در حال خواندن
رییس کل بانک مرکزی در دفاع از حقوق مردم، مسدود سازی حساب‌ها را معلق کند
0

از چند روز گذشته یکی از بزرگترین بانک‌های دولتی دور جدید مسدود کردن حساب‌های بانکی که اطلاعات هویتی آنها با سازمان ثبت احوال همخوانی ندارد بدون هیچگونه اطلاع رسانی مستقیم به مشتریان بانک‌ها آغاز کرد و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات عدیده برای مردم شده است.

نود فناوری – این در حالی است که بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای که ابتدای اردیبهشت ماه امسال منتشر کرد اعلام نمود؛ با توجه به اینکه مشتریان در نظام بانکی کشور باید به درستی احراز هویت شوند، شناسه‌ای تحت عنوان «شهاب» برای هر یک از مشتریان بانکی تعریف شده است که به صورت یکتا مشتری را در همه بانک‌ها شناسایی می‌کند. شناسه «شهاب» برای هر شخص منحصر به فرد بوده و در تمام بانک‌ها به صورت یکسان تعریف می‌شود. شناسه «شهاب» بعد از احراز هویت و حصول اطمینان از هویت افراد اختصاص داده می‌شود و براساس بخشنامه بانک مرکزی، از ابتدای اردیبهشت ماه عدم وجود شناسه «شهاب» برای اشخاص به منزله عدم احراز هویت بوده و محدودیت‌های مشخصی نظیر نقل و انتقال وجه برای حساب‌های اشخاص حقیقی در نظر گرفته شده است.

در همین حال بانک‌ها نیز از چند روز گذشته با استناد به همین بخش نامه آن دسته از حساب‌هایی که دارای مغایرت‌ هویتی هستند را مسدود کردند تا مشتریان با مراجعه حضوری به شعب و ارایه مدارک هویتی این مشکلات را برطرف کنند.

اما نکته قابل تامل اینجاست که بانک‌ها بدون ارسال پیامک به این دسته از مشتریان بدون توجه به وضعیت آنها که ممکن است با مسدود شدن حسابشان دچار مشکلات عدیده‌ای شوند به صورت یکطرفه اقدام به مسدود کردن حساب‌های مردم کردند.

این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که مشتریان با مراجعه به شعب بانک‌های مورد نظر با این پاسخ روبرو می‌شوند که بنا به دلایلی امکان اصلاح اطلاعات وجود ندارد و آنها باید برای حل مشکل خود به شعبه افتتاح حساب خود مراجعه کنند، حال سوال اینجاست اگر فردی حسابش را در شهرستان افتتاح کرده و اکنون در تهران حضور دارد چرا باید برای حل این موضوع به شهرستان مراجعه کند.

چگونه می‌توان پذیرفت بانک‌هایی که در چند ساله اخیر گوش فلک را با این شعارها که بانکداری الکترونیک را رد کرده‌ایم و اکنون به بانکداری دیجیتال می‌اندیشیم چگونه اکنون برای رفع این مغایرت که احتمالا عمده مشکل آن توسط کارمند بانک در زمان افتتاح حساب به وجود آمده اکنون به راحتی با یک جمله (مراجعه به شعبه افتتاح کننده حساب) مسوولیت را از گردن خود بر‌می‌دارند.

جالب اینکه در یکی از این نمونه‌ها مشتری با مراجعه به شعبه بانک متوجه می‌شود ایراد هویتی ایشان این بوده که در شناسنامه اسم پدر عبدالله نوشته شده اما در بانک عبداله نوشته شده و همین موضوع باعث مسدود شدن حساب شده است.

جالب‌تر اینکه برای اصلاح این مشکل در شعبه مربوطه اقدام می‌شود که پس از مراجعه به سامانه اجازه اصلاح به شعبه داده نمی‌شود و مشتری باید به شعبه افتتاح کننده حساب که در کرج و یا هر شهر دیگری که می‌تواند باشد باید مراجعه کند.

آنطور که از شواهد پیداست مدیریت مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم آغاز کننده ارایه این بخش نامه بوده و در این جلسات نیز نماینده اداره نظام‌های پرداخت حضور داشته حال اینکه چرا از بانک‌ها و سایر حوزه‌ها که باید برای اجرای این بخش‌نامه سیستم‌های مرتبط را آماده سازی کنند تا مردم دچار مشکل نشوند سوالی است که گویا پاسخش با مدیران بانک مرکزی است که تا به این لحظه تماس‌های ما با اداره مبارزه با پولشویی در این رابطه به جوابی نرسیده است.

اینکه مدیران بانک مرکزی بدون در نظر گرفتن مشکلاتی که می‌تواند برای مردم ایجاد شود تنها به این می‌اندیشند که از هر راهی که می‌شود به بانک‌ها فشار بیاورند تا مشکلاتشان را در حوزه‌های مختلف حل کنند که البته اصل موضوع قابل دفاع است. اما این نکته که چرا رگولاتور بانکی چارچوبی را برای اجرای بخش‌نامه‌های خود به بانک‌ها ابلاغ نمی‌کند که بانک‌ها به عنوان مثال قبل از هر مسدودسازی حسابی ملزم به اطلاع رسانی دقیق به مشتریان باشند و بانک نیز برای رفع مشکلات خود از کوتاهترین مسیر که مسدودسازی حساب و ایجاد مشکلات عدیده برای مردم است سعی در اجرای فرامین مردم نداشته باشد.

در پایان نیز تاکید می‌شود که هر روز به تعداد مردمی که دچار مشکل مسدود سازی حساب می‌شوند افزوده می‌شود و لازم به نظر می‌رسد بار دیگر رییس کل بانک مرکزی در جهت دفاع از حقوق مردم ورود کرده و روش اجرای این بخش نامه را تغییر دهد.

 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر