در حال خواندن
جهش در عملکرد شرکت ارتباطات مبین‌نت در سال ۱۴۰۰
0

به نظر می رسد که چرخه احساس نیاز و اختراع برای بشر پایانی نداشته باشد. همواره چیزی هست که از بودنش ناخشنودیم، آنقدر این احساس ناخوشایند بزرگ و بزرگتر می شود که به صورت یک مساله جدی در می آید، سپس فرآیند بررسی و حل مساله آغاز می شود و در نهایت جواب مساله به صورت یک اختراع در اختیار عموم قرار می گیرید. هنوز زمان زیادی از لذت بردن از اختراع جدید نگذشته که دوباره در همان اختراع نوظهور هم موارد پراشکالی می بینیم که باید حل شوند.

در حوزه پیشرفت های فناوری ارتباطی یکی از چالش ها همواره حذف «سیم» بوده است. ارتباط مطلوب چه در حوزه مخابرات و چه بر بستر اینترنت ارتباط بی سیم است. هرچند که سال ها  از ورود فناوری های بی سیم به کشورمان می گذرد اما کیفیت این نوع ارتباط هنوز هم در بسیاری از نقاط یک چالش اساسی به شمار می آید.

آنچه در این گزارش به آن پرداخته ایم بررسی عملکرد و نحوه کار شرکت ارتباطات مبین نت به عنوان شرکتی نام آشنا در حوزه اینترنت بی سیم است.

تاریخچه شرکت

شرکت ارتباطات مبین نت با هدف ارایه خدمات ارتباطات پهن باند بی سیم در مقیاس کشوری در آذرماه سال ۱۳۸۷ تاسیس شد و فعالیت رسمی خود را در سال ۱۳۸۹ آغاز کرد. این شرکت ۸ سال پس از تاسیس یعنی در سال ۱۳۹۵ موفق شد شبکه بی سیم سراسری خود را بر بستر TD-LTE راه اندازی کند.

از دیگر سرویس های ارایه شده توسط شرکت ارتباطات مبین نت می توان به خدمات اینترنت اختصاصی، شبکه‌های گسترده‌ی ارتباطی و اینترنت مدیریت شده، طیف وسیعی از خدمات مرکز داده نظیر سرورهای مجازی و اختصاصی اشاره کرد.

شرکت مبین نت همچنین در سال‌های اخیر خدمات مبتنی ‌بر اینترنت اشیاء و رایانش ابری و خدمات یکپارچه‌ در حوزه‌ خدمات خانگی، اداری و سازمانی را به لیست خدمات خود افزوده است.

سرمایه این شرکت در حال حاضر ۶ هزار میلیارد ریال است که ۸۰ در صد از مالکیت آن در اختیار شرکت ارتباطات سیار ایران است.

 

FWA چیست

با توجه به اینکه شرکت ارتباطات مبین نت خدمات خود را بر پایه فناوری FWA ارایه می دهد در ادامه مختصری در مورد این فناوری (به نقل از ماهنامه پیوست) توضیح داده می شود.

عبارت FWA یا Fixed Wireless Access راهکاری است که در حوزه بی‌سیم به ‌صورت ثابت خدمات را به مشتریان انبوه و سازمانی ارائه می‌دهد.

یکی از فناوری‌های رایج و قدیمی در خصوص ارائه سرویس بر بستر بی‌سیم انتقال اطلاعات روی رادیوهای نقطه به نقطه و با استفاده از فناوری وای‌فای بود. با توجه به اینکه عمدتاً این فناوری روی باند آزاد ۸/۵ و ۲۴ گیگاهرتز کار می‌کند، بنابراین افزایش لینک‌ها موجب ایجاد تداخل و همچنین منجر به افزایش تعداد دکل‌ها در سطح شهر می‌شد که عملاً روش مناسبی برای ارائه سرویس به مشترکان انبوه به حساب نیامده و تنها در حوزه سازمانی به دلیل کمتر بودن تعداد مشترکان بستر مناسبی برای انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر فناوری به‌روزتری با نام TD-LTE در حوزه FWA در کشور فعال شده که  نوع خاصی از نسل چهارم ارتباطی است که زیرشاخه استاندارد ۳GPP تعریف می‌شود. یکی از مزایای این فناوری، برخورداری از ویژگی پهنای باند گسترده‌تر در حوزه ارائه سرویس‌های مبتنی بر دیتا نسبت به فناوری‌های نسل‌های قدیمی‌تر ارتباطی است. TD-LTE در واقع فناوری ۴G است که در مقایسه با FD-LTE از پهنای باند فرکانسی در Downlink  و Uplink استفاده بهینه‌تری می‌کند. در واقع پهنای باند فرکانسی در هر زمان بین ارسال و دریافت اطلاعات با نسبت دلخواه تنظیم می‌شود.

یکی از نکاتی که در مورد فناوری TD-LTE باید مورد توجه قرار گیرد،  فرکانسی است که این فناوری در ایران روی آن ارائه می‌شود. فناوری TD-LTE در فرکانس کاری سه و نیم گیگاهرتز در ایران ارائه می‌شود. این در حالی است که در کشورمان محدودیت‌هایی برای فناوری TD-LTE در زمینه سرعت ارسال داده و پهنای ‌باند وجود دارد و اپراتور نمی‌تواند پهنای ‌باند فرکانسی خود را به بالای ۲۰ مگاهرتز برساند و ارائه دهد.

طرح های ارایه شده توسط مبین نت

مبین نت دارای مجوز ارایه خدمات باند پهن بی سیم ثابت در سراسر کشور است و خدمات اینترنت ثابت بی سیم خود را در ۱۲۰ شهر به حدود ۴۰۰ هزار مشترک ارایه کند.

شرکت مبین نت برای آن دسته از کاربران حرفه ای اینترنت که علاوه بر سرعت بالا نیاز به اینترنت با پینگ پایین دارند، اینترنت LTE ارایه می کند.

طرح‌های خرید اینترنت LTE خانگی، در دو سطح پرایم و پرو به همراه مودم، سیم‌کارت و حجم اینترنت ارائه می‌شوند.

از دیگر طرح های ارایه شده توسط مبین نت طرح‌های مودم فضای باز است که به همراه اکسس پوینت، سیم‌کارت و حجم اینترنت برای کاربرانی که در محدوده پوشش اینترنت LTE قرار ندارند، طراحی شده است. بدین‌صورت که مودم در محیط بیرونی منزل یا محل کار (مانند پشت بام یا تراس) و اکسس پوینت در محیط داخلی نصب می‌گردد و امکان اتصال به صورت Wi-Fi یا کابل را مهیا می‌کند.

اینترنت جیبی LTE طرح دیگری است که در تمامی طرح های آن مودم جیبی، سیم‌کارت، حجم اینترنت با پوشش سراسری دیده شده است.

تنوع بخشی، سفارشی سازی و ارایه SLA در محصولات و خدمات سازمانی از اصلی ترین مزیت های رقابتی مبین نت به شمار می آید.

اقدامات و دستاوردهای مبین نت

یکی از اقدامات موثر شرکت مبین نت بهره برداری از ساختمان جدید این شرکت و اختصاص آن به ساختمانی مستقل برای بازاریابی و فروش بوده است.

عاملیت عرضه و پشتیبانی از سیم کارت های همراه اول از اقدامات قابل توجه شرکت مبین نت بوده است.

یکی از دستاوردهای شرکت مبین نت افزایش ۶۰ درصدی این شرکت و افزایش ۲۰ درصدی آرپوی مشتریان سازمانی بوده است.

همچنین می توان از افزایش ۲۳ درصدی تعداد و ۱۵ درصدی آرپوی مشتریان اینترنت اشتراکی به عنوان دستاورد دیگر این شرکت یاد کرد.

شرکت مبین نت همچنین موفق به بهبود شاخص های مالی به دلیل افزایش ۵۷ درصدی درآمدها و مدیریت هزینه ها شده است.

کسب نشان تقدیر دو ستاره از جایزه ملی مدیریت مالی ایران و کسب اعتبار شرکت دانش بنیان تولیدی از دستاوردهای ارزشمند مبین نت است.

از اهداف مبین نت برای سال مالی ۱۴۰۱ می توان به سرمایه گذاری در زمینه توسعه شبکه و استفاده حداکثری از ظرفیت های همراه اول و مخابرات ایران در راستای مشارکت های استراتژیک و متنوع سازی جریان های درآمدی اشاره کرد.

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر