در حال خواندن
همه چیز درباره خوراکی جدید گوگل
0

پس از انتظارات بسیار سرانجام نسخه جدید سیستمعامل موبایل گوگل یعنی اندروید ۴.۱ معرفی شد. این نسخه که Jelly Bean یا همان جیلیبیلی نام دارد، تغییرات متعددی را به خود دیده است. در این نوشته قصد داریم به برخی از این تغییرات نگاهی بیندازیم تا شاید سیستمعامل بعدی موبایل خود را بهتر بشناسیم.
کارآیی
گوگل در این نسخه تمرکز خود را روی بهینه‌سازی قابلیت‌ها نهاده است و سعی نداشته مانند گذشته تغییراتی انقلابی به وجود بیاورد. با این حال امکانات جدیدی که اضافه شده همچنان هیجان‌انگیز هستند. عملکرد جلی‌بین در مقایسه با گذشته بسیار سریع‌تر شده است. گوگل برای اثبات این موضوع، دو نسخه اندروید را در مقابل دوربینی با قدرت ضبط ۳۰۰ فریم بر ثانیه گذاشته و عملکرد دو سیستم‌عامل را با نمایش تصویر آهسته آنها مقایسه کرده است. این بهبود عملکرد در مرورگر نیز به خوبی مشاهده می‌شود؛ در مرورگر جلی‌بین بالا و پایین شدن در صفحات وب بسیار روان‌تر صورت می‌پذیرد و سرعت بارگذاری صفحات نیز افزایش یافته است. جلی‌بین از تکنولوژی Triple Buffering  بهره می‌برد، بدین معنی که GPU ،CPU  (واحد پردازشگر گرافیک) و نمایشگر به صورت مستقل می‌توانند اجرا شوند و دیگر نیازی نیست منتظر یکدیگر باشند. جلی‌بین همچنین این امکان را برای CPU فراهم کرده است تا به محض لمس صفحه از طریق انگشتان، به حداکثر سرعت خود برسد و دیگر نیازی نیست منتظر دستور یک اپلیکیشن خاص برای این موضوع باشد؛ این ویژگی با اینکه تاخیرهای کوچک را حذف می‌کند، در عین حال می‌تواند عمر باتری را نیز کاهش دهد، با این وجود در بررسی‌های انجام‌شده، جلی‌بین نسبت به نسخه‌های قبلی در مصرف باتری فرق چندانی نکرده است.
یکی از شعارهای گوگل در نسخه جدید اندروید « اعلام جنگ با تاخیر» است.
در بنچ‌مارک‌های به دست آمده شاید جلی‌بین در مقایسه با بستنی حصیری فرق چندانی نکرده باشد ولی در عمل می‌توانید به خوبی سرعت را هنگام کار با این سیستم‌عامل حس کنید. یکی از جاهایی که این سرعت به وضوح به چشم می‌آید، قسمت مالتی‌تسکینگ اندروید است، در این قسمت لیست اپلیکیشن‌ها بدون وقفه ظاهر می‌شود و می‌توانید به راحتی در بین اپلیکیشن‌هایتان جا‌به‌جا شوید.
 
جستجو گوگل
پس از موفقیت سیری در آی‌فون، ارائه چنین محصولی از گوگل چندان غیرقابل پیش‌بینی نبود. اما بی‌انصافی است که Google Search را یک کپی محض از سیری بدانیم. دستیار صوتی گوگل عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد. در آزمایشات انجام‌شده و مقایسه آن با سیری، سرعت بالای این قابلیت جدید اندروید، به وضوح مشخص است. گوگل سرچ در حالی در بحث سرعت، سریع‌تر عمل می‌کند که رابط کاربری آن شاید چندان تعریفی نداشته باشد و برخی از کارشناسان سیری را در این موضوع برتر می‌دانند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید سیری از اطلاعات سایت WolframAlpha برای نتایج جست‌وجوی خود بهره می‌برد، در حالی که گوگل از الگوریتم Knowledge Graph برای نتایج خود استفاده می‌کند. جدا از بحث جست‌وجو، گوگل سرچ توانایی انجام برخی فرامین در داخل گوشی را نیز دارد، برای مثال می‌توانید از طریق آن آهنگ پخش کنید، پیغام بفرستید و… در این قسمت هم شاید بتوان سیری را برتر دانست چرا که قابلیت اجرای دستورات بیشتری را در داخل سیستم‌عامل برای کاربر فراهم می‌کند. یکی از نکات جالب توجه در برتری گوگل سرچ در مقایسه با سیری، صدای آن است که حالت انسانی بیشتری دارد و کمتر این احساس به شما دست می‌دهد که یک روبات در حال صحبت است. در نهایت گوگل سرچ را می‌توان قابلیتی با آینده‌ای روشن دانست که در آینده حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.
 
اعلان‌ها
مرکز اطلاع‌رسانی اندروید (Notification center ) یکی از نوآوری‌های گوگل بود که آنچنان با استقبال کاربران مواجه شد که اپل نیز ناچار شد مشابه آن را در iOS قرار دهد. گوگل در جلی‌بین بهینه‌سازی خوبی را برای این قسمت صورت داده است. ظاهر گرافیکی Notification Center تغییرات کوچکی کرده و ترفندهای جدیدی به این قسمت اضافه شده‌ است. برای مثال می‌توانید با کشیدن دو انگشت خود روی سوژه‌ای داخل مرکز اطلاع‌رسانی، اطلاعات بیشتری را درباره آن به دست آورید. با نگه داشتن انگشت خود روی یک موضوع، می‌توانید به قسمت تنظیمات آن اپلیکیشن رفته و در صورت لزوم اطلاع‌رسانی‌های آن برنامه را غیرفعال کنید. همچنین با لمس تماس‌های از دست رفته می‌توانید مستقیما با شماره مورد نظرتان تماس حاصل کنید. گزینه به اشتراک گذاری نیز برای بعضی از اپلیکیشن‌ها در نظر گرفته شده است که شما از طریق آن می‌توانید اطلاعات را در سرویس‌هایی مانند گوگل درایو، فیس‌بوک، توییتر و… به اشتراک بگذارید.
 
صفحه خانه
تغییری که گوگل در این قسمت داده است شاید دغدغه بسیاری از کاربران در نسخه‌های گذشته بوده باشد. احتمالا برایتان پیش آمده که قصد قرار دادن گجتی در صفحات اولیه خود را داشته باشید و به علت چیدمان نامرتب آیکون‌ها، نتوانسته باشید آن را در صفحه جای دهید. اکنون گوگل این امکان را فراهم کرده تا هنگامی که گجتی را روی صفحات اصلی می‌آورید، خودش باکنار زدن آیکون‌های موجود، جایش را باز ‌کند. شما همچنین می‌توانید پس از قرار دادن یک گجت در صفحه، سایز آن را تغییر دهید تا فضای بیشتری در اختیار داشته باشید.
 
 دیگر ویژگی‌ها
همان‌طور که اشاره کردیم گوگل بهینه‌سازی‌های متعددی را در جلی‌بین انجام داده است، برای مثال در اپلیکیشن دوربین کنترل‌های مختلفی با اشاره دست صورت می‌پذیرد که از جمله آنها می‌توان به پاک کردن تصاویر با حرکت دادن انگشت به سمت بالا اشاره کرد.
باز کردن قفل صفحه به کمک تکنولوژی تشخیص چهره نیز از سرعت و دقت بالاتری برخوردار شده است، امکانی که به این قسمت افزوده شده Blink Detect نام دارد که در آن باید حتما پلک بزنید تا چهره شما شناسایی شود، این ویژگی برای این است که برای مثال از یک عکس جهت گمراه کردن تکنولوژی شناسایی چهره و ورود به گوشی استفاده نشود. اپلیکیشن نقشه گوگل نیز از آپدیت جدیدی برخوردار شده که در آن می‌توانید نقشه شهر مورد نظر خود را دانلود کرده و از آن به صورت آفلاین استفاده کنید. شایان ذکر است که این ویژگی محدود به جلی‌بین نمی‌شود و کاربران بستنی حصیری و نان زنجبیلی هم می‌توانند آن را به کار گیرند.
شاید یکی از بهترین نکته‌های افزوده‌شده در جلی‌بین، نحوه آپدیت شدن اپلیکیشن‌ها باشد. در این نسخه از اندروید دیگر یک اپلیکیشن با حجم کامل جهت آپدیت دانلود نمی‌شود، بلکه تنها قسمتی که تغییر کرده مورد دانلود قرار می‌گیرد. این موضوع می‌تواند حجم دانلود را بسیار کاهش دهد. قطعا کشورهایی که از سرعت اینترنت پایین‌تری بخوردارند، اهمیت این ویژگی را بیش از سایرین درک می‌کنند.
 
سخن آخر
گوگل با علم بر اینکه اندروید بستنی حصیری، سیستم‌عاملی قدرتمند بود، از ارائه یک نسخه انقلابی پرهیز کرد و در اقدامی هوشمندانه بهینه‌سازی و تقویت نسخه قبلی را در دستور کار خود قرار داد. اندروید بی‌شک سیستم‌عامل قدرتمندی است که با الهام گرفتن از تجارب اپل در ساخت iOS، توانسته است امکانات متنوعی را به کاربرانش عرضه کند. جلی‌بین در ماه جولای روی دستگاه‌های گالکسی نکسوس، نکسوس S و موتورولا زوم در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت و تا آن زمان باید منتظر نظر کاربران درباره آن ماند. بحثی که همچنان پاسخی به آن داده نشده، نحوه به‌روزرسانی نسخه‌های قبلی به جلی‌بین است. جالب است بدانید تنها هفت درصد کاربران اندروید تا به امروز سیستم‌عامل خود را به اندروید ۴ آپدیت کرده‌اند و بسیاری از کاربران قدیمی امکان به‌روزرسانی برایشان فراهم نشده است. بی‌شک گوگل باید هرچه سریع‌تر برای این مشکل راه‌حلی بیندیشد چرا که ادامه این روال می‌تواند آینده اندروید و شرکایش را به خطر بیندازد.
منبع: عصر ارتباط

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر