در حال خواندن
تبلت به فهرست اسباب بازی کودکان نفوذ کرد
0

آلکس ۱۰ روزه بود که مادرش، بث لمان بروکس، آی‌پد را جلویش گذاشت. بث در این مورد می‌گوید: با خودم فکر کردم که آلکس نمی‌تواند صدمه‌ای به تبلت وارد کند، پس چرا نگذارم که با آن کار کند؟ زمانی که آی‌پد را جلوی آلکس گذاشتم، احساس کردم که از آن خوشش آمده و نسبت به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد. با یک جست‌وجوی سریع در یوتیوب،‌ صدها ویدیو پیدا خواهید کرد که مادران برای نشان دادن مهارت‌های کودک زیر یک سال‌شان آن را به اشتراک گذاشته‌اند. اما بعضی از این ویدیوها واقعا گویای این است که کودکان امروزی به فناوری اعتیاد دارند و ابزارهای مدرن جزو لاینفک زندگی آنها شده است. در بیشتر این ویدیوها می‌بینیم که کودک بسیار کوچک است و هنوز پوشک پایش است، اما خیلی ماهرانه صفحه نمایش را لمس می‌کند و روی آن ضربه وارد می‌کند. اورواشی سن از نیویورک نیز یکی از مادران آمریکایی است که ادعا می‌کند پسر ۱۱ ماهه‌اش به نام ایشان، هنوز به نه ماهگی نرسیده، قادر است با صفحه نمایش تبلت کار کند. او می‌گوید: شاید حتی قبل‌تر هم می‌توانست؛ مثلا زمانی که شش یا هفت ماه بیشتر نداشت. سن یکی از اعضای گروهUpper West Side Moms است که در وب‌سایتی به همین نام مطالبی شامل نگهداری از کودکان، آشپزی و خانه‌داری می‌نویسند. سن می‌گوید که درباره استفاده فرزندش از فناوری احساس تضاد دارد. زیرا واقعا نمی‌داند که این ابزارها به رشد کودکش کمک می‌کند یا به او صدمه وارد می‌کند. سوزی وولفسان، یکی دیگر از مادان عضو این سایت نیز درباره پسر ۱۳ ماهه‌اش اظهار نگرانی کرده و می‌گوید: زمانی که پسرم نشسته و دارد با تبلت بازی می‌کند، احساس گناه می‌کنم. اما واقعیت این است که فقط زمانی که تبلت را به دستش می‌دهم، راحت غذا می‌خورد و در مواقع دیگر به زور باید به او غذا بدهم. از طرفی هم فکر می‌کنم که او واقعا دارد کار کردن با تبلت را یاد می‌گیرد و این چیز ارزشمندی است.
ترجمه: نسترن صائبی منبع: ABCNews
جالب است بدانید که مطالعات دانشکده ارتباطات نورث‌وسترن از دو هزار و ۳۰۰ پدر و مادر صاحب کودکان زیر هشت سال نشان می‌دهد که ۳۷ درصد آنها بدون نگرانی تبلت یا گوشی هوشمندشان را در اختیار کودکان‌شان قرار می‌دهند. در حالی که بیش از ۵۴ درصد آنها درباره استفاده کودکان‌شان از ابزارهای همراه احساس نگرانی کرده و معتقدند که این ابزارها تاثیر منفی روی فعالیت‌های فیزیکی کوکان خردسال دارند. جالب‌تر اینجاست که فقط ۱۰ درصد والدین آمریکایی سعی می‌کنند که از طریق این ابزارها به کودکان شان آموزش دهند. این نگرانی‌ها و دوگانگی زمانی به اوج می‌رسد که والدین می‌بینند که فرزندشان محو این ابزارها شده‌اند. بر همین اساس ABCNews تصمیم گرفت که آزمایش‌هایی را انجام دهد تا ببیند کودکان بین آی‌پد و مادرشان کدام را انتخاب می‌کنند. نتیجه شاید کمی وحشتناک باشد،‌ چون اکثریت قریب به اتفاق این بچه‌ها، تبلت را به مادرشان ترجیح می‌دهند و اصلا نمی‌توانند در مقابل این اسباب‌بازی‌های دیجیتالی‌شان مقاومت کنند. به طور مثال، بارها و بارها آزمایش کردند و دیدند که پسر سوزی وولفسان زمانی که مجبور می‌شود میان مادر و تبلت یکی را انتخاب کند، یک راست به سراغ تبلت‌اش می‌رود.
تولیدکنندگان گوش به زنگ باشند آمازون، سازنده تبلت‌های کیندل فایر به تازگی اپلیکیشنی معرفی کرده که Kindle FreeTime نام دارد. این برنامه کاربردی برای پدر و مادرها طراحی شده و ابزارهای بسیار ساده‌ای را در اختیار آنها می‌گذارد تا تجربیات کودک‌شان را شخصی‌سازی کنند. این اپلیکیشن به پدر و مادرها این امکان را فراهم آورده که برای کودکان‌شان زمان خاصی را انتخاب کنند و کودک بعد از چند دقیقه تماشای ویدیو یا بازی کردن، دیگر نمی‌تواند با آن کار کند. آکادمی آمریکایی Pediatrics (امراض کودکان) هنوز در مقابل این مساله مهم سکوت اختیار کرده است. اما پزشکان آن توصیه کرده‌اند که به هیچ وجه این صفحه‌نمایش‌های تعاملی را در اختیار کودکان خود نگذارید. آنها توصیه می‌کنند که حتی اجازه ندهید کودکان برنامه تلویزیونی مخصوص بچه‌ها را تماشا کنند. آنها در عوض به خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنند که تا می‌توانند با کودکان‌شان صحبت کنند و با آنها بازی‌های سنتی و بدون ساختار انجام دهند. زیرا آنها معقتدند که این کارها باعث یادگیری کودکان می‌شود، نه استفاده از تبلت و گوشی. اما در مقابل، گری اسمال، نویسنده کتاب iBrain و پروفسور امراض کودکان و علم رفتارشناسی می‌گوید: در دورانی که کودکان نیاز دارند مهارت‌های زبانی خود را توسعه دهند و تشخیص حالت‌های چهره را یاد بگیرند، نباید آی‌پد در جلوی آنها گذاشته شود. با این حال، هنوز هیچ مطالعه‌ای انجام نشده که نشان دهد تبلت‌ها چه تاثیراتی روی کودکان زیر یک سال می‌گذارد. زیرا این مساله بسیار جدید است. اما مطالعاتی که روی کودکان بزرگ‌تر انجام شده، نشان می‌دهد که آنها با استفاده از ابزارهای تعاملی خیلی راحت‌تر و سریع‌تر یاد می‌گیرند.براساس گزارشی که ماه مارس توسط مرکز مطالعات گروه هزاره ارایه شده، محققان ادعا می‌کنند که کودکان زیر یک سال خیلی زود استفاده از صفحه‌نمایش‌های لمسی را یاد می‌گیرند؛ مثل بازی‌‌های ویدیویی مناسب سن‌شان. اما کارشناسان رشد کودک معقتدند که این امر دلیل نمی‌شود که تبلت را جزو اسباب‌بازی‌های کودکان قرار دهیم. بلکه باید با ابزارهای آموزشی به رشد آنها کمک کرد و با آنها رودر رو تعامل کرد. آنها واقعا نگران آلکس‌های کوچک و زیر یک سالی هستند که به جای بازی و جست‌وخیز کردن در مقابل این اسباب‌بازی‌های مدرن خشک‌شان زده است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر