در حال خواندن
در راستای سند الزامات سامانه‌های الکترونیکی آموزش و پرورش موتور جستجوی شادبین در شبکه شاد راه اندازی شد
0

گذشته از تمام تهدیدهایی که همه گیری کرونا ایجاد کرد تغییر سبک زندگی مردم فرصت مغتنمی بوده تا تنفسی برای این کره خاکی شلوغ و پرازدحام به ویژه در شهرهای بزرگ آن باشد. این تغییر سبک از تبدیل روش انجام فرآیندها از روش های فیزیکی مرسوم به روش های مجازی مدرن ناشی می شود. تغییری که در لایه ها و سطوح مختلف زندگی هر فرد محسوس و ناگزیر بوده است. از خریدهای اینترنتی گرفته تا انجام امور اداری و … همه نمونه هایی از این تغییرات بزرگند. تغییراتی که نتایج آن در کاهش ترافیک و آلودگی هوا، کاهش هزینه های ناشی از استهلاک وسایل نقلیه و پوشاک … بسیار مشهود است. حال به نظر می رسد که برخی از این روندهای آزموده شده در دوران پساکرونا نیز به عنوان بخشی از شیوه زندگی افراد به عنوان عادتی معمول باقی بماند چرا که روش های فعلی از جهت آسانی و صرفه جویی که در وقت و انرژی افراد دارند از مطلوبیت بالایی برخوردارند. یکی از امور ناگزیری که کشورها در دوران کرونا مجبور به پیاده سازی آن شدند، آموزش به شیوه مجازی در سطوح مختلف سنی برای دانش آموزان و دانشجویان به عنوان آموزش های رسمی و حتی آموزش های کلاس های متفرقه ای چون موسیقی، نقاشی، ورزش و … بوده است. روش های آموزش مجازی هرچند با چالش های بسیاری برای افراد به ویژه کودکان همراه بوده است، اما مزایای بسیاری نیز داشته است که به نظر می رسد پس از کرونا نیز به عنوان شیوه ای مرسوم در آموزش باقی بماند.

در این گزارش به شبکه آموزشی شاد و دورنمایی احتمالی آن در پساکرونا پرداحته می شود.

شاد در کرونا

اندکی پس از آنکه مشخص شد ویروس کرونا به این سادگی ها و به این زودی ها از بین نخواهد رفت، بخشی از دغدغه مسئولان و والدین آینده تحصیلی کودکان و نوجوانان شد. شبکه آموزشی دانش‌آموز یا همان شاد راهکاری بود که توسط تیم برنامه‌نویسان همراه اول در اقدامی سریع برای ادامه تحصیل دانش آموزان تهیه شد. در مدت کوتاهی دانش آموزان، معلمان و والدین به این نتیجه رسیدند که راه حل دیگری جز پیوستن به شاد برای استفاده از آموزش های مناسب ندارند. بنابراین هر روز تعداد بیشتری مشترک این اپلیکیشن شدند. از طرفی با توجه به اینکه نسخه اول این پلتفرم  آموزشی نیاز به تغییر و تکمیل داشت تیم مهندسی همراه اول با تلاش و پشتکار فراوان در صدد رفع معایب و افزایش قابلیت های این سامانه داشته است. در نتیجه استفاده از نسخه های جدید این اپ آسانتر و خوشایندتر می شود.

شاد در پساکرونا

به نظر می رسد شبکه شاد در دوران پساکرونا نیز به عنوان پلتفرم آموزشی موثر و نیز به عنوان بخشی از زیست بوم جدید تعلیم و تربیت رسمی کشور باقی بماند. اثبات این مدعا سندی است که در تاریخ ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ به تصویب شورای عالی مجازی رسید تا مطابق آن الزاماتی در مورد سامانه های الکترونیکی آموزش و پرورش به منظور توسعه آموزش مجازی درنظر گرفته شود.

در این سند اتخاذ تمهیدات لازم برای استمرار فعالیت سامانه شاد، تقویت واحد سازمانی مربوط برای اعمال حاکمیت و مدیریت سامانه، ارایه خدمات با کیفیت آموزشی و پژوهشی پایه رایگان، توسعه ویژگی‌ها و امکانات مربوط به سیستم مدیریت یادگیری و سیستم‌های نظارت و ارزشیابی، اخذ تاییدیه امنیت سامانه شاد در زمینه احراز هویت، ذخیره سازی مستمر کلیه محتوای سامانه و فرهنگ سازی و ارتقای مستمر سواد مجازی معلمان و دانش آموزان تبیین شده و بر ارایه گزارش فصلی از عملکرد کمیته نظارت و راهبری شاد به شورای عالی فضای مجازی کشور تاکید شده است.

سرویس ارزش افزوده شادبین

یکی از اقدامات در نظرگرفته شده به منظور عمل به سند الزامات سامانه های الکترونیکی آموزش و پرورش ارائه خدمات باکیفیت آموزشی و پژوهشی پایه رایگان (طبق برنامه رسمی مصوب) به جامعه هدف (دانش آموزان و فرهنگیان) و تنظیم گری و صدور مجوز ارایه خدمات ارزش افزوده آموزش و پرورش مجازی برای بخش دولتی و غیردولتی در قبال اخذ هزینه متعارف از کاربران با نظارت وزارت آموزش و پرورش ظرف مدت یک ماه بوده است.

مطابق این بند امکان ارایه سرویس های ارزش افزوده به صورت رایگان توسط بخش خصوصی و دولتی نیز وجود دارد. در این راستا سرویس ارزش افزوده شادبین در سامانه شاد معرفی شده و کاربران شبکه شاد می توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند.

شادبین در واقع یک موتور جستجو مختص پلتفرم  شاد است که توسط آن کاربران می توانند محتوای مورد نیاز خود را جستجو کنند. برای این منظور کافی است روی شادبین که در شبکه شاد وجود دارد کلیک شود. موتور جستجو فعال می شود می توان محتوای مورد نظر را به صورت ویدئو، صوت و .. دریافت کرد.

 

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر