در حال خواندن
دلایل رشد نکردن شرکت های گروه مخابرات در بین ۱۰۰ شرکت برتر چه بود؟
0

رتبه‌بندی غول‌های اقتصادی کشور از طریق شاخص های مختلف از جمله میزان فروش در سال ۹۸ بر اساس اطلاعات سال مالی ۹۷، حکایت از رشد فروش شرکت هایی دارد که درآمد آنها به دلار وابسته بوده، که با این شرایط می‌توان سال گذشته را سال بدمالی به لحاظ فروش برای شرکت‌ها نامگذاری کرد که درآمد ریالی و هزینه های دلاری داشته اند؛ روندی که با توجه به شرایط حاکم بر فضای اقتصادی کشور بسیاری از فعالان اقتصادی از تداوم آن در سال جاری خبر می‌دهند.
ساعاتی پیش نیز طی مراسمی در سالن همایش های صدا و سیما ۵۰۰ شرکت برتر ایران معرفی شدند. با نگاهی در لیست شرکت های برتر امسال متوجه خواهید شد رتبه های برتر به شرکت هایی تعلق گرفته که رابطه درآمدی آنها وابسته به دلار بوده است.

روند رو به رشد قیمت دلار از پاییز سال ۹۶ آغاز شد و عملا این روند باعث شد آن دسته از شرکت هایی که محصولات خود را صادر می کردند درآمد هنگفتی از محل تفاوت قیمت ریال و دلار به دست آورند اما دسته دیگری از شرکت ها که درآمد آنها به ریال بود و هزینه های توسعه آنها به دلار بود دقیقا این روند برای آنها معکوس شد.

همراه اول موفق به کسب رتبه یک دربهره وری کل عوامل ارتباطات ومخابرات شد

یکی از صنایعی که درآمدهایش به ریال بود اما هزینه هایش به دلار، گروه صنایع مخابراتی بودند چرا که آنها بخش عمده ای از تجهیزات مورد نیاز را از خارج وارد می کردند و این در حالی بود که حتی با وجود افزایش هزینه های در تمامی بخش ها مجوز افزایش تعرفه هم به آنها داده نشد.

با این حال در بیست و دومین رتبه بندی شرکت های برتر ایران، همراه اول در بهره وری کل عوامل «گروه ارتباطات و مخابرات» رتبه اول را کسب کرد.

امروز در مراسمی که با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر و دبیر همایش و جمعی از مسؤولان کشوری و مدیران بنگاه های اقتصادی کشور در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد، اسامی شرکت های برتر ایران اعلام و از مدیران تعدادی از این شرکت ها تقدیر شد.

در این ارزیابی، شرکت های برتر بر اساس شاخص هایی همچون «بیشترین فروش»، «بیشترین سودآوری»، «بالاترین ارزش بازار»، «بالاترین ارزش افزوده»، «بیشترین دارایی»، «بالاترین اشتغال زایی»، «بالاترین بهره وری کل عوامل» معرفی شدند.

بر این اساس، شرکت ارتباطات سیار ایران در بین پانصد شرکت برتر ایران از نظر شاخص «بیشترین فروش» رتبه هفدهم را کسب کرد و هلدینگ همراه اول در گروه «ارتباطات و مخابرات» از نظر شاخص «بهره وری کل عوامل» موفق به کسب رتبه نخست شد.

همچنین از شرکت های وابسته به شرکت ارتباطات سیار ایران، شرکت نقش اول کیفیت (ناک) موفق شد رتبه سوم در شاخص «بیشترین فروش» را در گروه «ارتباطات و مخابرات» کسب کند.

سازمان مدیریت صنعتی ایران، به عنوان تنها متولی رسمی و معتبر ارزیابی صنایع کشور، از سال ۱۳۷۷ اقدام به رتبه بندی شرکت های برتر ایران کرده و بیست و دومین رتبه بندی صورت گرفته بر اساس عملکرد سال ۱۳۹۷ شرکت ها بوده است.

سازمان مدیریت صنعتی هدف از رتبه بندی شرکت های برتر ایران را «معرفی شرکت‌های برتر ایران بر اساس رتبه ‌بندی IMI۱۰۰»، «گردهمایی مدیران ارشد شرکت ‌های دولتی و خصوصی کشور با هدف افزایش سطح همکاری ‌های فی‌ مابین»، «ایجاد زمینه برای تعامل بیشتر مدیران و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور با مدیران بنگاه‌های اقتصادی»، «گسترش رقابت بین بنگاه‌ های اقتصادی»، «شفاف سازی فضای کسب و کار» عنوان کرده است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر