در حال خواندن
نارضایتی مشترکان ایرانسل از حذف طرح اینترنت نامحدود شبانه
0

مدتی است که اپراتور دوم مجددا در اقدامی طرح اینترنت نامحدود شبانه خود را از لیست تعرفه هایش حذف کرده است. طرحی که به گفته مشترکان ایرانسل جذابترین طرح ارایه شده از سوی این اپراتور بوده است. در نتیجه با حذف این طرح نارضایتی گسترده ای از سوی مشترکان اپراتور دوم ایجاد شده که می توان با کمی جستجو در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نشانه های این نارضایتی را دید. در این گزارش به صورت مختصر ابعاد، نتایج و دلایل این اقدام مورد بررسی قرار می گیرد.

ایرانسل؛ اینترنت باید گران شود

چندی پیش بیژن عباسی آرند در ارتباط با پایین بودن تعرفه اینترنت اینطور استدلال کرده بود که پایین بودن تعرفه‌ اینترنت باعث افزایش شدید ضریب نفوذ آن شده است. به گفته وی ظرفیت شبکه پر شده است که در نهایت وضعیت موجود باعث می شود که سال آینده با افت کیفیت اینترنت مواجه باشیم.

مدیرعامل ایرانسل معتقد است که ارزانی اینترنت همراه باعث می شود که مشترکان در هر مکان و زمانی اقدام به استفاده از اینترنت همراه کنند در حالی که الگوی جهانی استفاده از اینترنت همراه در دنیا به گونه دیگری است. وی می گوید: در دنیا اینترنت همراه سرویس لوکسی به شمار می آید، بنابراین معمولا قیمت بالایی برای مشترکان دارد. در نتیجه رفتار مشترک در هنگام استفاده از این سرویس متناسب با قیمت آن تنظیم می شود. مشترکان اینترنت همراه در دنیا تنها در مواقعی که دسترسی به اینترنت ثابت ندارند، از این سرویس استفاده می کنند. اما در کشور ما ارزانی اینترنت همراه سبب شده که کاربران دیگری تمایلی به استفاده از اینترنت ثابت نداشته باشند. در نتیجه این رفتار مصرفی مشترکان ایرانی، بار شبکه برای اپراتورها غیرقابل تحمل شده است.

به عقیده عباسی آرند تنها راه حل برای کاهش این فشارها افزایش تعرفه است. در غیراینصورت شاهد افت کیفیت اینترنت خواهیم بود.

به نظر می رسد اقدام اخیر ایرانسل در حذف بسته های نامحدود شبانه ناشی از این استدلال مدیران شرکت بوده است. چرا که با توجه به مخالفت مجموعه وزارت ارتباطات و سازمان رگولاتوری این شرکت راهی برای افزایش تعرفه ها نیافته است، در نتیجه برای کاهش هزینه ها اقدام به حذف طرح های پر مصرف مشترکان خود کرده است.

 

مشترکان؛ با ایرانسل خداحافظی می کنیم

 اینطور که از رصد محتوای شبکه های اجتماعی برمی آید، مشترکان ایرانسل طرح اینترنت نامحدود شبانه سی روزه را جذابترین طرح ارایه شده از سوی اپراتور دوم می دانند. به عقیده مشترکان ایرانسل با حذف این طرح دیگر انگیزه ای برای ادامه دادن با اپراتور دوم برای آنها نمی ماند و بهتر می دانند که برای همیشه با این اپراتور خداحافظی کرده و اپراتور دیگری را جایگزین کنند. بنابراین به نظر می رسد که به زودی شاهد ریزش قابل توجهی از سوی مشترکان اپراتور دوم و مهاجرت آنها به دو اپراتور دیگر باشیم.

 

کارشناسان؛ اینترنت در ایران گران است

بحث بالا بودن یا پایین بودن تعرفه اینترنت را می توان از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد. از یک سو به عقیده کارشناسان، نرخ اینترنت در کشورمان با توجه به ریالی بودن درآمدها بسیار گران است و از سوی دیگر با توجه به اینکه فروش پهن‌باند در برخی کشورها به سمت رایگان‌ شدن می‌رود و هزینه دسترسی به پهنای باند اینترنت در اکثر کشورها در حال کاهش است و درآمد اپراتورها در دنیا به سمتی می‌رود که براساس ارائه‌ی خدمات حاصل شده باشد و نه فروش پهنای باند در نتیجه پهنای باندی که در ایران در اختیار توزیع‌کنندگان قرار می‌گیرد قیمتی گزاف و غیرمنطقی دارد.

بنابراین با هر استدلالی که به موضوع قیمت اینترنت در ایران نگاه شود، هزینه های اینترنت در ایران گران است و در این اثنا حذف تعرفه‌های نامحدود و افزایش قیمت اینترنت، تنها کور سوی تفریح و حتی کار را از مردم گرفته است.

 

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر