در حال خواندن
جزییات معامله موقت هسته‌ای ایران و آمریکا
0

هنوز چند ساعتی از درخواست محافظه‌کاران آمریکایی در «واشنگتن پست» برای سخت‌گیری هر چه بیشتر بر ایران نمی‌گذرد که دیگر روزنامه آمریکایی از مقامات این کشور خواسته‌اند که یک معامله با ایران انجام دهند؛ معامله‌ای که نیویورک تایمز جزییات آن را هم مشخص کرده است.
این روزها، در میان سیاستمداران ایرانی و آمریکایی، روزهای فرستادن پیام‌های متفاوت است؛ پیام‌هایی گاهی از جنس تمایل به دوستی و گاهی ‌از جنس ادامه دشمنی و سر‌سخت‌تر شدن در دشمنی. هنوز چند ساعتی از درخواست محافظه‌کاران آمریکایی در «واشنگتن پست» برای سخت‌گیری هر چه بیشتر بر ایران نمی‌گذرد که دیگر روزنامه آمریکایی از مقامات این کشور خواسته‌اند که یک معامله با ایران انجام دهند؛ معامله‌ای که نیویورک تایمز جزییات آن را ‌مشخص کرده است. به گزارش «تابناک»، «نیویورک تایمز» از مقامات آمریکایی خواسته ‌که در نخستین روزهای ریاست جمهوری روحانی، او را ‌آزمایش کنند که آیا واقعا در صدد تغییر در مسیر سیاست‌های ایران است یا تنها ‌لفظی از تغییر سخن می‌گوید. به باور نویسنده این روزنامه، این آزمایش ارائه یک پیشنهاد موقت برای پرونده هسته‌ای ایران از سوی آمریکایی‌ها برای دولت جدید ایران است؛ پیشنهادی که ایرانیان به سختی بتوانند آن را رد کنند. این پیشنهاد را می‌توان بیشتر در مقابل بیشتر نامید؛ یعنی ایرانیان هر چه بیشتر ابعاد تهدیدآمیز مسأله هسته‌ای خود را شفاف کنند، بیشتر هم از تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور برداشته می‌شود. این پیشنهاد باید محدود به برنامه هسته‌ای ایران باشد، به گونه‌ای که غرب مطمئن شود ‌ایران نخواهد توانست به زودی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. غرب همچنین باید از ایران بخواهد که از نصب سانتریفیوژهای جدید نیز خودداری کند. همچنین ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی خود را متوقف کند. البته دولت اوباما هم باید تا جایی که قانون به آنان اجازه می‌دهد، در درون دولت تحریم‌های نفتی و مالی ایران را بردارد. دولت آمریکا همچنین باید اجازه دهد که ایران بتواند چند صد هزار از صادرات بیش از یک میلیون بشکه‌ای نفت خود را به بازار عرضه کند. این معامله باید در مراحل گوناگونی انجام گیرد تا دو طرف‌ بتوانند برای هم اعتماد‌سازی کنند. دولت آمریکا نباید انتظار داشته باشد که همه مسائل حل شود، بلکه مرحله به مرحله با اعتماد‌سازی می‌توان به توافق یا معامله نهایی نزدیک شد. همچنین دولت آمریکا نباید درباره چنین معامله‌ای به ایرانیان بگوید یا این معامله را قبول کنید و یا منتظر اقدام بعدی ما باشید. نخبگان حاکم ایرانی اولتیماتوم را نمی‌پذیرند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر