه اجازه ندارند که بدون اجازه مردم به آنها پیامک بفرستند.
شیرازی با اشاره به اینکه با وجود اعلام عدم تمایل خود به یکی از اپراتورهای همراه، همچنان از سیم کارت این اپراتور پیامک تبلیغاتی ارسال می شود، تصریح می‌کند که ارسال پیامک کسب اجازه از مشترک و اعمال نشدن آن توهین به شعور مردم است.
 
مشترکان می‌توانند شکایت کنند
در این باره، نظر یک مدیر شرکت مخابرات ایران به عنوان اپراتور اول خدمات تلفن همراه کشور را جویا شدیم.
مدیرعامل شرکت مخابرات استان فارس که شرکت متبوعش به واسطه شمار مشترکان تلفن همراه جایگاه دوم در کشور را به خود اختصاص داده است، می‌گوید: کسب اجازه از مشترکان درباره ارسال پیامک تبلیغاتی، تکلیفی است که از سوی رگولاتور به همه اپراتورها اعلام شده است و در صورتی که مشترکان تلفن همراه، عدم تمایل خود را در پاسخ به پیامک کسب اجازه اعلام کنند، بلافاصله این موضوع در سیستم ارسال پیامک مورد ملاحظه و اعمال قرار می‌گیرد و از آن پس دیگر برای مشترک، پیامک تبلیغاتی ارسال نخواهد شد.
عبدالعظیم قنبریان می‌افزاید: در صورتی که ارسال پیامک تبلیغاتی برای این دسته از مشترکان ادامه یابد، اپراتور موظف به پاسخگویی است و ما به عنوان اپراتور همراه اول حتما پاسخگو خواهیم بود و با شرکت و فرد خاطی برخورد خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که با وجود گذشت ۱۰ یا ۱۵ روز از اعلام عدم تمایل برخی مشترکان به دریافت پیامک تبلیغاتی، هنوز این موضوع اعمال نشده و ارسال پیامک‌ها ادامه دارد؛ آیا این زمان برای اعمال این محدودیت کافی نیست، می‌گوید: به محض اینکه پیامک عدم تمایل به عنوان مثال عدد ۱ از سوی مشترک ارسال می‌شود، این موضوع در سیستم اعمال می‌شود و اگر اشتباها پیامک تبلیغاتی ارسال شود، مشترک حق شکایت دارد و اپراتور پاسخگو خواهد بود.
قنبریان عنوان می‌کند: این گروه از مشترکان تلفن همراه می‌توانند از طریق دفاتر بازرسی اپراتورهای نسبت به اعلام شکایت خود اعلام کنند و این موضوع در اپراتور اول تلفن همراه، در سایت اینترنتی اپراتور نیز در نظر گرفته شده است.
وی می‌گوید: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به عنوان ناظر بر فعالیت اپراتورها نیز می‌تواند محلی برای پیگیری شکایات مشترکان تلفن همراه باشد و آنها از این طریق، حقوق خویش را مطالبه کنند.
منبع: ایرنا فارس

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر