در حال خواندن
مطابق گزارش سالانه متریکس و آمار رگولاتوری: همراه اول پراستفاده‌ترین برند اپراتوری در ایران است
0

امروزه برای بررسی و تحلیل رفتار مشترکان و سرویس گیرندگان کالا و خدمات ابزارهای مختلفی وجود دارد. در واقع دانستن این موضوع که یک سرویس مشخص توسط کدام گروه هدف از مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد دارای اهمیت است چون فروشندگان آن خدمت می توانند با بررسی این موضوع استراتژی های آتی شرکت و سازمان خود را بازتعریف کنند. در نتیجه اپلیکیشن ها و پلتفرم های زیادی به وجود آمده اند که امکان آنالیز رفتار مشترکان را فراهم می کنند. یکی از پلتفرم های شناخته شده که توسط آن رفتار کاربران ایرانی قبل و بعد از نصب اپلیکیشن‌های ایرانی در سال ۹۹ پرداخته پلتفرم آنالیز موبایل مارکتینگ (متریکس) است.

از طرفی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز همواره عملکرد اپراتورها را مورد ارزیابی قرار می دهد و نتایج این ارزیابی ها را هر سه ماه یکبار منتشر می کند.

در این گزارش با استناد به خروجی های پلتفرم متریکس و نیز آمار ارایه شده از سوی رگولاتوری رفتار مشترکان ایرانی در انتخاب اپراتورها مورد بررسی قرار می گیرد و مشخص می شود که همراه اول همچنان پراستفاده‌ترین اپراتور تلفن همراه در ایران است.

 

رتبه اپراتورها براساس گزارش متریکس

متریکس در یک سال گذشته بیش از ۷۵۰ اپلیکیشن‌ منتشر شده در استور‌های معتبر را بررسی کرده که بیش از ۵۰۰ اپلیکیشن بررسی شده از نوع برنامه و ۲۵۰ اپلیکیشن از نوع بازی است. تعداد کاربرانی که این اپلیکیشن‌ها را نصب کرده‌اند نیز به بیش از ۵۰ میلیون کاربر یکتا می‌رسد.

مطابق گزارش متریکس آمار توزیع این کاربران به تفکیک اپراتور‌های تلفن همراه است. بر اساس این آمار بیش از ۵۲ درصد کاربران از اپراتور همراه اول و بیش از ۳۹ درصد کاربران از اپراتور ایرانسل استفاده می‌کنند. کاربران رایتل به کمتر از ۳.۵ درصد رسیده اما نکته جالب، رشد دیگر اپراتور‌های تازه بازار است که سهمی ۴.۷ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

رتبه اپراتورها براساس آمار رگولاتوری با توجه به تعداد سایت های فعال

براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در فصلنامه آماری جلد ۳۷ تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعداد سایت های فعال شبکه تلفن همراه با تکنولوژی ۲G دو اپراتور همراه اول و ایرانسل ۲۸ هزار و ۳۵۹  و ۱۴ هزار و ۵۱۹ سایت بوده است. اپراتور رایتل با توجه به اینکه پس از دو اپراتور مذکور و در زمانی که دیگر تکنولوژی ۳G به دنیا معرفی شده بود وارد عرصه رقابت شده است هیج آنتنی با تکنولوژی ۲G فعال نکرده است.

با توجه به اعلام همین سازمان تعداد سایت های ۳G که توسط سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ نصب و راه اندازی شده اند به ترتیب ۱۸ هزار و ۶۲۵، ۱۴ هزار و ۵۴۹ و ۳ هزار و ۸۵۶ سایت بوده است.

همان طور که آمارها نشان می دهند همراه اول هم در ارایه نسل دوم و هم نسل سوم تلفن همراه بر رقبا پیشی گرفته و توانسته تعداد بیشتری سایت را نصب و راه اندازی کند.

در مورد وضعیت عملکرد اپراتورها در ارایه نسل چهارم تلفن همراه تا پایان خرداد ۱۴۰۰ نیز تعداد سایت های فعال نصب شده توسط همراه اول ۱۶ هزار و ۵۰۷، توسط ایرانسل ۱۴ هزار و ۴۰۷ و توسط رایتل هزار و ۵۵۶ سایت بوده است. بنابراین در زمینه نصب سایت های نسل چهارم نیز همراه اول تا امروز عملکرد بهتری داشته است.

رتبه اپراتورها براساس آمار رگولاتوری با توجه به تعداد خطوط واگذار شده و فعال

طبق آمار منتشر شده توسط رگولاتوری تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ تعداد خطوط واگذار شده دائمی تلفن همراه توسط همراه اول ۲۰ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۱۰۰، ایرانسل ۶ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۳۹۶ و رایتل ۲۲۹ هزار و ۹۵۲ خط بوده است.

مطابق با همین آمار تعداد خطوط واگذار شده اعتباری تلفن همراه توسط همراه اول ۸۰ میلیون ۲۸۹ هزار و ۵۳۶، ایرانسل ۸۸ میلیون و ۲ هزار و ۲۲۷ و رایتل ۸ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۸۶۱ خط بوده است.

بنابراین جمع خطوط واگذار شده توسط این اپراتورها به ترتیب ۱۰۱ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۶۳۶ خط متعلق به اپراتور همراه اول، ۹۴ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۶۲۳ خط مربوط به ایرانسل و ۸ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۸۱۳ خط توسط رایتل بوده است.

بررسی این آمار تا به اینجا نشان از برتری کلی اپراتور همراه اول در ارایه خطوط تلفن همراه به مشترکان دارد. همچنین می توان اینگونه تفسیر کرد فرآیند دریافت سیمکارت های اعتباری از ایرانسل راحت تر بوده و این اپراتور تمایل بیشتری برای جذب مشترکان اعتباری داشته است.

 

اما برای داشتن نتیجه کلی تری باید وضعیت خطوط فعال اپراتورها را نیز مورد بررسی قرار داد که فاکتور تصمیم سازتری از تعداد خطوط واگذار شده توسط اپراتورهاست. این موضوع در ادامه بررسی می شود.

طبق آمار منتشر شده توسط رگولاتوری تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ تعداد خطوط فعال دائمی تلفن همراه توسط همراه اول ۲۰ میلیون و ۳۰ هزار و ۵۳۳، ایرانسل ۴ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۵۸۱ و رایتل ۱۲۸ هزار و ۷۵۷ خط بوده است.

مطابق با همین آمار تعداد خطوط فعال اعتباری تلفن همراه توسط همراه اول۵۰ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۱۲۲، ایرانسل ۵۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۹۴۷ و رایتل ۴ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۳۹۶ بوده است.

بنابراین جمع خطوط فعال این اپراتورها به ترتیب ۷۰ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۶۶۵، ۵۶ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۵۲۸ و ۴ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۱۵۲ است.

با توجه به اینکه تعداد سیمکارت های فعال همراه اول در مقایسه با سایر اپراتورها بسیار بیشتر است و مشترکان این اپراتور در طی سال ها ریزش کمتری داشته اند، ساده ترین نتیجه ای که از این داده می توان گرفت این است نوع خدمات و امکاناتی که توسط همراه اول به مشتریانش عرضه می شود تا اندازه قابل توجهی مطلوب بوده که این مشتریان حاضر به ترک اپراتور انتخابی خود نشده اند.

 

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر